علت تاخیر ناوگان جاده‌ای در پایانه‌های مسافری چیست؟

وی همچنین خاطرنشان کرد: با ۱۵ کشور همسایه هستیم  و ۲۶ پایانه مرزی داریم و باید ظرفیت ترانزیت بار کشور افزایش یابد. ظرفیت ترانزیت بار در راهگذر شمال به جنوب ۲۰ میلیون تن است که باید بتوانیم با اقداماتی که انجام می‌دهیم در سال ۱۴۰۲ به این رقم برسیم.

رییس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای گفت: میانگین سنی  استاندارد اتوبوس بین ۱۰ تا ۱۲ سال است که اکنون در ایران ۱۳ سال است. میانگین سنی مینی‌بوس بالای ۲۵ سال و سواری هم هفت سال است که باید هر سال برنامه نوسازی برای این ناوگان داشته باشیم.

ناوگان راهداری عموما فرسوده است

امانی در پاسخ به اینکه چرا کار نوسازی ناوگان کند پیش می‌رود، اظهار کرد: بحث تورم و مباحث اقتصادی مطرح است. قیمت تحویل اتوبوس ۱۲ میلیارد تومان است در این شرایط ما چقدر وام باید به بخش خصوصی دهیم تا صرفه اقتصادی برای آنها داشته باشد؟

امانی ادامه داد : رفع هر نقطه حادثه‌خیز ‌پنج میلیارد تومان اعتبار می‌خواست، طبق دستور رئیس جمهوری مقرر شد برای ۱۰۰۰ نقطه حادثه‌خیز اولویت‌دار، ۵۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار در اختیار ما قرار گیرد که با وجود مکاتباتی که با سازمان برنامه و بودجه انجام دادیم، هنوز اعتباری داده نشده است. کار ۶۰۰ نقطه حادثه‌خیز را تا پایان سال انجام می‌دهیم. اقدامات اولیه و مقطعی از جمله آشکارسازی، نصب علائم و هشدار به رانندگان در همه این نقاط انجام شده است  اما اقدام اساسی حتما نیاز به اعتبار ویژه دارد.

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل جاده ای کشور توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است.تصریح کرد: طبق آیین نامه ای که باید در دولت مصوب شود، ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس از خارج وارد می شود همچنین قرار است ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس هم از ظرفیت تولید داخل تامین شود.

قیمت تحویل اتوبوس ۱۲ میلیارد تومان است

رییس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای درباره علت تاخیر ناوگان جاده‌ای در پایانه‌های مسافری، گفت: بعضی تاخیرها موجه بوده که به‌دلیل مشکل ناوگان یا اینترنت است، یک سری تاخیرها هم به دلایل غیرموجه مثل مسافرگیری در مسیر بوده که با رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقلی متخلف برخورد می‌کنیم.

رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه ۲۳۱ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی در کشور داریم، افزود: از این میزان ۳۴ هزار کیلومتر راه اصلی و شریانی و مابقی فرعی و روستایی هستند.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/00062120035/%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D8%AA%D8%A7%D8%AE%DB%8C%D8%B1-%D9%86%D8%A7%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%81%D8%B1%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

به گزارش ایسنا، داریوش امانی با حضور در یک برنامه تلویزیونی درباره اینکه وضعیت کنونی راه‌های کشور با توجه به بارش‌های اخیر به چه صورت است، اظهار کرد: در زمان بارش‌های اخیر، یکی دو ساعت برخی جاده‌های اصلی به‌دلیل کولاک و برف بسته شدند، اما اکنون همه راه‌های اصلی به جز جاده قدیم پل‌دختر به خرم‌آباد باز است و مشکلی نداریم.

رییس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای درباره علت تاخیر ناوگان جاده‌ای در پایانه‌های مسافری، اظهار کرد: ابتدا بابت این تاخیرها عذرخواهی می‌کنم. بعضی تاخیرها موجه بوده که به دلیل مشکل ناوگان یا اینترنت است. یک سری تاخیرها هم به دلایل غیرموجه مثل مسافرگیری در مسیر بوده که با رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقلی متخلف برخورد می‌کنیم. مسافران اگر شکایتی در این زمینه دارند با سامانه ۱۴۱ سازمان راهداری تماس بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه  ۳۸۱ هزار ناوگان باری داریم که میانگین سنی ۱۹ سال دارند و باید نوسازی شوند، خاطرنشان کرد: سال گذشته تفاهمنامه‌ای با وزارتخانه‌های صمت، نفت و راه و شهرسازی برای نوسازی ۱۶۷ هزار دستگاه ناوگان جاده‌ای امضا کردیم و پیگیر اجرای آن هستیم. اگر این امر محقق شود ناوگان جاده‌ای در بخش بار و مسافر طی پنج سال نوسازی می‌شود.

