وجود ۲.۷ میلیون نفر زیر سقف لرزان در کشور

بسته تشویقی شورای عالی معماری و شهرسازی

وی گفت: تخفیف پروانه ساختمان یکی دیگر از مفاد بسته‌های تشویقی است که شهرداری‌های شهرهای استان باید در کمتر از یک ماه پروانه‌ها را صادر و تخفیفات خوبی را به متقاضیان بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد ارائه دهند.

نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران عنوان کرد: برای پیشبرد این اهداف متولیان باید بسته تشویقی در نظر بگیرند که خوشبختانه شورای عالی معماری و شهرسازی بسته‌هایی را در نظر گرفتند که باید شهرداری‌ها، سازمان نظام مهندسی و ادارات کل راه و شهرسازی استانها با متقاضیان همکاری لازم را داشته باشند تا مردم تشویق شوند و بتوانند مقاوم سازی منازل خود را به انجام برساند.

شهرهای دورود، بروجرد و خرم‌آباد با وجود گسل دشت سیلاخور مستثنی از زلزله نیستند

وی عنوان کرد: حتی برای ملک‌های وقفی هم تدابیری اندیشیده شده که متقاضی می‌تواند با تاییدیه اداره اوقاف از وام و تسهیلات استفاده کند.

بند “ک” تبصره ۱۱ قانون بودجه ۱۴۰۱

ایسنا/لرستان نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: بیش از ۸۷ هزار نفر زیر سقف لرزان در خرم‌آباد زندگی می‌کنند.

نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه ۲.۷ میلیون نفر زیر سقف لرزان در ایران وجود دارد، افزود: این در حالیست که هر ۱۰ سال یکبار  زلزله‌ای با قدرت ۶ درجه و بالاتر در مقیاس ریشتر در کشور رخ می دهد.

وی خاطرنشان کرد: این افراد به نوعی زیر سقف لرزان هستند و باید برای آنها تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته شود.

نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران، افزایش تراکم ساختمانی، تسهیل در ضوابط پارکینگ و معماری را از دیگر مفاد بسته‌های تشویقی شورای عالی معماری و شهرسازی برشمرد و خطاب به دستگاه‌های خدمات‌رسان گفت: انتظار داریم چنانچه کسی بخواهد سازه خود را تخریب و  از انشعابات قبلی استفاده کند بر اساس ماده ۱۱ قانون حمایت از نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده می‌تواند از انشعابات قبلی استفاده کند و  دستگاه‌های خدمات رسان باید همکاری لازم را داشته باشند و چنانچه امکان استفاده از انشعابات قبلی نباشد این دستگاه‌ها خارج از نوبت و با تخفیف به متقاضیان خدمات را ارائه دهند.

وی گفت: در محلات هدف شرکت بازآفرینی ایران بحث نوسازی فقط نباید بر عهده وزارت راه و شهرسازی باشد بلکه شهرداری‌ها، سازمان نظام مهندسی و مردم باید همکاری چند جانبه داشته باشند.

نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران بیان کرد: در شهرهای لرستان به ویژه خرم‌آباد حدود ۵۰۰ هکتار بافت ناکارآمد شهری وجود دارد.

خرم‌آباد دارای حدود ۵۰۰ هکتار بافت ناکارآمد شهری است

حیدری با بیان اینکه شورای عالی معماری و شهرسازی پرداخت وام نوسازی را برای ساکنین و سازندگان بافت فرسوده در نظر گرفته که این وام بدون سپرده است و باید بانک ها با مردم همکاری لازم را داشته باشند که متاسفانه تاکنون بانک‌ها همکاری خوبی با مردم و وزارت راه و شهرسازی نداشته است، افزود: همچنین به افرادی که اقدام به نوسازی بافت فرسوده کنند تسهیلات ودیعه اسکان موقت برای دوران نوسازی به مبلغ ۶۰ میلیون  تومان با بازپرداخت ۳۶ ماه در نظر گرفته شده که این امر هم مستلزم همکاری بانک‌هاست.

حیدری اضافه کرد: در این ۵۰۰ هکتار بافت ناکارآمد شهری ۲۶ هزار و ۴۹۷ خانوار در قالب ۸۷ هزار و ۵۸۹ نفر زندگی می‌کنند.

حیدری با بیان اینکه در محلاتی که هدف شرکت بازآفرینی شهری ایران است مقاوم سازی، احیا و اصلاح مقاومت این ساختمان‌ها هدف ماست، تصریح کرد: در لرستان متاسفانه شهرهای دورود، بروجرد و خرم‌آباد با وجود گسل دشت سیلاخور مستثنی از زلزله نیستند.

وی اضافه کرد: شرکت بازآفرینی شهری با توجه به اینکه ایران جزو ده کشور بلاخیز جهان است و ۹۰ درصد جمعیت کشور در معرض خطرات ناشی از حوادث طبیعی قرار دارند و می‌خواهیم پیگیری کنیم تا بم دیگری در هیچ جای ایران اتفاق نیفتد.

رضا حیدری امروز پنجم دی ماه در نشست آموزه‌های زلزله بم که به همت راه و شهرسازی لرستان و در سالن جلسات کمیته امداد امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به اینکه براساس فرمایشات مقام معظم رهبری باید کارهای اولویت‌دار و فوری مورد اهتمام ویژه قرارگیرند، اظهار کرد: نوسازی بافت‌های فرسوده یکی از این کارهای اولویت‌دار و فوری است.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1401100503059/%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF-%DB%B2-%DB%B7-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D9%86%D9%81%D8%B1-%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%B3%D9%82%D9%81-%D9%84%D8%B1%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1

حیدری با بیان اینکه فرم جیم سختگیرانه در ادارات انجام می‌شود اما راه و شهرسازی همکاری خوبی با متقاضیان داشته است، افزود:  سکونتگاه ۵ساله، تخفیفات سازمان نظام مهندسی و ایجاد کاربری های انتفاعی از دیگر مفاد بسته تشویقی محسوب می شود، گفت: یکی از مهمترین بحث‌هایی که در این زمینه برای اهدافمان می‌توانیم در نظر بگیریم موضوع بند “ک” تبصره ۱۱ قانون بودجه ۱۴۰۱ است که بر اساس این قانون به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده می‌شود اراضی در مالکیت خود را با اولویت سکونتگاه‌های غیررسمی که قبل از سال ۹۴ به تصرف اشخاص در آمده است و بر اساس طرح‌های مصوب شهری ساخت و ساز صورت گرفته و هم اکنون در حال بهره‌برداری است به مالکین واگذار کند.