پای سرمایه‌های بانک‌ها به تولید دانش‌بنیان باز شد

معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه ۷۰ خدمت برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تعریف شده است، گفت: بر اساس قانون جهش تولید اجازه سرمایه‌گذاری مشترک بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با صندوق نوآوری در طرح‌های مصوب شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان داده شده است.

معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری، به بیان چرخه عمر شرکت‌های دارویی در دنیا اشاره کرد و گفت: بر اساس آمارهای جهانی در بازه زمانی ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ سرمایه‌گذاری جسورانه CVC رشد ۹۰درصدی را تجربه کرده و این رشد در حوزه دارویی ۶۵۰ درصد بوده است.

وی با اشاره به اقدامات صندوق نوآوری برای وارد شدن به این حوزه؛ خاطر نشان کرد: با توجه به وجود ملاحظاتی چون بزرگتر شدن دولت و وارد شدن ژن دولتی در بازیگران اکوسیستم نوآوری کشور، این صندوق به صورت غیر مستقیم وارد حوزه سرمایه گذاری جسورانه شده است.

وی به جایگاه صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره کرد و ادامه داد: این صندوق بر اساس ماده ۵ قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تاسیس شد و مقرر شده تا با سرمایه اولیه ۳ هزار میلیارد تومان با ماموریت تامین مالی اکوسیستم نوآوری و فناوری از شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان حمایت کند.

وی اضافه کرد: بر اساس بند الف ماده ۱۸ این قانون اجازه سرمایه‌گذاری مشترک بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با صندوق نوآوری در طرح‌های مصوب شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان داده شده است.

وی با بیان اینکه این صندوق با برگزاری ۱۱ رویداد دوشنبه‌های استارت‌آپی در حوزه سلامت اقدام به تامین سرمایه برای کسب و کارهای نوپا کرده است، یادآور شد: در این تعداد رویداد، ۱۴ تیم استارت‌آپی در فرآیند این رویداد، تامین سرمایه شده‌اند.

به گزارش ایسنا، علی ناظمی در سی و نهمین رویداد ارائه به سرمایه‌گذار (دوشنبه‌های استارت‌آپی) در حوزه فرآورده‌های دارویی با بیان اینکه این رویدادها که از سال ۹۸ برگزار می‌شود، در راستای کمک به جذب سرمایه برای کسب و کارهای نوپا است، افزود: رویداد امروز کمک به جذب سرمایه در حوزه فرآورده‌های نوین دارویی است.

ناظمی، تعداد خدمات این صندوق را ۷۰ خدمت عنوان کرد و یادآور شد: مخاطب اصلی این صندوق شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان هستند، ولی امروزه علاوه بر شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌ها و موسساتی ایجاد شده‌اند که بر اساس معیارهای معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری جزو دانش‌بنیان‌ها قرار نمی‌گیرند که ما با ابزارهای مختلفی از این اکوسیستم نوآوری حمایت می‌کنیم.

ناظمی ادامه داد: همچنین ۷ صندوق تخصصی جسورانه و ۱۵ شتابندهنده تخصصی در حوزه دارو فعال شده است، علاوه بر این‌ها با تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان، ظرفیت‌های قانونی جدیدی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شد.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1401042013732/%D9%BE%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D9%86%DA%A9-%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%B2-%D8%B4%D8%AF

ناظمی، صندوق‌های پژوهش و فناوری را از دیگر بازوهای حمایتی شرکت‌ها نام برد و گفت: تاکنون ۲۳ صندوق پژوهش و فناوری با مبلغ ۹۰۵ میلیارد تومان در تامین سرمایه شرکت‌ها مشارکت داشتند.

ناظمی با بیان اینکه رشد سرمایه‌گذاری جسورانه CVC در امریکا رشد ۴۰۰ درصدی داشته و این رشد برای سرمایه‌گذاری سنتی VC به اندازه ۲۰۰ درصد بوده است، اظهار کرد: در حال حاضر حوزه‌های مراقبت دیجیتال، پایش از راه دور، توسعه دارو با هوش مصنوعی و بیمه سلامت دیجیتال بیشترین میزان سرمایه CVC  را به خود جلب کرده‌اند.