واحدهای صنعتی خراسان جنوبی امیدوار به رفع موانع تولید

اغلب واحدهای تولیدی و صنعتی خراسان جنوبی از نوع صنایع کوچک و متوسط است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84821765/%D9%88%D8%A7%D8%AD%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D9%86%D9%88%D8%A8%DB%8C-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%81%D8%B9-%D9%85%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF

به همین منظور نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی در ادامه بازدیدهای میدانی خود از چند واحد تولیدی در شهرکت صنعتی بیرجند بازدید کرد و مسائل آنها را از نزدیک جویا شد.

به گزارش ایرنا، یکی از موضوعات جدی که دولت سیزدهم به دنبال آن بوده، ریشه‌یابی و آسیب‌شناسی موانع تولید است تا از تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی در کشور پیشگیری و واحدهای راکد نیز فعال شود.

محمد خزاعی افزود: این واحد تولیدی با ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن دان و خوراک آماده طیور مشغول فعالیت است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در ارتباط با بازدیدهای امروز نیز جلسه‌ای به منظور پیگیری و رفع مشکلات واحدهای صنعتی با شورای هماهنگی بانک‌ها و دعوت از فعالان اقتصادی برگزار خواهد شد.

فعالان اقتصادی نیاز به حمایت دارند

شرکت دان و علوفه شرق یکی از این واحدها و فعال در زمینه تولید انواع مکمل، کنسانتره و خوراک پلت صنعتی دام و طیور و آبزیان است که از سال ۱۳۸۳ فعالیت خود را در شهرک صنعتی بیرجند آغاز کرد.

مدیر بازرگانی شرکت دان و علوفه شرق در بازدید روز گذشته استاندار خراسان جنوبی از این واحد تولیدی گفت: این شرکت با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی ایجاد شده و زمینه اشتغال مستقیم ۱۶۰ نفر را فراهم آورده است.

مدیر بازرگانی شرکت دان و علوفه شرق به وجود کشتارگاه صنعتی در زنجیره تولید این کارخانه اشاره کرد و گفت: کاهش مصرف مرغ در بازار و پایین بودن آمار کشتار از جمله مشکلات فعلی زنجیره تولید در این واحد صنعتی است.

وی با بیان اینکه قوانین حاکم بر نظام بانکی محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند ادامه داد: در عین حال باید در این شرایط خاص دست فعالان اقتصادی را گرفت لذا هدف از این بازدیدها حل مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی است که بخشی از مشکلات آنها را حل کنیم.

جواد قناعت افزود: یکی از موضوعاتی که در این شرایط خاص وجود دارد این است که باید از شرکت‌های فعال و به‌طور کلی فعالان اقتصادی مواظبت و مراقبت شود تا در تکانه‌های اقتصادی و عبور از این مقطع خاص که مرحله اجرایی شدن هدفمندسازی یارانه هاست، زمینگیر نشوند.

به گفته وی ۸۵ نفر به‌صورت مستقیم و ۲۰۰ نفر غیرمستقیم در این کارخانه مشغول کار هستند و در صورتی که کمبود نقدینگی جبران شود، امکان اشتغال برای ۱۰۰ نفر به‌صورت مستقیم فراهم خواهد شد.

شرکت تولیدی نبات و آب انبات، شرکت عمران و توسعه رضوی در زمینه بتن سبک و شرکت تولیدی انواع روغن گیاهی نیز از دیگر واحدهای صنعتی بودند که به دلیل مشکلات مشابه در تامین نقدینگی و تسهیلات بانکی مورد بازدید استاندار خراسان جنوبی قرار گرفتند.

وی با تاکید بر اینکه در روند تهیه مواد اولیه مشکلی نداریم ادامه داد: کاهش تولید ممکن است منجر به کم شدن شیفت کاری همچنین تعدیل نیرو شود که در شرایط فعلی اقتصادی یک زنگ خطر برای صنعت به شمار می‌رود.

محمود رضا یوسفی با اشاره به اینکه این واحد تولیدی با ۵۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت کار می‌کند اظهار داشت: ۹ هزار و ۵۰۰ تن تولید سالانه انواع لوله و اتصالات را در سه شیفت کاری داریم.

نیاز به سرمایه در گردش

وی با بیان اینکه شرکت دان و علوفه شرق سه درصد تولید کشور در زمینه دان و خوراک صنعتی طیور را برعهده دارد اظهار داشت: پنج فاز تولید اکنون در این واحد صنعتی فعال بوده اما وجود برخی موانع روند تولید را با مشکل مواجه کرده است.

استاندار خراسان جنوبی در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران گفت: در شرایط فعلی که هدفمندسازی یارانه‌ها مطرح است، واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی و به طور کلی فعالان اقتصادی نیاز به حمایت دارند تا از این مقطع خاص عبور کنیم.

چالش کشتار صنعتی در زنجیره تولید

وی گفت: برنامه در دستور کار مجموعه مدیران استان است که از واحدهای راکد یا واحدهایی که با نیمی از ظرفیت خود فعالیت می‌کنند، سرکشی کنیم و جلساتی برگزار می‌شود تا حداکثر ظرفیت آنها به کار گرفته شود و بتوانیم واحدهای راکد را نیز فعال کنیم.

قناعت در این بازدید که مدیرکل صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان جهاد کشاورزی، جمعی از مدیران بانکی و ستادی استانداری حضور داشتند، گفت: عمده مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی، سرمایه در گردش است که باید بتوانیم با ارایه راهکارهایی نقدینگی مورد نیاز این واحدها را تامین کنیم تا از مرحله خاص فعلی عبور کنند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: عمده مشکلات شرکت‌ها و فعالان اقتصادی استان، موضوعات بانکی است اگرچه مشکلات دیگری هم وجود دارد و بانک‌ها نیز یکسری دستورالعمل‌ها و محدودیت‌هایی دارند.

خزاعی اجرایی شدن مصوبات دولت در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید را خواستار و متذکر شد: نحوه محاسبه مالیات بر تولید نیز از موضوعاتی است که انتظار می‌رود در این دوره مورد توجه قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان مهراس کویر نیز در بازدید استاندار از این واحد تولیدی، کمبود نقدینگی را مهمترین مشکل برشمرد و افزود: در حال حاضر برای خرید مواد اولیه درخواست ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات کرده‌ایم که انتظار می‌رود بانک‌ها در پرداخت آن همراهی کنند.

وی بیان کرد: جلساتی قبل و بعد از این بازدیدها برگزار می‌شود که امید است منجر به رفع موانع شده و واحدهای تولیدی موفق به اخذ تسهیلات مورد نیاز شوند.

مدیرعامل شرکت مهراس کویر خواهان حمایت از تولید داخل استان شد و گفت: بیش از ۹۰ درصد محصولات تولیدی این کارخانه به خارج از استان صادر می‌شود.

افزایش اشتغال با جبران کمبود نقدینگی

به گفته برخی کارشناسان در حال حاضر به دلیل شرایط اقتصادی کشور، واحدهای تولیدی با مشکلات بسیاری مواجه هستند و دولت ضمن اقدام به اصلاح نظام پرداخت یارانه و تخصیص ارز تلاش دارد مشکلات واحدهای تولیدی از این محل را در این شرایط خاص رصد کرده و در کنار فعالان اقتصادی برای گذر از این مرحله باشد.