نگاهی به تخلفات فوتبالی در گزارش تحقیق و تفحص فولاد مبارکه؛ ردپای ویلموتس‌گیتی‌ها اینجا هم دیده می‌شود

– در فصل ۱۴۰۰-۹۹، ۵ نفر از بازیکنان مجموعا ۱۳۱۷ دقیقه برای تیم بازی نموده و طی ۳ فصل ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰، تعداد ۲۶ نفر از بازیکنان در تیم بزرگسالان، فاقد عملکرد و بازی بوده در حالی که جمع مبلغ پرداختی به ایشان ۲۰۳/۶۳۱/۲۵۵/۰۰۰ بوده است (بیش از ۲۰ میلیارد تومان).


منبع: https://www.irna.ir/news/84863251/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D8%AE%D9%84%D9%81%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D9%88%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D8%AA%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82-%D9%88-%D8%AA%D9%81%D8%AD%D8%B5-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D9%87-%D8%B1%D8%AF%D9%BE%D8%A7%DB%8C

وی تا پایان شهریور ۱۴۰۰، مجموعا مبلغ ۹/۵۳۳/۶۵۱/۶۱۰ ریال دریافتی داشته‌اند. شایان ذکر است مستند به نامه مدیر اداری شرکت در تاریخ اعاده به خدمت آقای تاج، ۴۰۰ نفر از جانبازان معزز درخواست اعاده به خدمت داشته‌اند و در خصوص آن‌ها اقدامی نشده است. ضمنا با عنایت به تخلف انجام شده توسط مهدی تاج و جمع دیگری از مدیران وقت فدراسیون فوتبال در عقد قرارداد با سرمربی تیم ملی فوتبال (ویلموتس) تاثیرات تخلف انجام شده توسط عظیمیان فراتر از مبالغ دریافتی توسط مهدی تاج بوده و به نوعی می‌توان بخشی از تخلف صورت گرفته در فدراسیون فوتبال را متوجه بازگشت به کار غیرقانونی وی در فولاد مبارکه دانست.

– فسخ قراردادی ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی امیر قلعه‌نویی (تنظیم در خرداد ۱۳۹۷) و تنظیم قراردادی جدید برای فصل ۹۹-۹۸ به مبلغ ۷ میلیارد تومان. به دنبال استعفای قلعه‌نویی از سپاهان در اواخر همان فصل، باشگاه می‌بایست مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از قرارداد او را کسر می‌کرد که این اقدام صورت نگرفته است.

نگاهی به تخلفات فوتبالی در گزارش تحقیق و تفحص فولاد مبارکه؛ ردپای ویلموتس‌گیتی‌ها اینجا هم دیده می‌شود

بخش دیگر گزارش تحقیق و تفحص فولاد مبارکه به بررسی «افزایش غیرمتعارف بودجه باشگاه فولاد مبارکه سپاهان و نحوه هزینه آن» پرداخته شده که نشان‌دهنده تخلفات زیاد رخ داده در این حوزه و به قرار زیر است:

نگاهی به تخلفات فوتبالی در گزارش تحقیق و تفحص فولاد مبارکه؛ ردپای ویلموتس‌گیتی‌ها اینجا هم دیده می‌شود

«مهدی تاج» کارمند وقت شرکت فولاد مبارکه در تاریخ ۸۸/۶/۱۵ که دارای ۲۸ سال و ۹ ماه و ۱۴ روز سابقه کار بوده‌اند، درخواست بازنشستگی خود را براساس قانون بازنشستگی پیش از موعد بازنشستگان به شرکت ارائه می‌نمایند که براساس نامه شماره ۶۶۲۰۰/۵۲۶ به تاریخ ۸۸/۷/۱۵ حکم بازنشستگی ایشان با تاکید بر سنوات ارفاقی توسط مدیرعامل شرکت صادر می‌گردد. در آبان ماه ۱۳۹۷ با توجه به قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان، نامبرده که پس از بازنشستگی در فدراسیون فوتبال مشغول به کار بوده‌اند و در زمان مورد اشاره در مقام ریاست فدراسیون فوتبال مشمول قانون اخیرالذکر بوده‌اند، درخواست اعاده به خدمت ایشان طی نامه شماره ۶۰/۲۲۳۶۸۵ به تاریخ ۹۷/۸/۲۸ معاون توسعه مدیریت و منابع امور استان‌های وزارت صمت و با استناد به ماده (۶۰) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران با عنوان مدیرعامل فولاد مبارکه صادر می‌گردد.

