فصلنامه علمی پژوهش های اقتصاد صنعتی | industmini

سرنوشت ماندگاری تورم‌های بالا کشورهای با تورم بالا همواره در معرض از دست دادن اعتبار پول ملی خود و جایگزین شدن آن با سایر اسعار خارجی بوده‌اند. در حال حاضر با دردسترش قرارگرفتن هرچه بیشتر ارزهای دیجیتال در این جوامع و همچنین توسعه استیبل‌کوین‌ها که حلقه اتصال ارزهای فیات مانند دلار به بازار ارزهای دیجیتال هستند، این ریسک که صندوق بین‌المللی پول از آن به عنوان Cryptoization Risk یاد می‌کند، در این کشورها رو به افزایش است. سال ۹۹ سالی دیگر در مواجهه مجله خبری صنایع و معادن ایران با محدودیت‌های اقتصادی است که به خاطر تحریم‌ها به وجود آمده است.درآمد نقتی ایران در چندماه گذشته افت بسیار محسوسی کرده است و نشانه بارز آن سند بودجه است که سعی شده درآمدهای نفتی کمتر در آن اثر داشته باشد. دستیابی به هدف «توسعه پایدار» مستلزم 1) شناخت وضع موجود 2) شناخت وضع مطلوب، و 3) سیاست‏‌ها و راهکارهای مناسب برای حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب است.

  • آغاز سال ١۴٠٠ که از سوی مقام معظم رهبری »تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی ها « نام گرفته است، مقارن با دو رویداد مهم در عرصۀ سیاست خارجی بود.
  • در این راستا شناخت دلایل و پیامدهای نوسانات اقتصادی و عدم تعادل بازارها، اندازه‌گیری و ارائه شاخص‌های مرتبط، وضعیت موجود را تبیین نموده و طراحی مدل‌های تعادلی اقتصاد کلان (ملی و منطقه‌ای و بین‌المللی) می‌‏تواند به تعیین فاصله وضع موجود و مطلوب و ارائه سیاست‏‌های مناسب منتج شود.
  • اقتصاد، برآیندِ کلیه فرایندهایی است که فرهنگ، ارزش، آموزش، تکامل تکنولوژیکی، تاریخ، سازمان اجتماعی، ساختار سیاسی، سیستم‌های قانونی، جغرافیا و همین‌طور مواهب طبیعی را در بر می‌گیرد.
  • تابع تقاضای گازوییل نیز در بخش حمل ونقل بازتاب و نمایان­گر احتیاجات مصرف­کنندگان انرژی از این سیستم می­باشد.
  • نرخ بیکاری جوانان شهری در پاییز امسال به پایین تر از 15 درصد رسیده، این نرخ پایین‌ترین بیکاری جوانان شهرنشین در ده فصل گذشته به حساب می آید.
هدف محوری مطالعه حاضر، بررسی هزینه‌های اجتماعی انحصار و تعیین عوامل مؤثر بر آن است. جهت اندازه‌گیری هزینه‌های اجتماعی از سه روش هاربرگر، پوزنر و کالینگ مولر استفاده می‌شود و بدین‌منظور، از داده‌های 130 صنعت کد چهاررقمی ISIC در طی سال‌های 1383 تا 1396 استفاده شد. از طرفی برای تجزیه و تحلیل الگو از روش‌های اقتصاد سنجی پانل دیتا و گشتاورتعمیم‌یافته و نرم‌افزار ایویوز 10 استفاده می‌شود. قابل ذکر است که هزینه‌های اجتماعی در آثار قبلی در ایران اندازه‌گیری شده است اما در این مطالعه عوامل مؤثر بر هزینه‌های اجتماعی انحصار نیز ارزیابی می‌شود. یافته‌های تحقیق مؤید این موضوع است که میزان هزینه‌های اجتماعی انحصار در دو روش پوزنر و کالینگ-مولر بسیار بیشتر از روش هاربرگر بوده که موجبات اختلال در تخصیص بهینه منابع و کاهش رفاه جامعه را فراهم می‌کند. همچنین نتایج حاصل از بررسی عوامل مؤثر بر هزینه‌های اجتماعی انحصار نشان می‌دهد در هر سه رویکرد تمامی متغیرها با سطح احتمال 5% معنی‌دار و علامت متغیرها مطابق با انتظارات تئوریک است.