کار ۶۰۰ نقطه حادثه‌خیز تا پایان سال انجام می‌شود

وی با بیان اینکه در بیشتر کشورها، تصدی‌گری و نگهداری از راه‌ها را بخش خصوصی انجام می‌دهد، اظهار کرد: البته در حوزه راه‌ها حاکمیت هم باید حضور داشته باشد. با توجه به کمبود اعتبار بیشتر کارها به‌صورت امانی انجام می‌شود. اما با تقویت اعتبارات باید نگهداشت راه‌های شریانی را به بخش خصوصی بدهیم.

امانی با اشاره به آمار ترانزیت بین‌المللی، بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون شش میلیون و ۴۰۰ هزار تن بار ترانزیت عبوری در کشور داشته‌ایم. سال گذشته این رقم ۹.۲ میلیون تن بود که پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال این عدد به ۱۰ تا ۱.۵ میلیون تن برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۲۶ هزار و ۳۰۰ دستگاه ناوگان باری ثبت سفارش شده که ۱۰ هزار دستگاه از گمرک ترخیص شده و  ۴۰۰۰ دستگاه به چرخه حمل ونقل آمده است، گفت: به دلیل افزایش قیمت کامیون اسقاطی کار نوسازی سخت شد، به همین دلیل در مجلس مصوب شده به ازای کامیون وارداتی ۵ درصد قیمت واریز شود که اگر اجرا شود حداقل تا دو ماه آینده ۲۶ هزار ناوگان وارد چرخه حمل‌ونقل کشور خواهند شد.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه نقاط حادثه‌خیز بر اساس شاخص‌ها تعیین می‌شود، افزود: تاکنون ۲۵۰۰ نقطه حادثه خیز در کشور شناسایی شده است. ۱۵۰۰ نقطه اولویت یک پلیس و ما بوده است. تا سال گذشته ۵۰۰ نقطه را رفع کردیم و ۶۰۰ نقطه هم امسال در حال کار داریم.

وی بیان کرد: سال گذشته آمار جابه‌جایی مسافر ۱۰۳ میلیون نفر بود که امسال تاکنون به  ۸۴ میلیون و ۵۰۰ نفر رسیده است و پیش‌بینی می‌کنیم این آمار امسال در مجموع  ۱۰ درصد بیشتر از سال قبل باشد.

وی با بیان اینکه اولین اولویت ما راه‌های شریانی و اصلی و اولویت بعدی راه‌های روستایی است، افزود: الان اکثریت راه‌های روستایی باز است مگر اینکه صعب‌العبور باشد که با بازسازی و نوسازی ناوگان راهداری، زمان بسته بودن راه‌های صعب‌العبور حداکثر به ۱۵ روز رسیده است.

امانی با بیان اینکه ناوگان راهداری عموما فرسوده است و به‌طور میانگین بالای ۲۵ سال عمر دارد، گفت: به‌دلیل کمبود اعتبارات خریدهای ما کمتر بوده و سعی کردیم بیشتر بازسازی کنیم. ۹۶۰۰ دستگاه ناوگان راهداری و ۱۲ هزار نفر پرسنل در این سازمان مشغول هستند و هر ۲۵ کیلومتر یک دستگاه نمک‌پاش داریم. اخیرا اقدام بزرگی در هیات دولت مصوب شد تا ۲۶۰۰ دستگاه ماشین‌آلات راهداری از خارج خریداری کنیم و ۱۴۰۰ دستگاه هم از تولیدات داخل کشور تامین می‌کنیم، در این صورت می‌توانیم ۴۰ درصد ماشین‌آلات راهداری را نوسازی کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی بالاترین مشکل در این وزارتخانه را کمبود اعتبارات دانست و گفت: به‌طور استاندارد برای نگهداشت هر کیلومتر راه، چهار تا شش درصد قیمت روز آن در سال  هزینه می‌شود، در این صورت اعتباری که باید در سال داشته باشیم، ۱۶۰ هزار میلیارد تومان است اما این بودجه محقق نمی‌شود؛ لذا تلاش ما این است که با وجود کمبودها، این جاده‌ها  را که سرمایه ملی هستند به‌درستی نگهداری کنیم.

علت تاخیر ناوگان جاده‌ای در پایانه‌های مسافری چیست؟