پیش‌بینی خرید تضمینی بیش از یک میلیون تن گندم در گلستان

محمد باقر منوچهری در گفتگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: کشت قراردادی پنبه طی سال گذشته در استان گلستان به‌صورت پایلوت اجرا شده و کشاورزانی که قرارداد منعقد کرده بودند محصول تولیدی خود را براساس قیمت تضمینی به دولت تحویل دادند.

وی با بیان اینکه دولت با کشت قراردادی به دنبال ایجاد پایداری تولید در کشور است تا در تأمین نان و گندم به‌عنوان قوت لایموت مردم مشکلی ایجاد نشود، افزود: میزان گندم خریداری‌شده در سال گذشته ۷۵۰ هزار تن بوده که نسبت به سال قبل آن با ۶۰ درصد افزایش همراه بوده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گلستان خاطرنشان کرد: بررسی‌های میدانی و سطح زیر کشت امسال نشان می‌دهد میزان خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری از کشاورزان گلستانی به یک میلیون و ۱۶۰ هزار تن برسد البته با توجه به آنکه عمده کشت استان گلستان دیم است میزان تولید به نزولات آسمانی و میزان بارش‌ها هم مرتبط است.

وی با بیان اینکه تنها یک درصد مطالبات کشاورزان گلستانی تأخیر داشت، تصریح کرد: در واقع تا اول شهریور ماه ۹۹ درصد مطالبات گندمکاران گلستانی پرداخت شده بود اما یک درصد از مطالبات کشاورزان مناطق کوهستانی باقی مانده بود که تا نیمه شهریور ماه پرداخت شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گلستان با اشاره به اینکه خوشبختانه افزایش قیمتی که در سال ۱۴۰۱ در محصول گندم اِعمال شد زمینه رضایت خاطر کشاورزان را فراهم کرد، خاطرنشان کرد: نرخ گندم در سال گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته و گندم پنج هزار تومانی با ۱۳۰ درصد افزایش ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان فروش رفته است.

منوچهری با بیان اینکه مطالبات گندمکاران گلستانی در نیمه شهریور ماه امسال به‌طور کامل تسویه شده است، تأکید کرد: در حال حاضر هیچ طلب و بدهی در سامانه وجود ندارد.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/00062098514/%D9%BE%DB%8C%D8%B4-%D8%A8%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%AA%D8%B6%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D8%B4-%D8%A7%D8%B2-%DB%8C%DA%A9-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AA%D9%86-%DA%AF%D9%86%D8%AF%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%DA%AF%D9%84%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گلستان، پایداری تولید در محصول استراتژیک گندم را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای کشت قراردادی برشمرد و یادآور شد: دولت با کشت قراردادی میزان تولید را پیش‌بینی و رصد کرده و در صورت لازم برنامه‌ریزی لازم برای واردات را در دستور کار قرار می‌دهد تا در صورت کمبود کشور با چالش مواجه نشود.

منوچهری ابراز داشت: شرکت بازرگانی دولتی ایران به‌عنوان شرکت زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی مجری کشت قراردادی است و با همکاری و هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی در استان‌ها، شرکت خدمات حمایتی، بانک کشاورزی و صندوق بیمه محصولات کشاورزی این طرح را اجرایی می‌کند.

ایسنا/گلستان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گلستان از افزایش ۶۰ درصدی خرید تضمینی گندم در سال گذشته خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود میزان خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری در گلستان به یک میلیون و ۱۶۰ هزار تن برسد.

وی متذکر شد: کشاورزان می‌توانند با مراجعه به اپلیکیشن کشت قراردادی مراحل ثبت‌نام را تکمیل کرده و سپس برای تأمین کود موردنیاز و اخذ تسهیلات اعطایی اقدام کنند.