http://alfaromeoblog.ir

در مرحله دوم نوآوری و موفقیت تحصیلی به عنوان ورودی و تولید فناوری پیشرفته به عنوان خروجی نهایی یک مدل شبکه، از نوع سری تحلیل پوششی داده‌ها برای 23 کشور منتخب، با استفاده از داده های گردآوری شده از مراجع رسمی بین المللی، درنظرگرفته می شود. نتایج تفاوت کارایی کشورهای منتخب در تولید محصولات با فناوری پیشرفته را نشان می دهد و وزن هریک از زیر ساخت ها را نیز برآورد می کند. یافته ها نشان می‌دهند بیشترین وزن/ اهمیت مربوط به زیرساخت هوش ملی و تغذیه است که با ارتقاء این دو زیرساخت درکشورهای مورد پژوهش می توان به حداکثر شدن تولید فناوری پیشرفته دست یافت. فروش 6 هزار و 75 قطعه ربع سکه بهار آزادی در بورس کالا در دهمین روز مرحله دوم عرضه گسترده ربع سکه بهار آزادی در بورس کالا، 6 هزار و 75 قطعه ربع سکه بهار آزادی تا قیمت 8 میلیون و 100 هزار تومان به متقاضیان فروخته شد. با توجه به اهمیت رو به رشد بخش مالی اقتصاد، در عصر حاضر، تحلیلگران اصطلاح اقتصاد واقعی را به کار می‌گیرند تا بخش واقعی اقتصاد را که واقعاً با تولید کالاها و خدمات ارتباط دارد، از بخش مالی اقتصادی (یا اقتصاد کاغذی) تفکیک کند که مرتبط با خرید و فروش در بازارهای مالی است.

تازه های باشگاه اقتصاددانان

همچنین نتایج نشان می‌دهد که وقفه اول متغیر لگاریتم تولید ناخالص نفت و گاز با 0.25 بر میزان لگاریتم عرضه GTL در دوره جاری تاثیر دارد و لگاریتم قیمت گاز طبیعی نیز با ضریب 0.09تاثیر مثبت و معنی داری بر لگاریتم عرضه GTL دارد. با توجه به نتایج بدست آمده، افزایش مازاد تولید گاز از طریق بهبود و کاهش هدررفت در مصرف از یکسو و سرمایه‌گذاری در افزایش تولید از طرف دیگر پیشنهاد می‌گردد. همچنین نباید قیمت‌گذاری رقابتی جهت ترغیب سرمایه-گذاران در توسعه این صنعت را از نظر دور داشت. یکی از رفتارهای ضد رقابتی در صنعت خودرو سوء استفاده از وضعیت اقتصادی مسلط است.

از آنجا که قیمت‌ها در طول زمان متغیرند و برای این که نگاه واقعی‌تر به اقتصاد داشته باشیم، اقتصاددانان و آمارگران برخی از معیارهای اندازه‌گیری اقتصاد را بر اساس میزان تورم تعدیل و مقادیر اسمی را به مقادیر واقعی تبدیل می‌کنند؛ مثلاً، درآمد ناخالص ملی اسمی معمولاً به درآمد ناخالص ملی واقعی تبدیل می‌شود تا میزان رشد یک اقتصاد محاسبه شود. اقتصاد، برآیندِ کلیه فرایندهایی است که فرهنگ، ارزش، آموزش، تکامل تکنولوژیکی، تاریخ، سازمان اجتماعی، ساختار سیاسی، سیستم‌های قانونی، جغرافیا و همین‌طور مواهب طبیعی را در بر می‌گیرد. این عوامل زمینه، محتوا و شرایطی را تعیین می‌کند که یک اقتصاد در آن عمل می‌کند. برخی فرهنگ‌ها اقتصادهای مولدتری را به وجود می‌آورند و لذا ارزش یا تولید ناخالص داخلی بیشتری را تولید می‌کنند.

مستند کوتاه – جنبش زنان در ایران