افندیزاده افزود: باید برای جذب سرمایه زمینه فراهم شده و دوره تضمین این کار برای ثبات سرمایهگذاری بیشتر شود، به همین دلیل پیشنهاد ما این بود که این موضوع به حکام دائمی برود تا سرمایهگذار آسودهخاطر شود که تا سالها این قوانین وجود دارد.
وی ادامه داد: در دنیا از سیستمهای هوشمند استفاده میشد و در حوزه ترانزیت هم در کریدورها از همین روش استنفاده میکنیم تا کامیونها به سرعت از مرز عبور کنند و اظهارنامههای مالیاتی و بارنامه قبل از ورود کامیون به مرز توسط سیستمها چک شود تا کریدور سبز را با کشورهای دیگر محقق کنیم.
وی با بیان اینکه در حملو نقل برون شهری ۹۰ درصد جابجایی کالا و مسافر از طریق جادهای است، افزود: در بخش ریلی نیز ۶ درصد و در بخش هوایی نیز ۴ درصد جابجایی انجام میشود. به این ترتیب حملونقل جادهای یک شیوه حمل و نقل محوری است و البته طرحهای زیادی در جهت توسعه حملونقل ریلی در دست داریم.
به گزارش ایسنا، شهریار افندیزاده با تبریک روز حملونقل به تاریخچه این روز اشاره کرد و گفت: در آذر ماه سال ۱۳۶۲، کالاهای اساسی در بنادر انباشته شده بود که در پی آن حضرت امام خمینی (ره) با صدور پیامی، از کامیونداران درخواست کرد تا به بنادر جنوبی رفته و در انتقال کالاها به سراسر کشور مشارکت داشته باشند. به دنبال این پیام، کامیونداران از سراسر کشور در بنادر حاضر شدند و کالاهای اساسی را به استانهای کشور منتقل کردند. در سال ۱۳۷۶، به پیشنهاد وزارت راه و ترابری سابق ۲۶ آذر از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور به عنوان روز ملی حمل و نقل انتخاب شد و هر ساله مردم با بزرگداشت این روز، جهاد و فداکاری کامیونداران و کارکنان بخش حمل ونقل کشور گرامی داشته میشود.
افندیزاده با بیان اینکه هدفگذاری ۲۰ میلیون تنی برای ترانزیت در سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است، افزود: تحقق این هدف به توسعه شبکههای ریلی و جادهای در کریدور شمال-جنوب و توسعه ناوگان ریل و جادهای نیاز دارد.
پروژههای راهسازی پیوست محیط زیست دارد
معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی درباره اشتغالزایی صنعت حملونقل در حوزه برونشهری گفت: بیش از ۳۸۰ هزار کامیون در کشور وجود دارد که به ازای هر کامیون یک الی دو نفر مشغول به کار بوده و بیش از ۵۰۰ هزار نفر نیز در بخش حمل بار در جادهها مشغول هستند. در حملونقل مسافری ۱۴ هزار و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس، ۳۰ هزار مینیبوس و ۳۴ هزار سواری برونشهری مشغول فعالیت هستند.
وی از وجود پیوست محیط زیست برای همه طرحهای حوزه جادهای خبر داد که باید رعایت شود و گفت: جاده میتواند از داخل جنگل عبور کند بدون اینکه به محیط زیست آسیب بزند و تخریبهای وارده توسط سوءاستفادهکنندگان مربوط به بعد از احداث است که در حوزه نگهداری از جادههاست.
وی خاطر نشان کرد: شرکتهای خودروساز و افراد حقیقی دارای کارت بازرگانی میتوانند به واردات کامیون بر اساس استانداردها و شرایط اعلام شده اقدام کنند اما باید حتما خدمات پس از فروش داشته باشند. ما باید ترکیبی از واردات و استفاده از تولید داخلی را در توسعه ناوگان داشته باشیم و وزارت صمت هم باید در این خصوص هماهنگیها را انجام دهد.
توسعه و نوسازی ناوگان حملونقل
افندیزاده با اشاره به اهمیت سرمایهگذاری بخش خصوصی در تمام مدهای حمل و نقل گفت: باید سرمایه بخش خصوصی وارد توسعه، عمران و آبادانی کشور شده و البته بازگشت سرمایه هم برای سرمایهگذاران داشته باشد.
وی به پایانههای مسافری اشاره کرد و گفت: پایانههای مسافری در شهرها زیر نظر شهرداریها قرار دارند، امکانات زیادی هم برای سرمایهگذاری در این پایانهها وجود دارد و تلاش شده تا از سیستمهای هوشمند هم در پایانههای مسافری و هم در پایانههای باری استفاده شود.
افندیزاده با حضور در شبکه یک سیما ادامه داد: با احتساب خانوادهها شاید بیش از ۵ الی ۶ میلیون فقط در بخش جابجایی بار جادهای جامعه بسیار بزرگ حمل ونقل را تشکیل میدهند و البته تعداد زیادی نیز در بخش راهسازی و زیربنایی و زیرساختی مشغول به کار هستند.
معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه تقاضای مسافری ما به سمت هوایی و ریلی خواهد رفت، افزود: حملو نقل محور محرک اقتصاد است و افزاش ناوگان و توسعه زیرساختها میتواند نقش موثری در اقتصاد کشور داشته باشد. توسعه ۳۳۰۰ کیلومتر شبکه ریلی در چند سال آینده در برنامههای این حوزه وجود دارد و در بخش هوایی نیاز زیادی به هواپیما داریم.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: البته باید منابع کافی هم برای این کار وجود داشته باشد که لازم است بخش خصوصی را وارد راههای اصلی کنیم. بهطور کلی ۶۰ هزار کیلومتر راه اصلی داریم که به این صورت میتوانیم سیستم پایداری در حمل و نقل داشته باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص نوسازی ناوگان به سن بالای ناوگان حملونقل کشور به ویژه در حوزه جادهای اشاره کرد و گفت: سن متوسط کامیونها ۱۵ الی ۲۰ سال است و اگر نوسازی رخ ندهد، هم آسیبهای زیست محیطی به دلیل افزایش مصرف سوخت و هم آسیبهای ایمنی خواهد داشت.
انتهای پیام