سهل‌انگاری مسئولان در حل مشکلات آب روستاهای دزپارت و باغملک

وی بیان کرد: روستاهای باغملک در کمیت و کیفیت آب مشکل دارند و این مشکلات قابل حل هستند. طی جلسه‌ای که در هفته جاری با وزارت نیرو داشتیم هم مشکلات موجود در حوزه آب و هم برق را بررسی کردیم و تصمیمات جدی در این زمینه‌ها گرفته شد تا کار سرعت بگیرد و زودتر این مشکل حل شود.

ایسنا/خوزستان نماینده مردم ایذه، باغملک و دزپارت در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه براساس گفته مدیرعامل آب و فاضلاب خوزستان، باغملک دارای بیشترین تنش آبی در بین شهرهای استان است، گفت: مشکلات آبی باغملک و دزپارت به سهل‌انگاری مسئولان حوزه آب استان برمی‌گردد و خیلی از این مشکلات با تعویض یک لوله آب یا تغییر مخزن قابل حل هستند.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1401060503129/%D8%B3%D9%87%D9%84-%D8%A7%D9%86%DA%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%88%D9%84%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D9%84-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A2%D8%A8-%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B2%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D9%88-%D8%A8%D8%A7%D8%BA%D9%85%D9%84%DA%A9رییس مجمع نمایندگان خوزستان تصریح کرد: در حوزه شهر میداوود و روستاهای اطراف آن در راستای رفع مشکل کم‌آبی شروع به برداشت آب از سد جره کردیم که خوشبختانه کار به خوبی پیش رفت اما مخازن پیش ساخته چندین ماه با تاخیر نصب شدند و اخیراً گفته شده تا ۱۰ شهریور ماه مخازن آماده و وارد مدار می‌شوند. مشکلات شهر میداوود و روستاهای آن قابل حل هستند، منتها زمان می‌برد و این مخازن باید حداقل ۸ ماهِ پیش آماده می‌شدند که با تاخیر آماده شدند و این برای ما قابل قبول نیست.

نماینده مردم ایذه، باغملک و دزپارت در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این مشکلات یک نگرانی و دلخوری برای مردم ایجاد کرده است و بنده به عنوان نماینده به متولیان امر تذکر دادم و این مشکلات را دنبال می‌کنم که به نظر من اگر یک اراده محکم‌تری پشت قضیه باشد می‌توانیم بخش‌ زیادی از مشکلات را حل کنیم.

نماینده مردم ایذه، باغملک و دزپارت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این مشکلات به سهل‌انگاری مسئولان حوزه آب این استان برمی‌گردد و خیلی از این مشکلات با تعویض یک لوله آب یا تغییر مخزن قابل حل هستند. منتها مسئولان مربوطه سهل‌انگاری می‌کنند و تاکنون هیچ اقدام موثری در جهت رفع این مشکلات انجام نداده‌اند.

عبداله ایزدپناه در گفت و گو با ایسنا با اشاره به مشکلات تامین آب در حوزه انتخابیه‌ خود اظهار کرد: در شهرستان‌های حوزه‌ انتخابی ما مشکلات آبی زیادی وجود دارد که مستلزم نگاه ویژه وزارت نیرو است. شهرستان دزپارت و روستاهای اطراف آن مشکلات زیادی در زمینه آب دارد. سه چاه در منطقه وجود دارد که آب‌ آن‌ها خیلی کاهش یافته است و این مناطق الان با مشکل کم آبی مواجه هستند.

وی بیان کرد: در روستاهای باغملک این مشکل نسبت به شهر بیشتر است و در حال حاضر با وارد مدار شدن چاه‌های شهر باغملک مشکل کم‌آبی شهر مرتفع شده است اما روستای بارانگرد و روستاهای اطراف آن از جمله روستای کان‌گنجشکی و پرسوراخ با کمبود شدید آب مواجه هستند که در حال حاضر برای آن‌ها چاه‌های کشاورزی اجاره کردیم و از این طریق آبرسانی می‌شوند. در واقع این موضوع اجاره چاه‌های کشاورزی هفت یا هشت سال است که تکرار می‌شود.

ایزدپناه افزود: در بخش صیدون جنوبی نیز برداشت آب از رودخانه علاء انجام می‌شود که در زمستان با بارش باران آب گل‌آلود می‌شود. در سیل اخیر نیز جمعیت ۱۴ هزار نفری این منطقه به مدت ۲۰ روز از آب شرب بی‌بهره بوده‌اند و با تانکر به آن‌ها آبرسانی شد. در حالی که  ۴ ماه قبل اداره آب و فاضلاب چاه این منطقه را حفر و آماده اجرا کرده است اما این چاه وارد مدار نشد و اداره آب و فاضلاب باید پاسخگو باشد. اگر این چاه وارد مدار بود مشکل گل آلود شدن آب را نداشتیم و به مردم فشار وارد نمی‌شد.

ایزدپناه افزود: در روستاهای بردبلند و طلاور یک، دو و سه واقع در بخش صیدون باز هم این مشکل گل آلود شدن آب و کمیت آب را داریم که با توجه به جمعیت زیاد این روستاها توقع داشتیم سازمان آب و برق خوزستان زودتر این مساله را حل کند.

ایزدپناه بیان کرد: در مسیر دوراهی اسلام‌آباد باغملک در روستای تنگ پلنگی با وجود منابع آبی موجود در این منطقه اما به شدت مشکل کم آبی وجود دارد. همچنین با افزایش جمعیت روستا ظرفیت ذخیره آب کم شده است اما این مشکل را با تعویض خط انتقال آب یا افزایش ظرفیت ذخیره آب می‌توان حل کرد.

وی افزود: در حال حاضر اجرای پروژه برداشت آب از دریاچه سد کارون ۳ را شروع کردیم. در این پروژه فعالیت خوبی صورت گرفته‌ است اما نیاز به حمایت مالی وزارت نیرو و سازمان آب و برق دارد تا این پروژه زودتر به اتمام برسد و مردم از این مشکل کم آبی رها شوند.

ایزدپناه با اشاره به وضعیت آب در باغملک تصریح کرد: شخص مدیرعامل آب و فاضلاب استان عنوان کرد که بیشترین تنش آبی در خوزستان را در منطقه شما به ویژه در شهرستان باغملک داریم. این در حالی است که مسئولان مربوطه تاکنون هیچ اقدام موثری در جهت رفع این مشکل انجام نداده‌اند.

وی بیان کرد: در جلساتی که با وزارت نیرو داشتیم همه این مشکلات بررسی و گفته شد تا ۱۰ شهریور آب میداوود و صیدون جنوبی وارد مدار می‌شود.