بهینه سازی مصرف انرژی ضرورت ملی است/ ۲ برابر سهم جمعیتی گاز گلخانه ای تولید می‌کنیم

نگاهداری تاکید کرد: برای موفقیت در این صحنه نیازمند دیپلماسی زیست محیطی و انرژی فعال و کارآمد هستیم تا طبق بند ۱۵ سند سیاست‌های کلی محیط زیست از فرصت‌های بین‌المللی برای حرکت به سمت اقتصاد کم کربن و تسهیل انتقال و توسعه فناوری‌ها و نوآوری‌ها مرتبط به شکل مناسب استفاده کند.

نگاهداری خاطرنشان کرد: از سوی دیگر اقدامات مقابله‌ای کشورهای مختلف دنیا برای حرکت به سمت اقتصاد کم کربن و ادامه روند گذار انرژی از سوخت‌های فسیلی به پاک و اجرای اهداف مدنظر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای باعث کاهش بیش از ۱۲ درصدی تقاضای نفت و کاهش بیش از ۳۲ درصدی قیمت نفت در سال ۲۰۴۰ می‌شود. بنابراین تنوع بخشی سبد در اقتصادهای وابسته به نفت و گاز نظیر ایران با حرکت به سمت محصولات کم انتشار، ‌افزایش بهره‌وری انرژی و بهره‌وری تولید و نیز کربن‌زدایی از نفت و گاز ضرورت دارد.

به گزارش ایسنا، بابک نگاهداری در تشریح وضعیت مصرف انرژی و شاخصه‌های آن در کشور، گفت: کشور ما در طی ۵۰ سال گذشته با  ۲ درجه افزایش دما، ۵۵ میلی متر کاهش بارش و ۲۷۰ میلی متر افزایش تبخیر روبه رو شده است .

رییس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه دو برابر سهم جمعیتی گاز گلخانه ای تولید می کنیم، گفت: ایران پس از کشورهای چین، آمریکا، هند، روسیه و ژاپن در رتبه ششم انتشار دی اکسیدکربن در جهان قرار دارد.

وی افزود: توسعه فناوری جمع آوری، ‌استفاده و ذخیره‌سازی کردن کربن‌، تولید و صادرات هیدروژن و سخت‌های زیستی توسعه فناوری‌های دیجیتال در حوزه انرژی و استفاده از مکانیسم‌های تامین اقلیمی از دیگر فرصت‌های پیش روی ایران در دوران گذار انرژی است.

وی ادامه داد: تغییرات اقلیمی اعم از افزایش سطح آب دریاها، ‌گرمای بی‌سابقه، ‌خشکسالی، بلایای  شدید جوی نظیر سیل و شرایط محیطی ناپایدار فزاینده، ‌هرکدام به طریقی کار شرکت‌های نفت و گاز را پرهزینه‌تر و دشوارتر خواهد کرد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، با بیان اینکه دو برابر سهم جمعیتی گاز گلخانه‌ای تولید می‌کنیم، توضیح داد: ۸۰ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای مربوط به بخش تولید، ‌عرضه و مصرف انرژی در تمامی بخش‌های اقتصادی، ‌خانگی، ‌صنایع، ‌حمل و نقل و نظایر آن است.

وی تاکید کرد: برای مواجهه موثر با چنین چالش‌هایی در آینده لازم است با یک تحلیل و رویکرد صحیح استفاده حداکثری از فرصت‌های موجود به عمل آید.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: ایجاد بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست با اصلاح سیاستگذاری انرژی، حذف بنگاه‌داری دولتی و حرکت به سمت تنظیم‌گری فرابخشی و تقویت حضور بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاری خارجی در این عرصه راهگشا خواهد بود.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1401082316151/%D8%A8%D9%87%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D8%A7%D9%86%D8%B1%DA%98%DB%8C-%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%DB%B2-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1-%D8%B3%D9%87%D9%85-%D8%AC%D9%85%D8%B9%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%DA%AF%D8%A7%D8%B2-%DA%AF%D9%84%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه کشورهای وابسته به ذغال سنگ به دنبال سوخت جایگزین پاک در صنایعی مثل فولاد هستند، عنوان کرد: در نتیجه سرمایه‌گذاری برای توسعه زیرساخت‌های صادرات گاز طبیعی (LNG) برای ایران ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه ایران هم قربانی تغییر اقلیم است و هم در رده بزرگترین منتشرکنندگان گازهای گلخانه‌ای قرار دارد، تصریح کرد: ایران پس از کشورهای چین، ‌آمریکا، ‌هند، روسیه و ژاپن در رتبه ششم انتشار دی‌اکسیدکربن در جهان قرار دارد و سهمی معادل ۲/۱۴ درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای جهان را به خود اختصاص داده است. این موید آن است که شدت انرژی در کشور بالا بوده و علی‌رغم هدفگذاری‌هایی نظیر سیاست‌های اصلاح الگوی مصرف اقدام موثری برای بهینه سازی مصرف انرژی صورت نگرفته است.