معرفی فرایند ISA مس-EW , ER-دیزما

در کارخانه تغلیظ نرمه ها با آب و مواد شیمیایی مخلوط شده، وارد سلول های تغلیظ می شوند و با دمش هوا به درون سلول ها، کف ایجاد شده به همراه خود ترکیبات مس را به سطح سلول می آورد و در نهایت کنسانتره­ای با عیار بیش از 20درصد به دست می آید. معرفی شرکت تولیدی پترو آکام راد صنعت شرکت تولیدی شیمیایی پترو آکام راد صنعت با سرمایه گذاری بخش خصوصی در سال 1397 به منظور تولید مواد شیمیایی در شهرک صنعتی محمود آباد تاسیس گردید . فعالیت شرکت شامل ارائه کلیه خدمات تولید فرآورده های شیمیایی و پتروشیمی و معدنی از جمله اسید سولفوریک و مشتقات و فرآورده های مرتبط با آن ، توزیع و خرید و فروش و صادرات محصولات تولید شده و واردات مواد اولیه و تجهیزات ماشین آلات مورد نیاز خطوط تولیدی شرکت خواهد بود. شرکت تولیدی شیمیایی پترو آکام راد صنعت به عنوان یکی از بزرگترین واحدهای فعال در منطقه قادر خواهد بود در فاز اول روزانه بیش از 200 تن اسید سولفوریک و بر اساس نیاز بازار نسبت به تولید مشتقات آن اقدام نماید. این شرکت با بهره مندی از فن آوری روز دنیا در این زمینه با بهره گیری از مواد اولیه سولفور و فرآیند دو جذبی تولید اسید سولفوریک 98.5% را توسط واحد فنی و مهندسی در دستور کار خود دارد.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت کیاسپهربابک می باشد.

کنسانتره مس سولفیدی، از انجام عملیات مختلف مانند خرد کردن و تغلیظ بر روی سنگ معدن مس استخراج شده در طبیعت حاصل می‌شود. فلز مس، فلزی است که از استفاده از آن به هزاران سال پیش باز می‌گردد. امروزه جهت گیری و رویکرد صنعت تولید مس به سوی روش‌های هیدرومتالورژی می‌باشد. این امر با توجه هزینه‌های سنگین مواد اولیه، سرمایه‌گذاری بالا، نیروی انسانی و وجود مشکلاتی نظیر آلودگی‌‫های زیست محیطی، مصرف بالای انرژی و عدم امکان استفاده مجدد از مواد مصرفی، روز به روز از اهمیت بیشتری برخوردار می‌گردد. در مرحله الکترولیز مس، صفحات آند به همراه صفحات نازک کاتد در محلول الکترولیت اسید سولفوریک و سولفات مس قرار داده می‌شوند و بعد انرژی برق تحت ولتاژ بسیار پایین از آنها عبور می‌کند.

ليكن در مورد كاني هاي سولفيدي اين فرآيند قدري پيچيده تر مي شود و اسيد به تنهايي امكان انحلال سريع اين كاني ها را ندارد. بنابراين از گذشته تاكنون كوشش هاي در اين راستا صورت گرفته است تا بتوان كاني هاي سولفيدي مس را به روش ليچينگ حل نمود كه اين تلاش ها منجر به ابداع روش هاي مختلفي از جمله بيوليچينگ گرديد. تقریبا کلیه سنگ‌های معدنی مس از نوع سولفید، از جمله کالکوزیت ، کالکوپیریت و کوولیت ، با ذوب کردن تصفیه می‌شوند. باکتری‌ها یکی از ساده‌ترین انواع موجودات زنده هستند که مهمترین پارامترهای تقسیم بندی آنها شامل شکل باکتری، مقاومت حرارتی باکتری و خودکفایی غذایی باکتری می‌باشند. به طور کلی باکتری‌ها از نظر شکل به سه دسته کلی باسیلی (میله ای)، کوکسی (کروی)، اسپریل (مارپیچی) تقسیم بندی می‌شوند. ضمناً از نظر مقاومت در مقابل حرارت، این موجودات را می‌توان به چهار دسته ساکروفیل، مزوفیل، ترموفیل معتدل، ترموفیل مطلق دسته بندی نمود.

