معاون وزیر صنعت: مشوق‌های ویژه برای مناطق محروم اختصاص می‌یابد

همچنین امروز (دوشنبه) مراسم گرامیداشت سالروز سفر مقام معظم رهبری به نهبندان با حضور استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسئولان و مردم در این شهرستان برگزار شد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: اصلاح فرایندها و حذف امضاهای طلایی از مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است.

رسولیان افزود: امروز از نگاه رئیس جمهور مهمترین مساله کشور، تولید است لذا در سفرهای مختلف استانی از مناطق تولیدی و شهرک‌های صنعتی بازدید انجام می‌شود و در حوزه تولید ۲ موضوع حمایت از تولید و کارآفرینان همچنین تامین زیرساخت‌ها مطرح است.

وی با اشاره به لزوم تامین برق برای صنایع گفت: با توجه به ظرفیت بالای خراسان جنوبی و شهرستان نهبندان برای توسعه معادن اما نبود برق باعث جلوگیری از سرمایه‌گذاری در این منطقه می‌شود که با پیگیری استاندار و نماینده مجلس و عزم دولت سیزدهم تفاهم خوبی منعقد شد تا این زیرساخت فراهم شود.

این پست برق که در زمینی به مساحت ۹ هزار متر مربع احداث می‌شود، شامل یک دستگاه ترانسفورماتور ۲۰۰ مگاولت‌آمپر و یک بی ترانس است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: از سال گذشته با شروع سفرهای استانی رئیس جمهور در ساخت بیش از ۶۶ پست برق مشارکت داشته‌ایم و در مجموع وزارت صمت در ۹۳ پست برق با وزارت نیرو برای تامین زیرساخت‌های این حوزه و با هدف توسعه صنعتی مشارکت می‌کند.

وی گفت: واگذاری زمین‌ها در سازمان صنایع کوچک کاملا به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود و این مسیر در دولت سیزدهم با جدیت دنبال می‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: حدود ۲۰۰ منطقه صنعتی در کشور توسط این وزارتخانه شناسایی شده و با وزارت نیرو تفاهم شد که یک میلیارد متر مکعب از پساب شهری را برای تامین آب صنایع استفاده کنیم.

رسولیان عنوان کرد: در استان خراسان جنوبی نیز با حمایت استاندار و عزم وزارتخانه برای شهرک‌های صنعتی قاین و بیرجند سرمایه‌گذاری لازم انجام خواهد شد.

وی تامین آب را از چالش‌های موجود برشمرد و اظهار داشت: در این خصوص مطالعه‌ای در مناطق محروم که ظرفیت صنعتی دارند، در حال انجام است.

عملیات اجرایی پست ۴۰۰ کیلوولت با پیش‌بینی اعتبار ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در ششمین روز هفته دولت با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار خراسان جنوبی در شهرستان نهبندان آغاز شد و با اجرای این طرح زیربنایی ضمن رفع افت ولتاژ در منطقه، برق مورد نیاز معادن و صنایع معدنی نیز تامین می‌شود.

وی افزود: این موضوع از اواخر سال قبل کلید خورد و حدود ۵۰ میلیون متر مکعب را برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور خریداری کردیم که این فرایند امسال با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد تا آب مورد نیاز صنایع تامین شود.

رسولیان گفت: دولت متعهد به پاسخگویی است لذا رئیس جمهور بین مردم حضور دارد و وزرا، معاون وزرا و استانداران را نیز موظف کرده تا در بین مردم حاضر شوند، مسائل و مشکلات را بشنود و حل و فصل کنند زیرا نگاه این دولت پاسخگویی به مردم است.

وی با اشاره به تعهد تولید ۱۴ هزار مگاوات برق در سطح کشور اظهار داشت: عزم وزارت صمت این است که در منطقه خراسان جنوبی محوریت توسعه را معادن قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا علی رسولیان روز دوشنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی احداث پست ۴۰۰ کیلوولت در شهرستان نهبندان افزود: از ابتدای مهر ماه برای هر شهرستانی که ظرفیت صنعتی دارد ولی با محرومیت صنعتی مواجه است، مشوق‌های ویژه‌ای در واگذاری زمین، تسهیلات و سرمایه‌گذاری سازمان‌های توسعه‌ای اختصاص خواهیم داد.

این طرح در راستای توسعه زیرساخت‌های منطقه و ایجاد بستر استقرار صنایع معدنی همجوار معادن و ذخایر اکتشاف شده که بسیار امیدبخش است، اجرا می‌شود.

نهبندان که در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند و مجاورت کشور افغانستان قرار دارد، یکی از مناطق معدنی شرق کشور است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84870438/%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%88%D9%86-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D9%85%D8%B4%D9%88%D9%82-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B7%D9%82-%D9%85%D8%AD%D8%B1%D9%88%D9%85-%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%B5-%D9%85%DB%8C-%DB%8C%D8%A7%D8%A8%D8%AF

۲۵ مرداد امسال تفاهم‌نامه چهارجانبه احداث خط و پست ۴۰۰ کیلوولت به منظور تامین برق صنایع و معادن مستقر در شهرستان نهبندان بین سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، استانداری خراسان جنوبی، شرکت توانیر و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران امضا شد.

وی گفت: برای این منظور کشور به چهار منطقه براساس شهرستان‌ها تقسیم می‌شود و یکی از برنامه‌های وزات صمت ایجاد عدالت صنعتی در سراسر کشور است که باید برای مناطق مرزی و محروم مانند نهبندان مشوق‌هایی مدنظر قرار گیرد.