جشنواره ملی انار فرصتی برای معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ساوه است

وی با اشاره به اینکه ارائه راهکارهای عملی برای جلوگیری از بروز آفات در محصول انار نظیر کرم گلوگاه و آفتاب سوختگی از موضوعاتی است که باید با برپایی سمینارهای علمی در حاشیه جشنواره بدان پرداخته شود، بیان کرد: تقویت و توسعه سه مرکز تحقیقات کشاورزی در ساوه یکی از مطالبات جدی است و باید از این سرمایه‌های ملی به خوبی استفاده کرد.

این نماینده مردم در خانه ملت از حضور مقامات وزارت جهادکشاورزی و کمیسیون کشاورزی در جشنواره ملی انار خبر داد و افزود: با حضور مقامات وزارت جهاد کشاورزی کمبودها و مطالبات این حوزه در حاشیه برگزاری جشنواره مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ایسنا/مرکزی نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی گفت: جشنواره ملی انار فرصتی برای معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ساوه در حوزه های گوناگون است.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1401061008324/%D8%AC%D8%B4%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%A7%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D8%B5%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D8%B8%D8%B1%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D9%85%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D9%88%D9%87

وی بیان کرد: به دلیل اینکه ساوه ظرفیت بالایی در حوزه فرهنگی دارد و مهد پرورش مفاخر و مشاهیر متعدد علمی و دینی است، بناست در آینده نزدیک کنگره ملی علامه عسکری ساوجی از افتخارات عالم تشیع در این شهرستان برگزار شود.

نماینده مردم ساوه و زرندیه با اشاره به برگزاری جشنواره ملی انار ساوه در ۱۱ و ۱۲ آبان ماه در مسجد جامع ساوه گفت: از آنجاکه فصل برداشت انار ساوه در آبان ماه است لذا برگزاری جشنواره در این برهه از زمان، جنب و جوش باغداران ساوجی در برداشت یاقوت سرخ از انارستان‌های ساوه را مضاعف خواهد کرد.

حجت‌الاسلام محمد سبزی پنجشنبه ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۱ در جلسه هماهنگی برگزاری همایش و جشنواره ملی انار در ساوه اظهار کرد: از آنجاکه جشنواره انار ساوه برای اولین بار در سطح ملی قرار است برگزار شود لذا جدیت بخش دولتی و خصوصی برای هر چه بهتر برگزار شدن جشنواره ضرورت دو چندان دارد.

وی بیان کرد: برگزاری جشنواره ملی انار ساوه آغازی برای برپایی جشنواره‌های ملی در حوزه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، صنعتی و … است چرا که ساوه ظرفیت بالایی در حوزه‌های گوناگون دارد و باید این مزیت ها در سطح ملی شناسانده شود.

حجت‌الاسلام سبزی با اشاره به اینکه در حق برخی باغداران و کشاورزان پائین دست سدالغدیر اجحاف شده است، گفت: متاسفانه عدم توزیع عادلانه حقآبه در اراضی کشاورزی پائین دست سدالغدیر مشکلاتی را ایجاد کرده است به گونه ای یک کشاورز یا باغدار انار حتی یک قطره آب از سد الغدیر سهم ندارد و در عوض کشاورز و باغدار دیگری به تنهایی بالای ۱۰۰  لیتر بر ثانیه حقآبه دارد که این موضوع را در نشستی با رئیس قوه قضائیه مطرح و پیگیر رفع این اجحاف هستیم.

وی بیان کرد: در حالی که حتی سیستم آبیاری بارانی و قطره‌ای در برخی کشورهای دنیا منسوخ شده اما در ایران همچنان کشاورزی با سیستم غرقابی صورت می‌گیرد و منابع آبی نظیر ۲۷۷ میلیون متر مکعب حجم آب سدالغدیر ساوه به راحتی با روش سنتی آبیاری به هدر می‌رود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: محدودیت موجود در نهاده‌های دامی، مشکلات مربوط کانال‌های آب روستایی، سهمیه پایین تجهیزات و ادوات کشاورزی، تخصیص پایین سوخت، لزوم سند دار شدن اراضی کشاورزی، عدم توجیه اقتصادی سودهای بانکی، از مهمترین مشکلات و مطالبات کشاورزان ساوه و زرندیه با تولید افزون بر ۷۰ نوع محصول کشاورزی است که باید کمیته علمی جشنواره به این موضوعات بپردازد.