پاشایی توضیحداد: در این صورت تولیدکننده خود را مقید به تولید کالای با کیفیت تر و محترم شمردن مصرفکننده میداند، ایرانی هم دیده میشود و اینکه مصرف کنندگان خود را لایق به مصرف کالاهای باکیفیت میدانند و همین عامل باعث میشود که عرضه کنندگان کالاها مجبور به افزایش کیفیت تولیدات خود کنند.
وی اظهار داشت: نمونه کامل این موضوع را میتوان در صنعت خودروسازی یا بسیاری محصولات دیگری که سالها بدون رقیب کالاهای تولیدی خود را روانه بازار میکردند، قابل مشاهده است.
وی تصریحکرد: اینکه ما در قبال کارهایی که میکنیم و محصولاتی که تولید میکنیم احساس مسوولیت کنیم و بهترین خروجی را ارائه دهیم، یک مقوله فرهنگی است
این نماینده مجلس تاکید کرد: زمانی که یک تولیدکننده یا ارائه دهنده خدمت خودرو در بازار تنها ببیند، هیچ نیازی برای ارتقای کیفیت نمی بیند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در تشریح نقش مردم در ارتقای کیفیت تولیدات داخلی گفت: مردم میتوانند نقش مهمی در ارتقای کیفیت محصولات تولیدی داخلی ایفا کنند. اگر مردم در انتخاب کالاها کیفیت را ملاک قرار دهند و همچنین برندهای تولید کننده کالاهای بی کیفیت را تحریم کنند، تولیدکنندگان داخلی خود را مقید به ارتقای کیفیت محصولات خواهند کرد.
پاشایی گفت: کیفیت اساساً یعنی تلاش کنیم تا بتوانیم خروجی بهتری داشته باشیم. این فرهنگی است که باید در فضای تولید و محیط کسب و کار ما حاکم شود. همچنین باید در خدمات پس از فروش کالاها شاخص کیفیت ارائه خدمات را رعایت کنیم.
عضو شورای عالی استاندارد تاکید کرد: یکی از عواملی که موجب افت کیفیت میشود اقتصاد بسته و انحصاری است؛ وقتی برای یک تولیدکننده یا یک ارائه دهنده خدمت انحصار ایجاد و بی رقیب رها میکنیم همین باعث میشود که کیفیت پایین بیاید.
پاشایی خاطرنشانکرد: در آخرین جلسه شورای عالی استاندارد با حضور رئیس سازمان استاندارد، بر لزوم نزدیک شدن به استانداردهای جهانی تاکید شد.
پاشایی در پایان تصریح کرد: در این راستا، یکی از الزامات موفقیت در ارتقای کیفیت کالاها اقتصاد باز و جلوگیری از انحصار در تولید است، به طوری که نباید مردم مجبور به مصرف یک کالای انحصاری داخلی شوند.