یارانه‌های تشویقی دولت برای رعایت الگوی کشت/ احیای دوباره سازمان پنبه در گلستان

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مسائلی که به دغدغه مسئولان استان تبدیل شده کشت برنج در گلستان است، یادآور شد: برنامه ما اجرای الگوی خشکه‌کاری برنج است تا بتوانیم در واحد هکتار میزان مصرف آب را کاهش دهیم.

برزعلی اضافه کرد: یکی از برنامه‌های ما احیای دوباره سازمان پنبه در استان گلستان است تا این محصول مجدداً در چرخه زراعت استان گلستان و صنایع تبدیلی و تکمیلی استان قرار بگیرد تا کشاورز پنبه کار برای کشت این محصول رغبت پیدا کند.

محمد برزعلی‌امشب چهارشنبه ۷ دی ماه در گفتگوی ویژه خبری با اشاره به سیاست‌های اجرای الگوی کشت در استان گلستان اظهار کرد: در راستای سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در برنامه هفتم توسعه کشور، در بند ششم مسأله امنیت غذایی و رعایت الگوی کشت مطرح شده که در همین راستا الگوی کشت در کشور طراحی و اجرایی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان متذکر شد: یکی از برنامه‌های اصلی در حوزه الگوی کشت رعایت تناوب زراعی اراضی کشاورزی است و اگر زمین‌ها به صورت متناوب زیر کشت گندم و یا دیگر محصولات برود با انفجار آفات و بیماری‌ها مواجه می‌شویم.

ایسنا/گلستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با تشریح یارانه‌های تشویقی دولت برای رعایت الگوی کشت، گفت: ۱۵ محصول در سبد الگوی کشت گلستان قرار گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان از هدفگذاری برای ورود بذور هیبریدی برنج به الگوی کشت گلستان خبر داد و افزود: در حال حاضر ما یک برنامه در سطح بین‌المللی داریم تا بذور هیبرد برنج که هر هکتار ۱۱ تن برنج تولید می‌کند را وارد الگوی کشت خود کنیم تا ضمن افزایش عملکرد و کاهش مصرف آب به افزایش اقتصاد کشاورزی استان گلستان نیز کمک کند.

برزعلی با اشاره به اینکه الگوی کشت ابلاغ شده به استان گلستان در راستای استفاده صحیح از تمامی منابع و نهاده‌های موجود در استان است که از جمله آن‌ها آب و خاک است، تصریح کرد: خاک‌های بسیار حاصلخیز تا خاک‌های کم بازده در استان وجود دارد و تفاوت در میزان بارش‌ها، تنوع زیادی را در کشت محصولات زراعی رقم‌زده است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۵ محصول در برنامه ابلاغی الگوی کشت استان گلستان قرار گرفته شده است، ابراز داشت: برای رسیدن به این مهم برنامه‌هایی داریم که در آینده پیاده‌سازی و اجرایی خواهد شد، در حوزه الگوی کشت برنامه‌های تشویقی، نظارتی و ارزیابی شونده در نظر گرفته شده و اگر کشاورز بر اساس الگوی کشت کشاورزی کند از مشوق‌هایی اعم از بهره‌مندی کود یارانه دار، برخورداری از آب موردنیاز مزرعه براساس الگوی کشت و غیره بهره‌مند خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان تأکید کرد: در گذشته‌های دور کشاورزان گلستانی بر اساس شرایط اقلیمی استان محصول موردنظر را انتخاب کرده و آن را کاشتند و در طول سالیان متمای در کشت آن محصول تبحر پیدا کردند.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1401100704264/%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B4%D9%88%DB%8C%D9%82%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%B9%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D8%AA-%D8%A7%D8%AD%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86

وی با بیان اینکه افزایش بهره وری و راندمان مصرف آب یکی از اهداف اجرای الگوی کشت است، بیان کرد: الگوی کشت یک نظام بهره‌برداری بخش کشاورزی بر اساس مزیت اقتصادی و تولید کالاهای استراتژیک کشور مانند کلزا، سویا، دانه‌های روغنی و غیره است البته لایه‌های دیگر آن مانند مسائل بازرگانی نیز مورد توجه قرار گرفته است.