همکاری‌های معدنی، مُولفه رشد پایدار اقتصادی در اکوست

وی  افزود: دبیرخانه اکو مُتعهد به اتخاذ اقدامات عملگرایانه ضروری برای اجرای اقدامات پیشنهادی است و در این راستا از هیچ تلاشی برای آماده‌سازی زمینه‌های مناسب همکاری‌های منطقه‌ای دریغ نخواهد کرد.

وی با بیان‌اینکه بسیاری از معیارها در زمینه مواد معدنی و سازمان‌های معدنی در جای دیگر تعیین شده است، تصریح کرد: این امر فرصتی را پیش روی سازمان اکو برای نهایت استفاده بردن از شیوه‌های جاری در جهان و انطباق آنها با شرایط منطقه‌ای فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد: تقاضا برای مواد معدنی درون اکو و در دیگر اقتصادهای دنیا در حال افزایش است بویژه‌اینکه که دوره پس از کرونا اکنون آغاز شده است و توقع می‌رود تا رشد استفاده از مواد معدنی در اقتصادهای در حال توسعه در میان‌ مدت و بلندمدت نیز ادامه یابد.

معاون دبیرکل اکو مستقر در ایران ابراز اطمینان کرد که حاصل نشست امروز اصفهان ارائه توصیه‌های خروجی اساسی و ایده‌های جدید مُعرف راهبرد یا نقشه راه برای اقدامات آتی و تحریک فعالیت‌های مناسب سازمان اکو باشد.

وی با بیان این‌که دبیرخانه اکو متعهد به اتخاذ اقدامات عملگرایانه لازم برای اقدامات پیشنهادی مشخص شما باشد، یادآور شد: در همین راستا از هیچ تلاش و  سیاستی برای آماده‌سازی زمینه‌های مناسب برای همکاری‌های منطقه‌ای شما دریغ نخواهیم کرد.

این سازمان اکنون با ۱۰ عضو، ۴۸۰ میلیون نفر جمعیت و هشت‌ میلیون و ۶۲۰ هزار و ۶۹۷ کیلومتر مربع وسعت از منابع غنی انرژی برخوردار است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84942669/%D9%87%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D8%AF%D9%86%DB%8C-%D9%85%D9%88%D9%84%D9%81%D9%87-%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DA%A9%D9%88%D8%B3%D8%AAبه گزارش ایرنا، هشتمین اجلاس کارشناسان معدنی کشورهای عضو اکو(سازمان همکاری اقتصادی)، امروز دوشنبه ۲۳ آبان‌ به میزبانی سازمان زمین‌شناسی و با حمایت اتاق بازرگانی اصفهان در باره ملاحظات زمین شناسی و در راستای همکاری‌های معدنی و اکتشاف معادن بین کشورهای عضو آغاز شد.

وی با قدردانی از سازمان زمین‌شناسی ایران(GSI) برای میزبانی هشتمین نشست گروه کارشناسان معدنی اکو پس از یک وقفه پنج ساله گفت: تلاش‌های مُتعهدانه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی ایران به‌منظور افزایش همکاری‌های منطقه‌ای در زمینه مواد معدنی در میان کشورهای عضو را ارج می‌نهیم و از طرف کلیه شرکت‌کنندگان نیز قدردانی خود را از مهمان‌نوازی گرم طرف ایرانی بیان می‌کنیم.

اجلاس کارشناسان معدنی کشورهای عضو اکو از امروز تا ۲۶ آبان جاری با حضور کارشناسان هفت کشور پاکستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران در اصفهان در حال برگزاریست.

به گزارش ایرنا، روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور، به نقل از “حسین بیچکلی” (Huseyin Avni Bicakli)، روز دوشنبه در مراسم گشایش هشتمین نشست گروه کارشناسان معدنی کشورهای عضو اکو در اصفهان افزود: این همکارها، حوزه اکو را برای سرمایه‌گذاری در عرصه مواد معدنی، رشد بخش مواد معدنی و گسترش روابط تجاری توانمندتر خواهد ساخت.

بیچکلی خاطرنشان کرد: شیوه‌های پیشرو از جمله منبع‌یابی معتبر، نیاز به امنیت عرضه مواد معدنی و حرکت به سمت کاهش انتشار آلاینده‌ها از زنجیره‌های تامین مواد معدنی، کاهش اثرات و خطرات زیست‌ محیطی و ضرورت دستیابی به مجوزهای اجتماعی برای فعالیت در جوامع میزبان نیز در حال تکامل شتابان است.

سازمان همکاری اقتصادی اکو، یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است که سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان در سال ۱۳۴۱ نخستین بار آن را پایه‌ریزی کردند و سال ۱۳۷۲ کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان نیز به این سازمان پیوستند.

به گفته وی، تصویب شیوه‌های پیش رو باید با ظرفیت‌سازی در سراسر سازمان‌های ذینفع مواد معدنی فعال شود تا این اطمینان بدست آید تا موسسات و افراد برای ایفای نقش خود در زمینه هدایت و راهبری موثر مواد معدنی مجهز شوند.

معاون دبیرکل اکو مستقر در ایران ادامه داد: این امر با تکیه بر انتشار کمتر آلاینده‌ها، انرژی‌های تجدیدپذیر و ذخیره انرژی، برقی شدن حمل و نقل، فناوری‌های دیجیتال و چهارمین انقلاب صنعتی، تقاضای رو به رشد برای مواد معدنی حیاتی و تقاضای فزون‌یافته برای مواد معدنی سنتی مانند مس، نیکل، آلومینیوم و قلع به مثابه بزرگترین تغییر در بازارهای مواد معدنی برای چندین دهه به شمار می‌آرود.

هم‌اندیشی متخصصان و مدیران حوزه کشورهای عضو اکو و به اشتراک‌گذاری ایده‌ها و دیدگاه‌های نوین و حل مسائل بخش زمین‌شناسی و معدنی، بعنوان مهمترین اهداف برگزاری هشتمین اجلاس کارشناسان معدنی کشورهای عضو اکو اعلام شده است.

بیچکلی خاطرنشان کرد: الگوهای تقاضای معدنی به تغییر خود ادامه خواهد داد و در حالی که درخواست برای مواد معدنی مورد استفاده در صنایع سنتی و کاربران نهایی به رشد خود ادامه خواهد داد، تحت‌الشعاع مصرف، ساخت‌و ساز، تولید و کشاورزی، تقاضاهای جدیدی نیز در حال تکوین است.

معاون دبیرکل اکو مستقر در ایران اظهار داشت: بر اساس شواهد حاصل از اکتشاف منابع معدنی در گذشته و تولیدات فعلی، بخش مواد معدنی یکی از بسترهای عمده اقتصادی کشورهای عضو است بخصوص آنکه بسیاری از آنها غنی از منابع معدنی هستند.