یارانه سود تسهیلات به تولیدکنندگان پرداخت می‌شود

سراج زاده تصریح‌کرد: در خصوص تسهیلات دریافتی از منابع داخلی بانک برای سرمایه در گردش، یارانه سود تسهیلات در پایان اقساط (یک سال) و درباره تسهیلات دریافتی از منابع داخلی بانک برای سرمایه ثابت، یارانه سود تسهیلات هر ۶ ماه یکبار به حساب متقاضی در بانکی که تسهیلات اخذ کرده است، تخصیص و اعمال می‌شود.

وی ادامه‌داد: بر این اساس، فرآوری مواد اولیه خامی که صادرات آن‌ها مشمول پرداخت عوارض یا مالیات ‏است از جمله فرآوری پوست خام گاوی، گوسفندی و بزی، وت بلوی گاوی، گوسفندی و بزی، سالامبور گوسفندی و بزی، کرک خام، قراضه فلزات، قراضه و ضایعات باتری خودرو، سولفور مولیبدن، آخال از مصنوعات پلیمری PET و آخال کاغذی، در اولویت این حمایت قرار می‌گیرد.

این مسوول خاطرنشان‌کرد: همه مواد اولیه خامی که فرآوری شده و در زنجیره ارزش منجر به ایجاد ارزش افزوده بالاتر شوند، مشمول این حمایت هستند.

وی بیان‌داشت: مطابق این قانون، با انعقاد قرارداد عاملیت با بانک صنعت و معدن، یارانه سود تسهیلات سرمایه در گردش یا سرمایه ثابت (در قالب وجوه اداره شده) در چارچوب طرح «کمک به نوسازی و تکمیل زنجیره ارزش در راستای جلوگیری از خام فروشی» به متقاضیان مشمول پرداخت کند.

وی در پایان افزود: واحدهای صنعتی مشمول این طرح می‌توانند نسبت به ارسال درخواست کتبی به صندوق و یا ادارات کل صنعت، معدن و تجارت استان اقدام کنند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84935415/%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%B3%D9%88%D8%AF-%D8%AA%D8%B3%D9%87%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF

به گزارش ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «محسن سراج زاده» با اشاره ‏به ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و آئین نامه اجرایی آن، افزود: بر اساس این قانون به دولت اجازه داده می‏‌شود برای فرآوری مواد خام و تبدیل به کالاهای با ارزش افزوده بالا، از انواع مشوق‏‌های لازم استفاده کند.

وی اضافه‌کرد: پرداخت یارانه سود تسهیلات به متقاضیانی تعلق می‌گیرد که اقساط خود را در سررسید پرداخت کرده و آمار تولید و تحقق اهداف پروژه‌ها و زیرپروژه‌های خود را ارائه دهند. به این ترتیب یارانه سود پس از تایید مجری طرح توسط بانک عامل به حساب متقاضی در موعد مقرر منظور می‌شود.

عضو هیات مدیره صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک با اشاره به شرایط متقاضیان طرح، تاکید کرد: معرفی‌شدگان باید واجد شرایط بانک تشخیص داده شوند، همچنین تسهیلات پرداختی نیز با احتساب ۹ درصد یارانه سود، برای کل دوره قرارداد بانک با متقاضی محاسبه و لحاظ می‌شود.

سراج زاده گفت: متقاضیان مشمول شامل اشخاص حقیقی و حقوقی از بخش‌های خصوصی و تعاونی (با اولویت اشخاص حقوقی) هستند که دارای اولویت در موافقت‌نامه بوده و از طرف مجری طرح (وزارت صنعت، معدن و تجارت) به بانک جهت دریافت تسهیلات سرمایه در گردش یا سرمایه ثابت از محل منابع داخلی بانک معرفی می‌شوند.