– پرداخت مبلغ ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به عنوان متمم، پس از اقدام به اصلاح قرارداد بازیکنان در پایان سال ۱۳۹۹.

محمدرضا ساکت دیگر مدیر فوتبالی است که نامش در این پرونده دیده می‌شود و در بخشی از گزارش تحقیق و تفحص به حقوق ۹۲ میلیون تومانی مدیرعامل باشگاه سپاهان با وجود بازنشستگی اشاره شده است.

– به کارگیری ۱۶ نیرو در قالب قرارداد مشاوره و پرداخت بیش از ۹۶۷ میلیون تومان به ایشان، بدون پیش‌بینی مشاوره در چارت باشگاه.

نگاهی به تخلفات فوتبالی در گزارش تحقیق و تفحص فولاد مبارکه؛ ردپای ویلموتس‌گیتی‌ها اینجا هم دیده می‌شود

رد پای تاج در پرونده تحقیق و تفحص فولاد مبارکه

– انعقاد قرارداد ۴ میلیارد تومانی با محرم نویدکیا به عنوان سرمربی تیم فوتبال بزرگسالان بابت فصل ۹۹-۱۴۰۰ و در مجموع پرداخت بیش از ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به او (شامل پاداش و آپشن). با توجه به عدم دریافت مدرک مربی‌گری A آسیا توسط نویدکیا، انعقاد قرارداد به عنوان سرمربی و پرداخت براین‌اساس فاقد توجیه قانونی و مغایر با ماده (۱۵) دستورالعمل نظام هماهنگ آموزش و ارتقا مربیان مصوب فدراسیون فوتبال شمرده شده است.

در بخش مربوط به ساکت آمده است:

– پرداخت مجموع ۳۴۵ میلیون تومان پاداش به مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره با موافقت مدیرعامل فولاد مبارکه.

اصل ماجرا به ماجرای تصویب و ابلاغ قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در روزهای پایانی شهریور ۱۳۹۷ باز می‌گردد.در آن زمان به جهت دفاع از تمامیت کیان فوتبال و مهم‌تر از آن، تمکین از قانون مصوب مجلس شورای اسلامی درخواست اعاده به خدمت خود را تسلیم وزیر محترم وقت ورزش و جوانان کردم و پس از طی مراحل اداری با استناد به ماده ۶۰ قانون خدمات رسانی به ایثارگران، با این درخواست موافقت شد تا فوتبال ملی و فدراسیون فوتبال در آستانه جام ملت‌های ۲۰۱۹ دچار آسیب نشود. این در شرایطی است که این موضوع در سطح کلان دولت و در چارچوب روابط بین دستگاهی دو وزارتخانه پیگیری شده و مقام درخواست کننده و تایید کننده، مجاز و مختار به پذیرش یا رد این موضوع بودند و اینجانب کوچکترین دخل و تصرفی در این درخواست نداشتم. چنانچه مطابق نامه شماره  ۹۷/۱۰۰/۱۷۳۷به تاریخ ۹۷/۰۸/۲۴ جناب آقای دکتر سلطانی فر، وزیر محترم وقت ورزش و جوانان و موافقت جناب آقای رحمانی، وزیر محترم وقت صمت در نامه شماره ۲۰۰۰۰/۱/۹۵۴۴ به تاریخ ۹۷/۰۹/۲۱ با این درخواست موافقت شده و تا پیش از استعفا از فدراسیون نیز جاری بوده است.

– عدم شناسایی درآمد صدور رضایت‌نامه و انتقال به باشگاه خارجی پس از معاوضه محمد محبی با شهریار مغانلو (سانتاکلارا). بنابه قرارداد منعقد شده با محبی، در صورت دریافت پیشنهاد از تیم خارجی اروپایی باشگاه می‌بایست به شرط دریافت ۲۰۰ هزار یورو، ITC بازیکن را صادر می‌کرده است.

