سهم کمتر از یک درصدی فرش و صنایع دستی از صادرات غیرنفتی

سهم فرش و صنایع دستی با ۷۰۰ تن صادرات به ارزش بیش از ۱۵ میلیون دلار در فروردین امسال، از کل ارزش صادرات غیرنفتی فقط ۰.۴ درصد بوده و نکته جالب اینکه با وجود کاهش وزن صادرات این محصولات، ارزش آن افزایش یافته است.

همچنین در مدت یاد شده ۵۰۰ تن صنایع دستی به ارزش ۱۳ میلیون دلار صادر شده است. بر این اساس در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل وزن صادرات صنایع دستی ۶۲ درصد افت داشته، اما ارزش آن ۳۱ درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش عملکرد تجارت خارجی فروردین امسال که از سوی وزارت صمت منتشر شده، کل صادرات غیرنفتی شامل پتروشیمی و میعانات گازی، معدن و صنایع معدنی، کشاورزی و صنایع غذایی، فرش و صنایع دستی و صنعت (کلیه صنایع تولیدی به جز صنایع فوق) در ماه اول امسال معادل بیش از هفت میلیون تن به ارزش حدود ۳.۷ میلیارد دلار بوده است.

به گزارش ایسنا، وضعیت تولید و صادرات فرش دستباف در سال‌های اخیر دچار مشکلات فراوان بوده، به طوری که طبق اعلام گمرک، صادرات فرش دستباف در سال ۱۳۷۲ به اوج خود رسیده و حدود دو میلیارد دلار بوده  و برای پنج تا هفت میلیون نفر شغل ایجاد کرد، اما به تدریج کاهش یافته، به طوری که به حدود ۲۴۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۷ و پس از اعمال تحریم ها به ۷۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۸ و ۵۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۹ و ۶۴ میلیون دلار در سال گذشته رسیده است.  اشتغال مستقیم این صنعت نیز در حال حاضر معادل یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1401051712426/%D8%B3%D9%87%D9%85-%DA%A9%D9%85%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%DB%8C%DA%A9-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D8%B4-%D9%88-%D8%B5%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%BA%DB%8C%D8%B1%D9%86%D9%81%D8%AA%DB%8C

تحریم‌های بین‌المللی، تعهد ارزی، قطع بیمه قالیبافان از سوی مجلس، مشکلات مربوط به تمدید کارت‌های بازرگانی و ماده ۱۲۱ قانون امور گمرکی که اجازه نمی‌دهد فرش‌هایی که بازارهای مختلف انباشته شده یا برای تعمیر نیاز به بازگشت به کشور دارد وارد شود، از جمله مشکلات صنعت فرش دستباف است.

در این میان سهم فرش و صنایع دستی با ۷۰۰ تن به ارزش بیش از ۱۵ میلیون دلار، از کل ارزش صادرات غیرنفتی فقط ۰.۴ بوده است. صادرات فرش و صنایع دستی در ماه اول امسال به لحاظ وزنی و ارزشی به ترتیب ۵۳ درصد کاهش و ۲۶ درصد افزایش داشته است.

بر اساس این آمار در ماه اول امسال فقط ۲۰۰ تن فرش دستباف به ارزش دو میلیون دلار از کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ به ترتیب به لحاظ وزنی و ارزشی ۲۷ و دو درصد افزایش داشته است.