وجود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد، بنای ناپایدار و فاقد هرگونه سازه در کشور

وی با بیان اینکه در اعطای تسهیلات برای نوسازی بافت‌های فرسوده شرایط چهارگانه همچون داشتن فرم ج سبز و یا سابقه سکونت و سابقه مالکیت و سرپرستی خانوار وجود ندارد، مطرح کرد: همه تشویق‌ها از جمله تخفیف در پروانه ساخت، بیمه و هر موضوع دیگری که در طرح ملی مسکن دیده شده، در نوسازی بافت فرسوده در نظر گرفته شده است.

آئینی «مردمی‌سازی» را یکی از رویکردهای مهم شرکت بازآفرینی شهری در دولت سیزدهم دانست و از طراحی بسته جامع تشویقی برای توسعه نقش بخش خصوصی در نوسازی بافت‌های فرسوده خبر داد و افزود: این طرح به زودی ابلاغ می‌شود.

وی ادامه داد: امسال بنا داریم ۱۵۰ هزار واحد در محله‌های بازآفرینی و بافت فرسوده شهری را نوسازی کنیم که سهم استان همدان از این میزان، چهار هزار و ۵۰۰ واحد است.

وی در بخش دیگری ملایر را یکی از شهرهای پیشرو در حوزه بازآفرینی پایدار شهری دانست و اظهار کرد: در بازدید از سه محله سرجو، شمس‌آباد و پشت ناسیونال ملایر، توسط شهرداری اقدامات خوبی در حوزه فرهنگی، آب و فاضلاب و خدمات درمانی اقدامات خوبی صورت گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: شهروندان برای مطلع شدن از این که واحد مسکونی آنها در محدوده بافت فرسوده قرار دارد می‌توانند به سایت شرکت به نشانی facility.udrc.ir مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: توسعه‌گران و تسهیل‌گران نیز می‌توانند با ورود به سامانه ماده چهار شرکت از شرایط و تسهیلات در نظر گرفته شده مطلع شوند.

ایسنا/همدان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: تاکنون حدود ۶۰۰۰ محله هدف بازآفرینی شناسایی شده که در آنها حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار واحد، بناهای ناپایدار و فاقد هرگونه سازه هستند.

به گزارش ایسنا، محمد آئینی روز پنجشنبه سوم شهریور ماه در جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری ملایراز احیای ۲۱۰ هزار واحد بنای فرسوده در کل کشور خبر داد و اظهار کرد: این بناها تخریب و به جای آن ۶۷۰ هزار واحد احداث شده است.

آئینی با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌های اجرایی شهرستان نیز باید وظایف خود را در حوزه بازآفرینی شهری به خوبی انجام دهند، گفت: شهرداری ملایر فضای خوبی را فراهم کرده تا مردم از حداکثر تخفیف‌ها بهره‌مند شوند و دستگاه‌های اجرایی به ویژه خدمات‌رسان، پروانه نوسازی را ظرف مدت یک ماه صادر کنند.

آئینی با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی خط اعتباری ویژه‌ای برای نوسازی مسکن در اختیار دارد، تصریح کرد: این تسهیلات که از طریق بانک مسکن در سه رده به متقاضیان پرداخت می‌شود، در شهرها ۳۵۰ میلیون تومان است که ۱۵۰ میلیون تومان آن با سود صفر درصد پرداخت می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران بیان کرد: سه نوع رویکرد برای متقاضیان نوسازی در بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده که شامل کوتاه کردن زمان صدور پروانه ساخت، کوتاه کردن زمان صدور مجوزهای اداری و انشعابات و نیز اعطای تسهیلات مالی است.

وی تاکید کرد: همه تخفیفات و تشویق‌هایی که برای سازندگان در نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده، برای فعالان در نوسازی بافت فرسوده هم دیده شده است.

آئینی با بیان اینکه ۱۶۶ هزار هکتار معادل ۲۳ درصد سطح شهری بافت‌های فرسوده و ناکارآمد در کل کشور وجود دارد، افزود: جمعیتی افزون بر ۲۱.۵ میلیون نفر در این محله‌ها ساکن هستند.

وی گفت: تاکنون حدود ۶۰۰۰ محله شناسایی شده که از این میزان حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار واحد، بناهای ناپایدار و فاقد هرگونه سازه هستند.

آئینی با بیان اینکه از ۱۶۶ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری، ۷۰ هزار هکتار بافت فرسوده میانی، ۶۰ هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی، بیش از ۳۲ هزار هکتار بافت تاریخی و ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده با پیشینه روستایی است، اضافه کرد: ۴۹ درصد واحدهای مسکونی واقع در بافت‌های ناکارآمد شهری فاقد تاب‌آوری در برابر آسیب‌ها هستند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: متقاضیان می‌توانند برای اسکان و جابجایی موقت، تسهیلاتی به مبلغ ۴۵ میلیون تومان به صورت قرض‌الحسنه دریافت کنند.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1401060302479/%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF-%DB%B2-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D9%88-%DB%B7%DB%B0%DB%B0-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%88%D8%A7%D8%AD%D8%AF-%D8%A8%D9%86%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%81%D8%A7%D9%82%D8%AF-%D9%87%D8%B1%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%87