سهم ۶درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش معدن ناچیز است/ بسترسازی ایمیدرو برای توسعه معادن کوچک

به گزارش ایرنا، با مشارکت طرح ایجاد زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی (ایمینو) و کارگزاری “کارن کراد” (کارگزاری رسمی دارای مجوز از صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری) رویداد “دموماین” با محوریت جذب سرمایه در حوزه ساخت ماشین‌آلات معدنی و صنایع معدن با حضور هشت شرکت دانش بنیان فعال در این عرصه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «وجیه‌الله جعفری» امروز در رویداد توسعه زیست‌بوم نوآوری «دموماین» افزود: در بخش معدن به‌خصوص در قسمت اکتشافات با مشکلات متعددی مواجه ایم که یکی از آنها نبود دانش فنی کافی است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو ادامه‌داد: در حوزه اکتشافات به دلیل ریسک بالای کار، شرایط با دو حوزه دیگر یعنی استخراج و فرآوری متفاوت است.

وی بیان‌داشت: ایمیدرو وظیفه بسترسازی را از طریق تامین مالی و ایجاد ارتباط بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بر عهده دارد.

وی اظهارداشت: حُسن معادن کوچک، وجود آنها در مناطق محروم است که با راه‌اندازی آنها می‌توان به اشتغالزایی و محرومیت‌زدایی از این مناطق اقدام کرد و این بسترسازی بر عهده ایمیدرو است.

شرکت‌کنندگان رویداد جذب سرمایه دموماین، مدیران و کارشناسان بخش معدن و صنایع معدنی، استارتاپ‌ها و دارندگان طرح‌های سرمایه‌پذیری که دارای MVP، سرمایه‌گذاران جسور (خطرپذیر)، صندوق‌های پژوهش و فناوری، صندوق‌های جسورانه بورسی، سرمایه‌گذاران شرکتی، سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری جسورانه، نمایندگان صندوق نوآوری و شکوفایی و دیگر بازیگران هستند.

وی بیان داشت: باید با توسعه ارتباطات، شبکه سازی، شناسایی و معرفی افراد و شرکت‌های دانش‌بنیان به بسترسازی بپردازیم تا خروجی آن توسعه اقتصادی کشور باشد.

در این راستا ایمینو با همکاری کارن کراد، رویداد دموماین را با هدف معرفی و بومی‌سازی پیشرفت‌ها و دستاوردهای بخش معدن و صنایع معدنی، بسترسازی برای ایجاد کسب و کارهای مبتنی برفناوری‌های نوین در بخش معدن و صنایع معدنی، برگزاری دوره‌های آموزشی برای تیم‌ها و استارتاپ‌ها، شناسایی استارتاپ‌ها و طرح‌های سرمایه‌پذیر و سرمایه‌گذاری جسورانه با مشارکت سایر سرمایه‌گذاران برگزار کرد تا شرکت‌ها و استارتاپ‌های فعال در عرصه ساخت ماشین آلات و صنایع معدنی شناسایی شوند.

به گزارش ایرنا، در خاتمه این مراسم توافق‌نامه حمایت از سرمایه‌گذاری در زنجیره صنعت فولاد با اولویت طرح‌های دانش‌بنیان و بومی‌سازی بین شرکت فولاد ایران، صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی و مرکز نوآوری معدن و صنایع معدنی ایران امضا و مبادله شد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84872379/%D8%B3%D9%87%D9%85-%DB%B6%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D9%85%D8%B9%D8%AF%D9%86-%D9%86%D8%A7%DA%86%DB%8C%D8%B2-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C

وی گفت: در موضوع ماشین‌آلات معدنی، مباحث قیمتی و استخراج بهینه، در کنار مسائل فنی و ایمنی بسیار مهم است.

با توجه به اینکه در سال های اخیر معدن‌کاری خردمقیاس باعث شده اغلب معادن کشور توان تجهیز معادن با ماشین‌آلات پیشرفته را نداشته باشند و با از دست دادن صرفه‌های ناشی از مقیاس، قادر به رقابت با رقبای خارجی نباشند، اهمیت استفاده از طرح های نوآورانه و فناورانه چندین برابر شده است.

جعفری اضافه کرد: امروز ۱۱ هزار معدن در کشور وجود دارد که تعداد زیادی از آنها معادن کوچک‌مقیاس هستند، اما شاید بتوان با تامین تجهیزات مناسب و متناسب این ذخایر را اقتصادی کرد.

معاون وزیر صمت تاکید کرد: ایمیدرو به‌دنبال اشتغالزایی، توسعه معادن و استفاده بهینه از ذخایر و نیروی انسانی است که یک راه تحقق این مهم از طریق رویدادهای اینچنینی است.