۴۳ پروژه تولیدی- صنعتی در هفته دولت در استان تهران افتتاح می‌شود

توجه ویژه به صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان

برنامه ریزی برای احیای ۲۰۵ واحد راکد
وی با اشاره به وجود ۷۸۰ واحد صنعتی و تولیدی راکد در سطح استان تهران، خاطرنشان کرد: امسال احیا و بازفعال‌سازی ۲۰۵ مورد از این واحدها هدفگذاری شده است.
سیجانی گفت: با مشارکت در مدیریت یا جابجایی مدیریتی، اعلام آمادگی احیا از سوی خود سرمایه گذاران یا رفع مشکلات تأمین مواد اولیه، نقدینگی و مالیاتی، تا امروز بیش از ۹۰ مورد از این واحدها احیا شده است.
وی اضافه کرد: هدف دیگر امسال، افزایش ظرفیت واحدهایی است که زیر ظرفیت اسمی خود کار می کنند، به عبارتی فعال‌سازی کامل واحدهای نیمه فعال علاوه بر سرشکن کردن هزینه‌های تولید، به تولید و اشتغال‌زایی بیشتر می‌انجامد.
وی افزود: این مهم با تأمین نقدینگی، یافتن بازارهای جدید در حوزه صادراتی و تامین مواد اولیه برای این واحدها و فعال‌تر شدن آنها محقق می‌شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران همچنین از ارائه مجوز تولید بدون کارخانه به عنوان یکی دیگر از راهکارهای افزایش تولید یاد کرد و گفت: در این شیوه، صاحبان برند یا تجار موفق می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های خالی بنگاه‌های فعال، با برند خودشان کالا تولید کنند که عمده آنها در زمینه صنایع غذایی، لوازم خانگی و صنایع شیمیایی بوده است.

سیجانی همچنین با اشاره به برنامه‌های افتتاحی امسال هفته دولت، خاطرنشان کرد: دست‌کم یک‌سوم افتتاحیه‌های امسال مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان است؛ یعنی افراد و واحدهای با سرمایه‌های اندک، برخوردار از علم روز، خلاق و نوآور که از آنها حمایت و دستگیری شده است.
وی تاکید کرد: باید به کسب‌وکار شرکت‌های دانش بنیان کمک کرد و به منظور مراکز مشاوره ای تدارک دیده شده تا دچار دست‌انداز های اداری نشوند.
رئیس سازمان صمت استان تهران خاطرنشان کرد: این شرکت ها در واگذاری زمین و در ارائه مجوزها در اولویت هستند و به شهرستان‌ها نیز اعلام شده که مسائل و مشکلات آنها را حداکثر در مدت سه روز کاری به انجام برسانند، همچنین در کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مشکلات آنها به صورت ویژه و خارج از نوبت رسیدگی می شود.
وی تصریح کرد: صنایع در تحریم‌ها “ما می‌توانیم” را به شکل واقعی کلمه نشان دادند و بسیاری از آنها در موضوع ساخت داخل اقدامات خوبی به انجام رساندند که بسیار ارزشمند است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84873702/%DB%B4%DB%B3-%D9%BE%D8%B1%D9%88%DA%98%D9%87-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%81%D8%AA%D8%AA%D8%A7%D8%AD-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF

“مهدی سیجانی” امروز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: این پروژه‌ها در همه ۱۶ شهرستان استان با سرمایه‌گذاری هفت‌هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی و اشتغال‌زایی مستقیم برای بیش از سه‌هزار نفر به بهره برداری خواهد رسید که بین سه تا پنج برابر اشتغالزایی غیرمستقیم را به‌ویژه در بخش خدمات به دنبال خواهد داشت.
وی بیان داشت: این مهم در حالی به دست آمده که در تهران محدودیت هایی برای سرمایه‌گذاری به دلایل بارگذاری جمعیتی، محدودیت‌های زیرساختی و زیست محیطی وجود دارد و صنایع ایجادی در تهران می‌تواند منحصر به صنایع دانش بنیان و مجاز نظیر صنایع دارویی، غذایی و بهداشتی باشد.
سیجانی یادآور شد: امسال اولویت اصلی بر توسعه واحدهای موجود بوده است؛ بر این اساس بیش از ۴۰ درصد بهره‌برداری‌های امسال هفته دولت با محوریت توسعه واحدهای موجود با نصب ماشین آلات و تجهیزات جدید و ارائه محصولات به‌روز و نوسازی دستگاه ها بوده است.
وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت حفظ واحدهای موجود به دلیل سرمایه‌گذاری انجام شده و اشتغال ایجاد شده، به دنبال رفع مشکلات بیرون بنگاهی آنها نظیر مشکلات قوانین و مقررات، ضعف عملکرد دستگاه اجرایی، مشکلات بانکی، مالیاتی، تامین اجتماعی و غیره هستیم که به صورت هفتگی در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید پیگیری می‌شود.
این مسوول یادآور شد: برخی واحدها نیز با مشکلات درون‌بنگاهی از جمله مشکلات فناوری، ماشین‌آلات، مدیریت و غیره مواجه‌اند که در کارگروه ستاد تسهیل به آنها نیز پرداخته می‌شود.