البته پس از انتشار این گزارش، تاج در بیانیه‌ای به تکذیب این تخلف پرداخت و این مسائل را «تهمت‌های گروه‌های جریان سازی که مردم با آنها آشنایی دارند، دانست که با نزدیک شدن انتخابات فدراسیون فوتبال بیشتر خواهد شد.»
در بخشی از بیانیه تاج آمده است:

در این گزارش اشاره شده است که تاج برای حل مشکل بازنشستگی برای حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال، به صورت غیرقانونی و با استناد به قانون ایثارگری، بازگشت به کار در فولاد مبارکه گرفته است تا مشکلش برای حضور در فوتبال حل شود. نکته قابل توجه اینکه تاج برای دو سال و ۹ ماه بدون اینکه در محل کارش حضور داشته باشد، مبلغی بیش از ۹۰۰ میلیون تومان حقوق دریافت کرده است.

تخلفات باشگاه سپاهان در قرارداد بازیکنان و مربیان

– پرداخت حدود ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تحت عنوان کمک و هدایا توسط باشگاه، بدون مصوبه مجمع عمومی.

از تاریخ ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ لغایت  ۳۱خرداد ۱۴۰۰ بابت فصل ۱۳۹۹-۱۴۰۰ جمعا مبلغ ۸میلیارد و ۹۴۳ میلیون و ۸۲۹ هزار و ۲۳۶ ریال به عنوان حقوق و مزایا و پاداشت به مدیرعامل باشکاه پرداخت گردیده است. به عبارت دیگر به طور متوسط ماهیانه مبلغ، ۹۲۴ میلیون و ۹۰۴ هزار و ۷۸۱ ریال پرداخت گردیده که این حقوق و مزایا خارج از میزان متعارف می‌باشد، این دلایل مهم این امر نبود آیین نامه مدون در خصوص حقوق و مزایا می باشد.

-پرداخت در وجه شرکت فرهنگی ورزشی فولاد مبارکه سپاهان که این مبالغ به عنوان هزینه تبلیغات و …منظور شده است / تخلف ریالی: ۲/۹۹۲/۴۷۶/۳۷۵/۵۸۹ ریال (حدود ۳۰۰ میلیارد تومان).

آنچه درباره دریافت مبالغی نیز در گزارش تحقیق و تفحص مجلس محترم شورای اسلامی آمده، در واقع مبلغی است که بابت حقوق ٣ سال دستمزد اینجانب است که حتی در صورت دریافت حقوق بازنشستگی به عنوان یک حق اکتسابی باید به بنده پرداخت می‌شد.

به گزارش ایرنا، رقم اختلاس در پرونده‌ داغ تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه اصفهان، نزدیک به ۹۲ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. این گزارش که در پاییز سال گذشته در نزدیک به ۳۰۰ صفحه منتشر شد، در روزهای اخیر رسانه‌ای شده و حواشی زیادی را به دنبال داشته است. بخشی از این پرونده مربوط به تخلفات ورزشی است که در این گزارش به آن اشاره شده که پای فوتبالی‌ها را هم به این پرونده باز کرده است.

با توجه به این که اولا ماده قانونی مذکور قبل از بازنشستگی آقای تاج مصوب شده، طبعا ایشان مشمول بازگشت به کار مورد اشاره در این ماده قانونی نمی‌باشد، چه آن که این موضوع در نامه ۶۶۰۰۰/۹۷/۲۰۵۶ به تاریخ ۹۷/۹/۶ مدیر اداری شرکت، با عنوان معاون منابع انسانی، عدم امکان بازگشت به کار ایشان به دلایل مذکور مورد تاکید قرار گرفته است. علیرغم این ممنوعیت‌ها، آقای مهدی تاج با دستور صریح و غیرقانونی مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه (عظیمیان) به عنوان مشاور، اعاده به خدمت شده و از قانون حالت اشتغال ایثارگران استفاده می‌نماید و در تاریخ تحریر گزارش بدون حضور در فولاد مبارکه و یا تعیین کار یا مسئولیتی خاص، از حقوق و مزایای شرکت برخوردار می‌باشد!

حقوق ۹۲ میلیونی مدیر بازنشسته فوتبال

متن کامل مربوط به مهدی تاج در گزارش تحقیق و تفحص به این شرح است:

یکی از بخش‌های قابل توجه این گزارش درخصوص به‌کارگیری غیرقانونی یک مدیر بازنشسته در فولاد مبارکه است که نام مهدی تاج در این بخش دیده می‌شود.

– خرید ۷ جفت کفش اسکیچرز و کت‌وشلوار هاکوپیان جهت هیئت مدیره و معاونین باشگاه، جمعا به مبلغ ۴۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان.