در همین رابطه جواد موحد- معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران- به تازگی در یک گفت و گوی تلویزیونی با تبیین خاستگاه قانونی شکلگیری پنجره واحد خدمات هوشمند، اظهار کرد: در مصوبه قانونی پنجره واحد خدمات هوشمند، دو تکلیف برای دستگاههای اجرایی مشخص شده است؛ یکی این که تا پایان شهریورماه، پنجره واحد خدمات خود را راهاندازی کنند و دیگری، وزارت ارتباطات نیز تا پایان دی ماه، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را ایجاد کند. طی این بازه زمانی، دستگاههای پیشرو در مهلت قانونی خود به پنجره متصل شدند بنابراین با توجه به این که وزارت ارتباطات از کمی قبلتر، مقدمات انجام این مهم را فراهم کرده بود در دیماه سال گذشته موفق به راهاندازی نسخه آزمایشی پنجره ملی خدمات شدیم.
در حال حاضر ۱۰ مجموعه در وزارت صمت، مشمول اتصال به پنجره هستند که صرفا دو مجموعه متصل شده است. در همین راستا زیرمجموعههای وزارت صمت مانند شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران، صندوق ضمانت صادرات، صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک، سازمان حمایت از حقوق مصرفکنندگان، سازمان توسعه تجارت، سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی و سازمان زمینشناسی هنوز متصل نشدهاند اما بخشی از مجوزهای این وزارتخانه که توسط درگاه ملی مجوزها ارایه میشود، در حال حاضر به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اتصال یافته است.
گمرک در میان دستگاههای اجرایی به عنوان یکی از سازمانهای مهمی است که دقت و سرعت در ارایه خدمات آن بسیار حائز اهمیت است و هرگونه وقفه و اختلال در ارایه خدمات آن مشکلات جدی را برای اقتصاد کشور ایجاد خواهد کرد. از طرفی همزمان با افزایش تصاعدی حجم متقاضیان خدمات گمرکی که به دلایل مختلف چون رونق بازار و رشد اقتصادی رخ میدهد، ادامه ارائه خدمات به روشهای سنتی را تقریبا ناممکن میسازد و مانع بزرگی در ایجاد رضایتمندی مردم به صورت مستقیم و غیرمستقیم خواهد بود؛ از همین رو گمرک جمهوری اسلامی ایران به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شد تا خدمات گمرکی بهصورت یکپارچه، سریع و آسان و برخط در دسترس عموم مردم، تجار و فعالین اقتصادی کشور قرار گیرد.
اما از مهمترین نتایج اجرایی شدن این پروژه همانگونه که ذکر شده راهاندازی سایت «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» بوده و از این پس شاخص سنجش میزان پیشرفت دولت هوشمند کمیت (تعداد دستگاههای متصل) و کیفیت حضور آنها (تعداد و کیفیت خدمات) است.
لازم به ذکر است سازمانهای جغرافیایی نیروهای مسلح، اسناد و کتابخانه ملی ایران، انرژی اتمی ایران، حفاظت محیط زیست و غذا و دارو هم به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شدند و متقاضیان از این پس با یک بار احراز هویت و به صورت یکپارچه میتوانند از خدمات این دستگاهها بهرهمند شوند.
گمرک
امروز میلیونها هموطن برای خدماتی چون، دریافت سابقه خدمات بیمه، محاسبه مبلغ مستمری بازنشستگان، بیمه کارگران ساختمانی، خدمات سلامت، پرونده الکترونیک، دریافت تاییدیه از مراجع پزشکی، درخواست کمیسیون پزشکی، درخواست هدیه ازدواج و نسخه الکترونیکی دیگر نیاز به مراجعه حضوری به مراکز تامین اجتماعی در شهر و روستا را ندارند و در هر ساعت از شبانه روز و در زمان بسیار کوتاهی و بصورت کاملا رایگان این خدمات را میتوانند دریافت کنند.
