کنترل و حذف بخارات جیوه در پسماند لامپ‌های فلورسنت، کم مصرف و گازی با تلاش یک شرکت فناور

این شرکت فناور دستگاه ایران‌ساخت را طراحی کرده است که لامپ‌های کم ،مصرف فلورسنت و گازی را قبل از پردازش در یک مرکز بازیافت خرد کرده و تمام بخارات جیوه موجود در لامپ‌های مستعمل را کنترل می‌کند. این دستگاه دارای یک مخزن ۲۰۰ لیتری است که گنجایش  ۳۰۰ تا ۳۵۰ کیلوگرم پسماند لامپ را دارد.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1401091107001/%DA%A9%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%84-%D9%88-%D8%AD%D8%B0%D9%81-%D8%A8%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%AC%DB%8C%D9%88%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%D8%B3%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%AF-%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%BE-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%B3%D9%86%D8%AA-%DA%A9%D9%85-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D9%88

حذف آلایندگی لامپ‌ها

ذرات و بخارات جیوه حین فرآیند خردایش توسط فیلتراسیون تعبیه شده در دستگاه کنترل و حذف می‌شوند از این رو دیگر نگرانی بابت شکسته شدن لامپهای مستعمل حین انبارداری جابجایی و حمل و نقل وجود ندارد حذف بخارات جیوه توسط دستگاه لامپ خردکن ارزان‌ترین شیوه مقدماتی جهت جلوگیری از خطرات زیست محیطی ناشی از انتشار بخارات جیوه در پسماند لامپهای مستعمل است.

یک شرکت فناور موفق شده است با توانمندی بومی، در حوزه امحاء و بی خطرسازی انواع پسماندهای باقی ‌مانده از لامپ‌های فلورسنت و گازی، چاپگرها و خدمات خود را ارائه کند.

توسعه خدمات حذف پسماندهای ویژه

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، در کنار این فعالیت‌ها و با هدف توسعه دانش و توانمندی فعالان محیط زیست و کارشناسان، دوره ها و کارگاه‌های تخصصی مدیریت پسماند طراحی سیستم مدیریت پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی برگزار می‌شود ارزیابی اثرات زیست محیطی پسماندهای ویژه و انجام مطالعات مربوطه ارایه خدمات آموزشی مشاوره ای ،مهندسی امکان سنجی فنی و اقتصادی در حوزه صنایع زیست محیطی، انجام برنامه عملیاتی مدیریت پسماند و تهیه بانک اطلاعاتی در راستای طرح خود اظهاری و رعایت پیش نیازهای استانداردهای ملی و بین المللی از دیگر خدمات این مجموعه فناور به شمار می‌رود.

کاهش هزینه و فضای نگهداری پسماند لامپها هنگام انبارداری کاهش هزینه و مشکلات حمل و نقل پسماند لامپها کاهش حجم پسماند لامپها تا بیش از ۸۰ درصد، صرفه جویی در نیروی کار حین بسته بندی پسماندها و حمل و نقل، ساماندهی و مدیریت پسماند لامپهای سوخته و مستعمل،  بازیابی مواد تشکیل دهنده لامپ و ترویج فرهنگ برخورد با پسماندهای ویژه ارتقاع سیستم مدیریت و تفکیک پسماند در مجموعه های صنعتی از ویژگی‌های دستگاه لامپ خردکن ایران‌ساخت است.

به گزارش ایسنا، از خدمات فناورانه این شرکت در این حوزه می‌توان به امحاء و بی خطرسازی پسماند انواع باتری، کارتریج تونر، ارائه خدمات نمونه برداری و پایش جیوه در محیط، ارائه خدمات حمل و نقل پسماندهای ویژه و صنعتی و ارایه خدمات شناسایی طبقه بندی کدگذاری آماده سازی، حمل و نقل و دفن پسماندهای ویژه و صنعتی اشاره کرد.

کاهش اثرات زیان بار ترکیب خطرناک جیوه بر سلامت انسان و محیط زیست عدم نگرانی از شکسته شدن لامپ‌ها و جلوگیری از انتشار بخارات جیوه در محیط حین انبارداری و حمل و نقل از ویژگی های این دستگاه است. مطالعات نشان میدهد حدود ۲ تا ۳ درصد لامپ‌ها در زمان انبار داری جابجایی بسته بندی و حمل و نقل شکسته می‌شوند، بنابراین، استفاده از دستگاه لامپ خرد کن شرایط ایمن و موثری را در محیط کار فراهم می آورد.