باکتری‌ها از نظر خودکفایی غذایی به دو دسته اتوتروف و ظروف تولید مس داخل هتروتروف طبقه‌بندی می‌شوند. اتوتروف‌ها که قادر به تامین مواد موردنیاز خود می‌باشند، اکسیژن، کربن و نیتروژن موردنیازشان را از CO۲ و نیتروژن موجود در هوا به دست می‌آورند. هتروتروف‌ها قادر به تامین مواد مورد نیازشان نیستند و مواد لازم باید در اختیارشان قرار گیرد. سرعت بهم زدن رابطه مستقیم با سرعت لیچینگ دارد اما باید مسائل اقتصادی را نیز در نظر گرفت.

لجن الکترولیز دارای مقادیر قابل توجهی فلزات گرانبها مثل طلا و نقره است و از این جهت در بورس کالا نیز قابل فروش است‌. این واکنش در دو راکتور دارای همزن بسیار سریع انجام می شود و محلول مجدداً به بخش لیچینگ برمی گردد. کیفیت مس به دست آمده درحد درجه یک LME1 است و قابل ریخته گری به شکل دلخواه می باشدکه بااستفاده از واحد ریخته گری امکان تولید مفتول میسر می­شود. جداسازی فیزیكی مینرالهای مس از مینرالهای غیر مس با انجام فلوتاسیون و تولید كنسانتره غنی از مس و باطله. از طرفی باکتری با اکسید کردن Fe۲+ (طرف دوم واکنش) به Fe۳+ (مورد نیاز در طرف اول واکنش) موجب افزایش سرعت واکنش می‌گردد. در صورت بروز مشکل در دانلود فایل‌ها تنها کافی است در آخر لینک دانلود فایل یک علامت سوال ?

در صورتی که در متالوژی حرارتی ظرفیت کارخانه، عامل اصلی در انتخاب و ساخت اقتصادی کارخانه است. محلول اسیدی از حوضچه رافینت پمپ شده و به سطح توده پاشیده شده محلول باردار جمع‌آوری که از قسمت تحتانی هیپ جمع آوری شده و به سطح حوضچه PLS هدایت می‌شود محلول باردار از حوضچه PLS برای استخراج مس به واحد استخراج با حلال هدایت می‌شود. در آنجا اگر غلظت مس در حوضچه PLS پایین باشد این محلول دوباره روی هیپ برگشت داده می‌شود تا عیار مس آن قابل قبول برای استخراج با حلال باشد. در این روش لیچینگ روی ماده معدنی استخراج شده که درون خردایش است فقط خردایش توسط انفجار یا خردایش در استخراج و به صورت توده انباشته شده صورت می‌گیرد. در این روش احتیاج به آماده‌سازی کف (زیر ساخت) نداریم ولی کفی از که ماده معدنی روی آن ریخته می‌شود. نکته‌ای که در این روش باید به آن توجه کرد این است که اگر کانسنگ ما که در عمق قرار گرفته سولفیدی است باید برای انحلال این کانی همراه با حلال اکسیژن نیز به داخل زمین تزریق کنیم.

معرفی فرایند ISA مس-EW , ER-دیزما

در اين ارتباط از حدود 50 سال قبل فعاليت هايي آغاز شده و با گسترش تكنولوژي ليچينگ جهت استحصال مس از كانسنگ هاي اكسيدي، تلاش بر اين شد كه با پاشش محلول اسيد و باكتري برروي توده هاي كانسنگ سولفيدي، بتوان محلول حاوي يون مس به دست آورد. با انجام اين فعاليت ها مشخص گرديدكه تكنولوژي جديد ليچينگ با عوامل بيولوژيكي يا به اختصار بيوليچينگ، به ويژه در مورد كانسنگ هاي سولفيدي كم‫عيار اقتصادي ترمي باشد. هواکش‌های مخصوص هوا از طریق ایجاد حباب‌ها به کمک مواد شیمیایی مخصوص ذرات مس را روی سطح آب شناور می‌کنند. سپس این حباب‌ها به دلیل حجم زیاد تبدیل به کف شده و توسط پاروهای مخصوص از روی آب گرفته می‌شوند تا برای مرحله بعدی آماده گردند. تکنیک‌های پالایش مورد استفاده تولیدکنندگان مس به انواع سنگ‌های معدنی و همچنین سایر عوامل اقتصادی و محیطی بستگی دارد.

