طرح آبرسانی غدیر خوزستان افتتاح شد

امروز در مراسمی که با حضور رئیس جمهور، وزیر نیرو، مسئولان استان خوزستان و مدیران قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) برگزار شد، طرح آبرسانی غدیر با هدف ایجاد زیرساخت‌های لازم برای انتقال آب شرب به ۲۶ شهر استان خوزستان از جمله اهواز، آبادان، خرمشهر، شادگان، دزفول و اندیمشک و حدود ۱۶۰۸ روستای استان افتتاح شد.

به گزارش ایسنا، طرح آبرسانی غدیر خوزستان از سال ۱۳۸۸ با هدف اولیه تامین آب برای شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان مطرح شد، اما بعد از مدتی مقرر شد چند شهر دیگر به مجموع شهرهای برخوردار از طرح غدیر افزوده شود، اما در طول این سال‌ها به پایان نرسید.

طبق اعلام، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)رستمی درباره عوامل موفقیت این پروژه عنوان کرد: توکل بر قدرت لایزال الهی و خودباوری و تکیه بر توانمندی و ظرفیت‌های داخلی و به‌کارگیری نیروهای زبده و ماشین‌آلات و تجهیزات موردنیاز، باعث شد تا پروژه ۳۶ ماهه در عرض ۸ ماه به اتمام و بهره‌برداری برسد و پروژه‌ای که انتظار می‌رفت تا افق ۱۴۲۵ به اهداف خود برسد با کار جهادی و شبانه‌روزی جوانان و متخصصان در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) در سال جاری اهداف و آمال شکل‌گیری این طرح عظیم را که دستیابی مردم شریف خوزستان به آب آشامیدنی با کیفیت بالا از رودخانه دز بود محقق کرد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم طرح میان‌مدت برای غدیر از سوی وزیر نیرو مطرح شد تا با اجرای آن مشکلات طرح بلندمدت کاهش یابد؛ در طرح غدیر مقرر است برای ۲۶ شهر و ۱۶۰۸ روستای استان خوزستان آبرسانی صورت بگیرد.

آب منتقل‌شده از پشت سد دز به مراتب باکیفیت‌تر از آب قبلی این شهرها بوده و کیفیت آن حدود ۵۰۰EC  برآورد شده است و با افتتاح این پروژه ۴.۷ میلیون نفر از این آب باکیفیت برخوردار می‌شوند.

طرح آبرسانی غدیر به منظور تأمین و رفع بحران آب از نظر کمی و کیفی برای شهرهای مرکزی و جنوبی استان خوزستان افتتاح ‌شد.

وی افزود: امروز فاز سوم با هدف تأمین و انتقال آب از سد مخزنی دز به بخشی از شهرهای تحت پوشش طرح با اجرای کارهای باقیمانده و اتصال به اولویت اول و دوم به بهره‌برداری رسید و هر ۱۰ پمپ ایستگاه پمپاژ w۲ آماده آبرسانی به مردم خوزستان است.

محمد رستمی – مدیرعامل هلدینگ تخصصی نیروی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) – درباره فازهای مختلف این طرح اظهار کرد: فازهای اول و دوم این طرح شامل آبرسانی به شهرهای خرمشهر، آبادان و شادگان به مجموع  ۴۸۷ میلیون مترمکعب و همچنین آبرسانی به اهواز و دشت آزادگان به مجموع  ۴۲۷ میلیون مترمکعب طی سنوات گذشته به بهره‌برداری رسید.

طرح آبرسانی غدیر که به صورت EPC به هلدینگ تخصصی نیروی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) واگذار شد، به دلیل نیاز به سرمایه‌گذاری کلان و مشکلات عدیده کیفی و کمی آب بیش از نیمی از مردم استان به سه اولویت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تفکیک شد تا متناسب با سرمایه‌گذاری در راستای سیمای طرح مصوب به طور موقت تا تکمیل طرح (برداشت آب از سد دز) مردم از کیفیت و کمیت آب بهتری نسبت به وضعیت موجود خود بهره‌مند شوند.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1401061108637/%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%A2%D8%A8%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%BA%D8%AF%DB%8C%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%B2%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%81%D8%AA%D8%AA%D8%A7%D8%AD-%D8%B4%D8%AF

مدیرعامل هلدینگ تخصصی نیروی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با اشاره به مشخصات فاز سوم و مشکلات و سختی‌های طرح گفت: در فاز سوم، ۷۵ کیلومتر خط لوله به قطر ۲۴۰۰ میلیمتر اجرا شد که در قسمتی از آن، دو رشته خط ۲۴۰۰ میلیمتر به طول ۲۲۰۰ متر با عبور از بستر رودخانه کرخه، این پروژه را از صعوبت و پیچیدگی خاصی برخوردار کرده بود.