به گزارش ایسنا، به خدمتی هوشمند گفته میشود که بدون مراجعه حضوری، به صورت برخط و بدون ارسال هر گونه مدرکی قابل دریافت باشد که مورد آخر کار دشواری است و نیازمند اتصال بانکهای اطلاعاتی همه دستگاههای دولتی به همدیگر است تا اطلاعات خود را با هم به اشتراک بگذارند.
گفتنی است دستگاههای دیگر وزارت بهداشت اعم از انستیتو پاستور، سازمان انتقال خون، اورژانس کشور، مرکز تحقیقات حلال جمهوری اسلامی ایران و صندوق رفاه دانشجویان نیز باید خدمات خود را به پنجره متصل میکردند، اما تا کنون متصل نشدهاند.
طبق این گزارش، دولت برای تامین هزینه خدمات عمومی، فراهم کردن رفاه و پیشبرد طرحهای ملی نیازمند اخذ مالیات از مردم است و طیف گستردهای از مردم در طول حیات و یا حتی پس از مرگ، با موضوع پرداخت مالیات مواجه هستند خدمات الکترونیکی حوزه مالیات در قالب «درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی» بدون داشتن مراجعه حضوری و با یک بار احراز هویت به مودیان ارایه میشود که این خدمات شامل ۱۹ مورد مانند سامانههای دریافت و پردازش اظهارنامه، اعتراضات و شکایات، شیوه استرداد مالیات و مالیات ارث است.
براساس گزارش منتشر شده از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مرداد ماه سال جاری، بسترسازی برای تحقق دولت هوشمند جزو مهمترین اقدامات راهبردی این وزارت خانه در طول یک سال گذشته است. زمان آغاز این پروژه اردیبهشت سال جاری است که همچنان هم در مرحله اجرا قرار دارد و میزان تحقق آن هم با توجه به دستگاههای متصل شده به «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» از مجموع، ۱۰ درصد اعلام شده بود.
موحد درباره آخرین وضعیت اتصال دستگاهها به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند تشریح کرد: تا این لحظه، ۷۸ درصد دستگاهها متصل شدند و شش درصد نیز در حال اتصال هستند. مابقی نیز با ارائه زمانبندی قرار است تا پایان آذر ماه متصل شوند.
پیشخوان مجازی سازمان بهزیستی با ۱۰ خدمت در حال حاضر بر روی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی www.my.gov.ir قرار دارد که متقاضیان به صورت یکپارچه و با یک بار احراز هویت میتوانند از آن بهرهمند شوند. برخی از پرکاربردترین خدمات پیشخوان بهزیستی عبارت است از فرزندخواندگی، خدمات مشاوره، صدور، تمدید و ابطال پروانه و پاسخگویی به شکایات مردمی.
معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران خواستار جدیت اتصال دستگاههایی شد که خدمات آنها دارای گستردگی فراوانی است اما تاکنون به این پنجره متصل نشدهاند و گفت: در بین دستگاههای که هنوز متصل نشدهاند چند گروه داریم؛ دانشگاهها به عنوان زیرمجموعه وزارت علوم، دانشگاههای علوم پزشکی، مراکز بهداشتی و درمانی دولتی، استانداریها، شهرداریها و سازمان هدفمندی یارانهها از جمله دستگاههایی است که تاکنون به پنجره واحد خدمات وصل نشدهاند.
بنابراین گزارش، از جمله اقدامات و پروژههایی که سبب پیشرفت طرح «بسترسازی برای تحقق دولت هوشمند» اعلام شده، شامل تشکیل جلسات شورای اجرایی فناوری اطلاعات در جهت سیاستگذاری و برنامهریزی اقدامات دولت، تهیه، تدوین و پیگیری تصویب قوانین، تشکیل جلسات کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی در جهت تسهیل تعاملات الکترونیکی بین دستگاههای اجرایی، راهاندازی پنجره واحد خدمات دولت هوشمند و توسعه و تکمیل مرکز ملی تبادل اطلاعات و ارائه استعلامات جدید برروی این بستر جهت استفاده دستگاههای اجرایی است که تعدادی از آنها همچنان در مرحله اجرا قرار دارند.
انتهای پیام