موجب افزایش سرعت واکنش می‌گردد.

در روش هیدرومتالوژی بیشتر با آلودگی آب روبه رو هستیم و این روش نقش بزرگتری نسبت به متالوژی حرارتی در آلودگی آب دارد. © کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت دانش پرتو نقش جهان می باشد. برای اطلاع از اخرین محصولات و خبر های شرکت ما در خبرنامه عضو شوید. اغلب این مس به‌صورت دانه‌های ریز در داخل کنگلومرا یافت می‌شود. در این ویکی‌پدیا پیوندهای زبانی در بالای صفحه و هم‌تراز با عنوان مقاله قرار دارند.

متال آنلاین در این مقاله به صورت کاملا تخصصی نحوه فرآیند تولید مس از سنگ‌های سولفیدی را شرح می‌دهد.

همچنین نباید از این نکته غافل شد که تاثیر انرژی در هزینه‌های تمام‌شده تولید مس به نسبت سایر فلزات همچون فولاد و آلومینیوم کمتر است. در حالی که ۳۰درصد هزینه تولید آلومینیوم مربوط به انرژی می‌شود، این هزینه در زمینه کاتد مس تنها ۵ درصد است. از دیگر هزینه‌های مطرح در فرآیند تولید، هزینه تعمیرات و مواد مصرفی است. میانگین این هزینه در بخش معدن مجموعه‌های انتخابی ۹/ ۱ دلار به ازای هر تن محصول است، اما این هزینه در سال ۹۷ برابر ۵۵/ ۰ دلار به ازای هر تن مس بود که در سال ۹۸ به ۲۹/ ۰ دلار به ازای هر تن رسید.

  • اسید سولفوریک ارزانترین اسید صنعتی می‌باشد به همین دلیل متداول‌ترین اسید مورد استفاده از هیدرومتالوژی است.
  • برای مثال افزایش دما قابلیت انحلال آهن کاهش می‌یابد اما در مواردی که دما بالای ۱۰۰ درجه احتیاج باشد باید عملیات در یک ظرف تحت فشار انجام گیرد.
  • کاربرد اسید سولفوریک و سایر اسیدها بر روی کانی‌هایی که گانگ آهکی هستد به علت ترکیب گانگ با اسید مصرف حلال حتی در مورد اسید ارزان قیمت مانند اسید سولفوریک نیز مقرون به صرفه نیست.
  • اما میزان تولید کاتد لیچینگ این مجموعه در سال گذشته به ۶ هزار تن رسید که این رقم نسبت به میزان تولید در سال قبل با افت ۵/ ۱۰ درصدی همراه بود.
واکنش سولفید مس با یون فریک، باعث انحلال مس و تشکیل Fe۲+ می‌شود. در تحقیقات بعدی انواع این باکتری‌ها شناسایی شد که هر کدام در شرایط شیمیایی و فیزیکی خاصی (اعم از دما و pH) می‌توانستند به حیات و عملکرد خود ادامه دهند. یکی از راهکارهای پیشنهاد شده در این زمینه کمک گرفتن از عملکرد انواع عوامل بیولوژیکی به ویژه باکتری‌های مختلف است. اندیشه این راهکار از آنجا به وجود آمد که در بسیاری از معادن مس جهان مشاهده می‌شد توده‌های کانسنگ سولفیدی در اثر نفوذ آب تا حدی دچار انحلال می‌گردند و محلول‌های سبز رنگ (حاوی یون آهن) و آبی رنگ (حاوی یون مس) از آنها تراوش می کند. باید توجه داشت در صورتی که عیار اکسید آهن در سنگ معدن زیاد باشد قسمتی از هیدروکسید آهن سه ظرفیتی می‌تواند روی کانی با ارزش رسوب کند و بازیابی آن را کاهش دهد.

کاهش حقوق گمرکی