لوازم‌خانگی ایرانی، کالایی قابل رقابت در منطقه/ لزوم آماده‌سازی فضای صنعت برای لغو تحریم‌ها

صادرات محصولات لوازم‌خانگی در سال گذشته ۳۹۳ میلیون دلار بوده است. این در حالی است که در چهار ماه نخست امسال ۱۶۴ میلیون دلار صادرات انجام شد که تحقق ۱۱۴ درصدی اهداف صادراتی در این حوزه را به دنبال داشته است.

وی در عین حال تاکید کرد: نمی‌توان تا ابدالدهر از یک صنعت حمایت کرد، بلکه باید به‌تدریج با کنار گذاشتن موانع تعرفه‌ای و دیگر ممنوعیت‌ها، شرایط یکسانی برای تولیدکنندگان داخلی و خارجی به‌وجود آورد.

این مقام صنفی گفت: آنچه مسلم است، موضوع واردات یا عدم واردات لوازم‌خانگی در اختیار خودمان است و با توجه به موارد یاد شده در شرایط کنونی سمی مهلک برای صنعت است.

وی تصریح‌کرد: مطرح شدن موضوع واردات لوازم‌خانگی در شرایطی که امیدوار به اجرایی شدن برجام هستیم، نتیجه‌ای جز آسیب زدن به این صنعت و زیرساخت‌های ایجاد شده ندارد.

«عباس هاشمی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: موضوع سیاستگذاری در صنعت لوازم‌خانگی باید در فضای پسابرجام اتفاق بیفتد و بخش خصوصی، در کنار انجمن صنایع لوازم‌خانگی و وزارت صمت باید برنامه داشته باشند.

هاشمی تاکید کرد: با توجه به مسائل سیاسی بین‌المللی، شرکت‌های خارجی نیز همه مسائل را برای حضور در بازار کشورمان می‌سنجند، بنابراین عدم حضورشان نیز محتمل است.

این مقام صنفی با تاکید بر اینکه باید فضای کشور را آماده و مهیای این مهم کرد، ادامه‌داد: البته این موضوع فقط ۵۰ درصد کار است و در نیمی دیگر باید نظر شرکت‌ها و برندهای خارجی را جلب کنیم.

به گزارش ایرنا، برای سال آینده تولید ۱۸ میلیون دستگاه لوازم خانگی در کشور برنامه‌ریزی شده است.

وی با اشاره به صادرات متوسط سالیانه ۲۵۰ میلیون دلاری لوازم‌خانگی در سال‌های اخیر، خاطرنشان‌کرد: هرچند شرکت‌های داخلی بازارهایی در منطقه برای خود دست و پا کرده‌اند، اما با توجه به اتفاقات منطقه‌ای، رشد صنعت داخلی و لزوم انجام برنامه‌ریزی باثبات در راستای اقتصاد بدون نفت، پتانسیل‌هایی برای افزایش سهم صادرات لوازم‌خانگی وجود دارد.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران ابراز امیدواری کرد:‌ در فضای مثبت پس از برجام بتوان از آموزش‌های مدیریتی، بازاریابی، برندینگ، صادراتی و غیره و بهبود تحقیق و توسعه (R&D) در جهت ارتقا و توسعه این صنعت بهره برد.

وی بیان‌داشت: بهترین گزینه در فضای پسابرجام می‌تواند دعوت از برندهای خوب و سرشناس جهان برای همکاری و انجام پروژه‌های مشترک در قالب تولیدات تحت لیسانس، انجام سرمایه‌گذاری مشترک یا انجام سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی باشد.

عراق، افغانستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه، پاکستان، امارات، ترکمنستان، ازبکستان و برخی کشورهای اتحادیه اروپا، عمده مقاصد صادراتی لوازم خانگی ایرانی را تشکیل می‌دهد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84881093/%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%85-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84-%D8%B1%D9%82%D8%A7%D8%A8%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82%D9%87-%D9%84%D8%B2%D9%88%D9%85-%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C