معاون وزیر صنعت: مشوق‌های ویژه برای مناطق محروم اختصاص می‌یابد

همچنین امروز (دوشنبه) مراسم گرامیداشت سالروز سفر مقام معظم رهبری به نهبندان با حضور استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسئولان و مردم در این شهرستان برگزار شد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: اصلاح فرایندها و حذف امضاهای طلایی از مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است.

۲۵ مرداد امسال تفاهم‌نامه چهارجانبه احداث خط و پست ۴۰۰ کیلوولت به منظور تامین برق صنایع و معادن مستقر در شهرستان نهبندان بین سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، استانداری خراسان جنوبی، شرکت توانیر و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران امضا شد.

این طرح در راستای توسعه زیرساخت‌های منطقه و ایجاد بستر استقرار صنایع معدنی همجوار معادن و ذخایر اکتشاف شده که بسیار امیدبخش است، اجرا می‌شود.

وی گفت: برای این منظور کشور به چهار منطقه براساس شهرستان‌ها تقسیم می‌شود و یکی از برنامه‌های وزات صمت ایجاد عدالت صنعتی در سراسر کشور است که باید برای مناطق مرزی و محروم مانند نهبندان مشوق‌هایی مدنظر قرار گیرد.

وی تامین آب را از چالش‌های موجود برشمرد و اظهار داشت: در این خصوص مطالعه‌ای در مناطق محروم که ظرفیت صنعتی دارند، در حال انجام است.

این پست برق که در زمینی به مساحت ۹ هزار متر مربع احداث می‌شود، شامل یک دستگاه ترانسفورماتور ۲۰۰ مگاولت‌آمپر و یک بی ترانس است.

عملیات اجرایی پست ۴۰۰ کیلوولت با پیش‌بینی اعتبار ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در ششمین روز هفته دولت با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار خراسان جنوبی در شهرستان نهبندان آغاز شد و با اجرای این طرح زیربنایی ضمن رفع افت ولتاژ در منطقه، برق مورد نیاز معادن و صنایع معدنی نیز تامین می‌شود.

وی با اشاره به تعهد تولید ۱۴ هزار مگاوات برق در سطح کشور اظهار داشت: عزم وزارت صمت این است که در منطقه خراسان جنوبی محوریت توسعه را معادن قرار دهیم.

رسولیان افزود: امروز از نگاه رئیس جمهور مهمترین مساله کشور، تولید است لذا در سفرهای مختلف استانی از مناطق تولیدی و شهرک‌های صنعتی بازدید انجام می‌شود و در حوزه تولید ۲ موضوع حمایت از تولید و کارآفرینان همچنین تامین زیرساخت‌ها مطرح است.

نهبندان که در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند و مجاورت کشور افغانستان قرار دارد، یکی از مناطق معدنی شرق کشور است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84870438/%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%88%D9%86-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D9%85%D8%B4%D9%88%D9%82-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B7%D9%82-%D9%85%D8%AD%D8%B1%D9%88%D9%85-%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%B5-%D9%85%DB%8C-%DB%8C%D8%A7%D8%A8%D8%AF

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: از سال گذشته با شروع سفرهای استانی رئیس جمهور در ساخت بیش از ۶۶ پست برق مشارکت داشته‌ایم و در مجموع وزارت صمت در ۹۳ پست برق با وزارت نیرو برای تامین زیرساخت‌های این حوزه و با هدف توسعه صنعتی مشارکت می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا علی رسولیان روز دوشنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی احداث پست ۴۰۰ کیلوولت در شهرستان نهبندان افزود: از ابتدای مهر ماه برای هر شهرستانی که ظرفیت صنعتی دارد ولی با محرومیت صنعتی مواجه است، مشوق‌های ویژه‌ای در واگذاری زمین، تسهیلات و سرمایه‌گذاری سازمان‌های توسعه‌ای اختصاص خواهیم داد.

رسولیان گفت: دولت متعهد به پاسخگویی است لذا رئیس جمهور بین مردم حضور دارد و وزرا، معاون وزرا و استانداران را نیز موظف کرده تا در بین مردم حاضر شوند، مسائل و مشکلات را بشنود و حل و فصل کنند زیرا نگاه این دولت پاسخگویی به مردم است.

وی با اشاره به لزوم تامین برق برای صنایع گفت: با توجه به ظرفیت بالای خراسان جنوبی و شهرستان نهبندان برای توسعه معادن اما نبود برق باعث جلوگیری از سرمایه‌گذاری در این منطقه می‌شود که با پیگیری استاندار و نماینده مجلس و عزم دولت سیزدهم تفاهم خوبی منعقد شد تا این زیرساخت فراهم شود.

وی گفت: واگذاری زمین‌ها در سازمان صنایع کوچک کاملا به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود و این مسیر در دولت سیزدهم با جدیت دنبال می‌شود.

وی افزود: این موضوع از اواخر سال قبل کلید خورد و حدود ۵۰ میلیون متر مکعب را برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور خریداری کردیم که این فرایند امسال با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد تا آب مورد نیاز صنایع تامین شود.

رسولیان عنوان کرد: در استان خراسان جنوبی نیز با حمایت استاندار و عزم وزارتخانه برای شهرک‌های صنعتی قاین و بیرجند سرمایه‌گذاری لازم انجام خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: حدود ۲۰۰ منطقه صنعتی در کشور توسط این وزارتخانه شناسایی شده و با وزارت نیرو تفاهم شد که یک میلیارد متر مکعب از پساب شهری را برای تامین آب صنایع استفاده کنیم.