چرخ فناوری در صنعت مسکن به حرکت در می‌آید؟

از طرف دیگر، سازندگان ایرانی می‌گویند که با وجود ۵۰۰ هزار مهندس در داخل کشور نیازی به استفاده از خارجی‌ها در صنعت ساختمان نیست. اما انبوه‌سازان از پاشنه آشیل‌هایی در فناوری‌های ساخت صحبت می‌کنند که سرنخ همه‌ی آنها به عدم  حمایت‌های لازم از سوی مسئولان و نبود ارتباط تنگاتنگ بین تولیدکنندگان دانش و بهره‌برداران در صنعت ساختمان می‌رسد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ارتباط موثری بین دانشگاه و بدنه‌ی صنعت ساختمان وجود ندارد. در پارک‌های علم و فناوری نیز معمولا ایده‌ها به بخش مسکن نمی‌رسد یا اختلالاتی بین این ارتباط به وجود می‌آید.  سازندگان می‌گویند حتی ارتباط چندانی بین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بخش خصوصی وجود ندارد. انبوه‌سازان اغلب دانسته‌هایشان را از تجارب خود به دست آورده‌اند.

اوایل  دهه ۹۰ شمسی با ورود یک شرکت ترکیه‌ای برای اجرای پروژه مسکن مهر در پردیس و پرند، روش‌هایی برای اجرای طرح‌ها استفاده شد که سازندگان ایرانی هم از آن ایده‌ها بهره بردند و در پروژه‌های خود استفاده کردند. در حال حاضر روش‌هایی مثل تونلی، سوپرپانل، پیچ و مهره‌ای و پیش ساخته توسط سازندگان ایرانی استفاده می‌شود که از تکنولوژی‌های  به‌روز هستند. البته استفاده از سازه‌های پیش‌ساخته به دلیل مشکلاتی در اتصالات قطعات چندان در ایران مرسوم نیست اما از دیگر فناوری‌ها استفاده می‌شود.

وی افزود: اگرچه روش‌هایی که هم‌اکنون در صنعت ساختمان استفاده می‌شود به‌روز است اما در موضوعاتی مثل تامین ماشین‌آلات جدید دچار مشکل هستیم. عمده ماشین‌آلات ما مربوط به دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی است.  حتی تاورهای ما قدیمی شده‌اند. بنابراین دولت اگر می‌خواهد از بخش مسکن حمایت کند تا ما بتوانیم خط  تولید خود را به‌روز کنیم باید امکان ارتقای ماشین‌آلات را از طریق معافیت‌های گمرکی به ما بدهد.

به تازگی محمدمهدی حیدری ـ  سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفته که ایجاد حلقه ارتباط بین نخبگان و دستگاه‌های اجرایی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است. پیش‌نویس آیین‌نامه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تهیه شده است و در حال تفاهم برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم.

موضوع استفاده از فناوری‌های نوین در خانه‌سازی سال‌هاست که مطرح می‌شود اما آمار و ارقام می‌گوید که پیشرفت چندانی در این زمینه حاصل نشده است. به اذعان کارشناسان صنعت ساختمان طی ۵۰ سال گذشته عمر مفید ساختمان‌ها در عدد تقریبی ۳۰ سال درجا زده است.

ایرج رهبر ـ‌ رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران در این خصوص به ایسنا می‌گوید: از حدود پنج دهه قبل پروژه‌های بزرگ و خوبی در ایران با تکنولوژی‌های زمان خودش اجرا شد که هنوز هم از طراحی و استحکام خوبی برخوردار است. اما صنعت ساختمان در ادامه حمایت‌های لازم را دریافت نکرد.

به گزارش ایسنا، نگاه فناورانه در صنعت ساختمان، موضوعی است که وزیر راه و شهرسازی در اولین روزهای کاری خود به آن تاکید کرده است. مهرداد بذرپاش روز گذشته در مراسم هفته‌ی پژوهش بیان کرد: «وزارت راه و شهرسازی باید فناورانه‌تر از گذشته اداره شود و مطابق با تکنولوژی و دانش حرکت کنیم. پژوهش نباید از ما عقب‌تر باشد».

وزیر جدید راه و شهرسازی می‌خواهد فناوری بخش مسکن ارتقا پیدا کند؛ سازندگان اما از نبود ارتباط کافی بین دانشگاه و طرح‌های ساختمانی سخن می‌گویند. البته سرپرست مرکز تحقیقات مسکن قول داده که ارتباط بین نخبگان و دستگاه‌های اجرایی برقرار شود.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1401092215138/%DA%86%D8%B1%D8%AE-%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D9%85%D8%B3%DA%A9%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%AD%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D8%AF

حدود یک سال قبل بود که موضوع رایزنی برای ورود شرکت‌های ترکیه‌ای و چینی به پروژه نهضت ملی مسکن در جهت ارتقای فناوری‌های ساخت مطرح شد؛ ایده‌ای که تا کنون شکل اجرایی به خود نگرفته است.