زلزله بم نشان داد نوسازی مسکن از نان شب واجب‌تراست

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به ضوابط کالبدی تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری تصریح کرد: تاکید وزیر راه و شهرسازی این است که ما به عنوان دولت وظیفه داریم مشوق‌ها را ارزیابی کنیم و ابتکار ارایه دهیم. بنابراین  مشوق‌ها می‌توانند دائما به‌روز شوند. شهرداری‌ها می‌توانند مطابق با نیازهای شهر خودشان با هماهنگی شورای عالی شهرسازی و معماری، ابتکاراتی در بسته‌های نوسازی صورت دهند.

پویش نوسازی را  تا آخرین شهر ادامه می‌دهیم

وی با اشاره به رشد ۵۷ درصدی صدور پروانه ساختمانی در بافت‌های فرسوده شهر تهران طی پاییز سال جاری در مقایسه با پاییز سال قبل گفت: بسته تشویقی و حمایتی منجر به این رشد شده  و امیدواریم تا پایان سال عملکرد خوبی در این حوزه داشته باشیم. ما تا آخرین شهری که در آن بافت فرسوده وجود دارد پویش نوسازی را ادامه می‌دهیم.

مردم می‌توانند خانه‌های خود را از طریق مشارکت با سازندگان بازسازی کنند

محمد آیینی در گفت‌وگو گو با ایسنا اظهار کرد: بحمدالله در پویش سه روزه‌ی «بم سفیر نوسازی برای ایران قوی» که برای نخستین بار در کشور برگزار شد توانستیم در یک  اقدام هماهنگ، کنش‌گران اصلی حوزه بازآفرینی شامل مدیران شهری، استانداران، فرمانداران، دستگاه‌های خدمات‌رسان، کارشناسان، سازندگان و ساکنان ۱۰۰ شهر کشور را در جریان آخرین اقدامات حوزه بازآفرینی شهری شامل مشوق‌ها و تسهیلات قرار دهیم.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/00062120178/%D8%B2%D9%84%D8%B2%D9%84%D9%87-%D8%A8%D9%85-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D9%86%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%85%D8%B3%DA%A9%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D8%A8-%D9%88%D8%A7%D8%AC%D8%A8-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%AA

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید  کرد: هدف این بود تا مجموعه‌های مختلف مرتبط با  حوزه بازآفرینی کاملا توجیه شوند که انگیزه کار جهادی پیدا  کنند. این اقدام از طریق سفیران شهر بم صورت گرفت؛ به این صورت که ۳۵ نفر از مدیران، نخبگان و مسئولان شهر بم در ۳۵ اداره کل در استان‌های مختلف کشور حضور یافتند و در ۱۰۰ شهر که قریب به ۷۰ درصد کار بازآفرینی در آن شهرها انجام می‌شود جلسات طولانی و مفصلی با مردم و مدیران برگزار و لزوم بازسازی و نوسازی را کاملا بیان کردند.

به گفته آیینی، مردم و ساکنان باید توجیه شوند که نوسازی خانه‌های فرسوده،  ناپایدار و لرزان از نان شب واجب‌تر است. تعلل در  این زمینه ممکن است خدای نکرده به قیمت جان ساکنان و خانواده‌های آنها تمام شود. زلزله شهر بم که در سال ۱۳۸۲ رخ داد منجر به مرگ نصف جمعیت این شهر و حدود ۳۴ هزار نفر از هموطنان عزیز ما کشته شدند. هنوز هم بعد از گذشت ۱۹ سال آثار روحی و روانی این حادثه در مردم بم دیده می‌شود.

آیینی یادآور شد: سفیران بم کاری  کردند کارستان. سفیران ابعاد عاطفی حادثه‌ی ناگوار زلزله‌ی بم را تشریح کردند و  این هشدار را دادند که  که اگر جریان بازآفرینی تسریع  نشود ممکن است خدای نکرده بم دیگری اتفاق بیفتد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این‌که تجربه ناگوار زمین‌لرزه بم با ۳۴ هزار کشته ثابت کرد که نوسازی خانه‌ها از نان شب واجب‌تر است گفت: در نخستین پویش «بم سفیر نوسازی برای ایران قوی» اقدامات فرهنگی و اجتماعی به منظور نوسازی و بهسازی در ۱۰۰ شهر و ۷۰ درصد کل بافت‌های فرسوده کشور صورت گرفت و این پویش هم‌چنان ادامه خواهد داشت.

وی مجموعه‌ی سازندگان را جامعه‌ی دوم هدف نوسازی و بهسازی دانست و گفت: ما معتقدیم اگر در کنار هم باشیم منابع به اندازه‌ی کافی وجود دارد. بعضا مردم عنوان می‌کنند که پول کافی یا توان پرداخت اقساط وام‌ها برای نوسازی خانه‌های خود ندارند. در این خصوص می‌توانند در قالب مشارکت با سازندگان از منابع بخش خصوصی استفاده کنند.

وی افزود: شهرداری‌ها به لحاظ تکلیف قانونی که برای نوسازی دارند در واقع شرکای اصلی ما محسوب می‌شوند. لذا این رویداد را بر این مبنا که شهرداری‌ها میزبان باشند برگزار کردیم و خوشبختانه ۹۵ درصد شهرداری‌ها همکاری خوبی در این زمینه داشتند.

تکلیف قانونی شهرداری‌ها در نوسازی بافت‌ها