پیگیری برقراری پروازهای حج از فرودگاه اراک

بهنام نظری ادامه داد: بخشی از تصادفات به ویژه در جاده های روستایی، ناشی از خطای انسانی است و در صورت استاندارد نبودن جاده های ارتباطی میزان خطاها افزایش می یابد.

ایسنا/مرکزی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی گفت: پیگیر هستیم که پروازهای حج استان نیز از فرودگاه اراک انجام شود که مزیت خوبی برای استان محسوب می شود و علاوه بر استان مرکزی می تواند مورد استفاده استان های همجوار نیز باشد.

زندیه وکیلی افزود:‌ برای تمام جاده های ارتباطی استان که نیازمند تعریض، تکمیل، بهسازی، تعمیر و نگهداری هستند پیمانکار تعیین شده اما به دلیل نبود و کمبود اعتبارات نمی توانند طرح های عمرانی را در موعد مقرر تحویل دهند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی تصریح کرد: پیش از شیوع کرونا پرواز به مشهد نیز دایر بود و استقبال خوبی از این پرواز وجود داشت که بعد از کرونا منحل شد. از اواخر شهریور ماه نیز پرواز مشهد به اراک برقرار شده و در حال حاضر متقاضی از تعداد بلیط ها بیشتر است، پروازهای قبلی مشهد به صورت چارتری بود اما اکنون پروازها برنامه ای شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: ارزش افزوده که به حساب دهیاران واریز می شود باید در حوزه خدمات هزینه شود و برای روستاها که فاقد دهیاری هستند، فرمانداران باید از اعتباری که در اختیارشان است برای آن روستا هزینه کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی افزود: عدم رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی از سوی راننده، علت عمده تصادفات و فوتی ها است. ۳۰ درصد خودروهای شوتی خطرآفرین هستند و ۶۰ درصد میزان فوتی های استان غیربومی هستند که در راستای کاهش تصادفات باید از مبداء برخورد کرد، توجه نسبت به رفع نقاط حادثه خیز استان نیز باید مورد نظر قرار گیرد.

نوربخش عسگری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی نیز در این نشست اقزود: هدف از بررسی عملکرد گذشته دستگاه‌های اجرایی این است که در برنامه هفتم توسعه بتوان راهکارهایی در راستای توسعه شاخص ها ارائه کرد.

زندیه وکیلی با بیان اینکه ایجاد فرودگاه ها با دولت است بیان کرد: شرکت های هواپیمایی جزو بخش خصوصی هستند و هر منطقه ای که مسافر کافی داشته باشد و برای شرکت هواپیمایی صرفه اقتصادی داشته باشد پرواز دایر می شود.

وی اضافه کرد: ظرفیت فرودگاه اراک در طول برنامه ششم تفاوت های اساسی کرد به طوری که طول باند افزایش داشت و لایتینگ ایجاد شد، البته اتفاقات مثبت دیگری نیز رخ داد و نیاز است که این پیشرفت ها در برنامه هفتم افزایش یابد و در حمل و نقل ترکیبی و حمل بار و صادرات و… نیز بتوان گام هایی برداشت چراکه استان مرکزی ظرفیت های خوبی برای حمل و نقل ترکیبی بویژه هوایی دارد.

وی افزود: با توجه به استقبال از پروازها، در حال رایزنی برای افزایش پروازها هستیم. با توجه به اینکه استان مرکزی یک استان صنعتی است این پرواز به عسلویه برقرار شده است.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1401082417130/%D9%BE%DB%8C%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%D8%AC-%D8%A7%D8%B2-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D8%B1%D8%A7%DA%A9

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی ادامه داد: همچنین پیگیر هستیم که پروازهای حج استان نیز از فرودگاه اراک انجام شود که مزیت خوبی برای استان محسوب می شود و علاوه بر استان مرکزی می تواند مورد استفاده استان های همجوار نیز باشد.

عسگری اضافه کرد: با توجه به صنعتی بودن استان، اجرای طرح لجستیک و همزمان تقویت و توسعه صنعت ریلی، جاده ای و هوایی استان مرکزی باید مورد توجه ویژه باشد.

مهدی زندیه وکیلی سه شنبه ۲۴ آبان در شورای برنامه ریزی توسعه استان مرکزی اظهار کرد: فرودگاه اراک موقعیت خوبی دارد و اکنون نزدیک ۵ سال است که پرواز عسلویه از اراک به طور مرتب در آن انجام می شود و استقبال خوبی نیز برای افزایش پرواز در طول هفته وجود دارد.

وی با بیان اینکه چند رویکرد در برنامه هفتم توسعه باید مورد توجه باشد گفت: به طور حتم استان‌های همجوار از برقراری پروازهای مشهد و عتبات از اراک استقبال می کنند.

وی بیان کرد: در برنامه ششم توسعه مقرر شده بود یک درصد از درآمد معادن صرف نگهداری و بهسازی جاده های روستایی شود که اگر حتی نیم درصد این میزان اعتبار محقق شود بسیاری از مشکلات حوزه جاده های روستایی رفع می شود که می طلبد در این راستا فرمانداران تعامل و همکاری لازم را داشته باشند .

زندیه وکیلی خاطرنشان کرد: فرودگاه اراک بین المللی است و تعداد این نوع فرودگاه ها در کشور زیاد نیست، به همین دلیل در صورت وجود متقاضی سایر پروازها نیز از جمله به عتبات برقرار خواهد شد.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی نیز گفت: فرمانداران ناظر عالی دولت در شهرستان ها هستند و نباید وقت خود را در خصوص  بررسی مسائل جاده و راهها بگذارند.