ظرفیت تولید دستمال کاغذی؛ بیش از ۴.۵ برابر مصرف

واردات تیشو نیز در سال ۱۳۹۹ حدود ۲۴۰۰ تن بوده و در هشت ماهه سال ۱۴۰۰ حدود ۷۴ درصد کاهش داشته است.

بر اساس آمارهایی که از تولید سالانه دستمال کاغذی در کشور در نامه برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت، به سازمان توسعه تجارت منتشر شده نیز تولید در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ترتیب ۱۱۶ و ۱۹۱ هزار تن بوده که حاکی از رشد ۶۴ درصدی است. اما تولید این محصول در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ با ۱۳ درصدی، از ۱۳۱ هزار تن به ۱۱۳ هزار تن رسیده که معاونت امور صنایع وزارت صمت علت آن را کاهش تقاضای ایجاد شده بعد از شیوع ویروس کرونا و همچنین قطعی برق عنوان کرده بود.

به گزارش ایسنا، روز گذشته اعلام شد که صادرات انواع دستمال کاغذی (جعبه‌ای، جیبی، توالت و …) آزاد شده است.

این آمارها نشان می‌دهد ظرفیت تولید دستمال کاغذی بیش از ۴.۵ برابر تولید سالانه کشور است.

تولید تیشو نیز در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ترتیب ۱۶۰ و ۱۷۵ هزار تن بوده که حاکی از رشد ۹ درصدی است. اما تولید این محصول در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ با ۱۶ درصدی، از ۱۳۸ هزار تن به ۱۱۶ هزار تن رسیده است.

اما انتشار نامه‌های دیگری که از سال ۱۴۰۰ بین بخش‌های مختلف وزارت صمت منتشر شده، نشان می‌دهد که رفع ممنوعیت صادرات دستمال کاغذی حداقل از دی ماه سال ۱۴۰۰ از سوی معاونت صنایع عمومی این وزارتخانه مطرح شده، اما اقدامات لازم در این زمینه صورت نگرفته بود.

همچنین بر اساس اطلاعات همین نامه‌ها ۳۵۴ واحد تولیدی در زمینه تولید انواع دستمال کاغذی با ظرفیت اسمی سالانه ۶۹۱ هزار تن و ۱۳ واحد تولیدی در زمینه تولید تیشو (ماده اولیه تولید دستمال کاغذی) با ظرفیت اسمی ۳۲۷ هزار تن دارای پروانه بهره‌برداری هستند. همچنین برآورد سالانه مصرف دستمال کاغذی در کشور ۱۵۰ هزار تن و تیشو ۱۶۰ هزار تن است. این آمارها نشان می‌دهد ظرفیت تولید دستمال کاغذی بیش از ۴.۵ برابر و تیشو بیش از دو برابر تولید سالانه کشور است.

گفتنی است دستمال کاغذی در گروه ۲۷ و واردات آن ممنوع است.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1401092316065/%D8%B8%D8%B1%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%84-%DA%A9%D8%A7%D8%BA%D8%B0%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D8%B4-%D8%A7%D8%B2-%DB%B4-%DB%B5-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81

آمارها نشان می‌دهد ظرفیت تولید دستمال کاغذی بیش از ۴.۵ برابر و تیشو بیش از دو برابر تولید سالانه کشور است.