رشد ۳۷۵ درصدی تولید خودروی کامل در سال جاری/ برنامه‌ریزی برای پوست اندازی پلتفرمی

این مقام مسوول ادامه داد: هم اکنون خودروهای ناقص در پارکینگ گروه خودروسازی سایپا به صفر رسیده است و در گروه صنعتی ایران خودرو نیز قریب به ۹۶۰۰ خودروی ناقص وجود دارد؛ بنابراین تثبیت جریان تولید که عملاً از سال ۱۳۹۷ مختل شده بود، هم اکنون در خودروسازان داخلی برقرار شده است. با اتکا به روند افزایش تولید و همچنین شفاف سازی عرضه، هم اکنون قریب به اتفاق خودروهای گروه سایپا و اکثر خودروهای بخش خصوصی از روند قرعه کشی خارج شده‌اند.

وی اضافه کرد: در گام نخست، دستاوردهای کنونی در زمینه توقف تولید خودروهای ناقص و افزایش تولید خودروهای کامل به همراه نتایج حاصله در سایر محورها روایت می­‌شود. تا کنون قریب به ۳۰۰ هزار خودروی کامل توسط دو خودروساز اصلی کشور تولید شده، اما این مقدار در سال گذشته ۸۰ هزار خودرو بوده که ۳۷۵ درصد رشد داشته است.

وی افزود: هم‌زمان با هفته دولت، از سوم تا ششم شهریور با حضور بیش از ۱۰ شرکت خودروساز و زنجیره تامین آنها و بیش از ۱۰۰ شرکت قطعه‌سازی، دانش بنیان و کسب‌وکارهای نوپا در حوزه خودرو در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت تاکید کرد: در حاشیه این نمایشگاه، نشست‌های تخصصی برای تبادل نظر در خصوص تغییر قواعد صنعت خودرو و آیین‌نامه‌های تدوین شده برای موضوعاتی نظیر قیمت، کیفیت و… برگزار می‌شود و سخنرانی‌ها برای تبیین چشم‌انداز و تبادل نظر در این خصوص تدارک دیده شده است.

وی ادامه داد: در گام سوم، علاوه بر این، ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در توسعه فناوری‌های نوین نظیر اتصال پذیری، خودروهای خودران، خودروهای برقی و حمل و نقل اشتراکی در این نمایشگاه نمایش داده می‌شود. رونمایی از سامانه همکاری دانشگاه و صنعت برای حل چالش‌های فناورانه حوزه خودرو و قطعه سازی که با همکاری وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و علوم، تحقیقات و فناوری (دانشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران) تدارک دیده شده که در حاشیه این نمایشگاه توسط وزرای مربوطه رونمایی می‌شود.

مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت توضیح داد: بن سازه و محصول خودروی اقتصادی (کم مصرف) با مشارکت دو خودروساز بزرگ کشور رونمایی و امضای تفاهم‌نامه برنامه هم افزایی در تولید و توسعه محصولات اقتصادی در حاشیه نمایشگاه انجام می‌شود. مسأله اصلی بازار خودروی کشور، عدم وجود محصول مناسب در این بخش است که با مشارکت دو خودروساز می‌توان در پایان سال ۱۴۰۲ به محصول مناسب در این بخش رسید.

مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت گفت: در گام دوم، هسته اصلی نمایشگاه به تبیین پوست اندازی پلتفرمی (بن سازه‌ای) در صنعت خودرو و گذار به سمت پلتفرم‌های کلیدی با طراحی محصولات متنوع برای بازارهای داخلی و صادراتی با ۷۰ درصد قطعات مشترک می‌پردازد؛ یعنی برخلاف نمایشگاه سال‌های پیش در صنعت خودرو که عمدتاً به نمایش خودروهای چینی اختصاص داشت، در این نمایشگاه، اتکای اصلی به توسعه پلتفرم‌های کلیدی توسط شرکت‌های دانش بنیان و مراکز طراحی خودروی داخل کشور است.

رونمایی از سامانه همکاری دانشگاه و صنعت برای حل چالش‌های فناورانه خودرو

توکلی لاهیجانی تاکید کرد: تجلی دانش بنیان شدن خودروسازان در گام دوم تحول صنعت خودرو در این نمایشگاه عرضه می‌شود. تمرکز اصلی در این نمایشگاه بر روی بن سازه‌های بومی و هم‌افزایی بین خودروسازان داخلی برای دستیابی به اهداف ترسیم شده از طریق بهره‌گیری از ظرفیت‌های مشترک در صنعت خودروی کشور خواهد بود.

رشد ۳۷۵ درصدی تولید خودروی کامل در سال جاری

این مقام مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: البته می‌توان از اولین Engine موتورسیکلت‌های داخلی با همکاری شرکت نیروموتورز با حمایت انجمن موتورسیکلت ایران و الکتروموتور موتورسیکلت‌های برقی توسط هاب موتور و شرکت دانش بنیان توسن نامبرد.

برنامه ریزی برای پوست اندازی پلتفرمی

توکلی لاهیجانی گفت: این نمایشگاه که به تبیین دستاوردهای صنایع خودروسازی و روایت برنامه‌های آینده مبتنی بر مشارکت شرکت‌های دانش بنیان برای ایجاد جهش و ریل گذاری جدید در طرح تحول صنعت خودرو می‌پردازد، شامل سه گام اساسی است.

توکلی لاهیجانی اظهار کرد: رونمایی از کتاب‌های تدوین شده در حوزه تبیین رویکرد دانش بنیان شدن صنعت خودرو، اصلاحات ساختاری در صنعت خودرو و بازاندیشی در مفهوم مهندسی و برنامه‌های دانش محور در این حوزه، از دیگر برنامه‌های جنبی نمایشگاه خواهد بود.

«عبدالله توکلی لاهیجانی» روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، با اشاره به برگزاری نمایشگاه “تحول صنعت خودرو”، اظهار کرد: این نمایشگاه با هدف تشریح برنامه‌های تدوین شده برای تحول بنیادی صنعت خودروسازی در دولت سیزدهم و دستیابی به اهدافی در زمینه افزایش تولید با کیفیت، کاهش هزینه‌های تمام شده، ارتقای رقابت پذیری محصولات به منظور دستیابی به بازارهای صادراتی و حرکت به سمت تحولات فناورانه جدید در حوزه برقی‌سازی برگزار شده است.

مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت تصریح کرد: رویکرد حاکم بر این نمایشگاه، نشان دادن جلوه‌های توانمندی صنعت خودروی کشور در طراحی و توسعه محصول، هم افزایی و بن سازه (پلتفرم) مشترک با نشان تجاری بومی با نقش آفرینی شرکت‌های دانش بنیان با اتکا به سرمایه‌های انسانی متخصص جوان کشور در این تحول بنیادین است.

به گزارش ایرنا، نمایشگاه “تحول صنعت خودرو” هم‌زمان با هفته دولت، از سوم تا ششم شهریورماه  با حضور بیش از ۱۰ شرکت خودروساز و زنجیره تأمین آنها و بیش از ۱۰۰ شرکت قطعه‌سازی، دانش بنیان و کسب و کارهای نوپا در حوزه خودرو در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.


منبع: https://www.irna.ir/news/84865876/%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%DB%B3%DB%B7%DB%B5-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%AC%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B1%DB%8C%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8Cتوکلی لاهیجانی در مورد برنامه ریزی برای پوست اندازی پلتفرمی گفت: خانواده محصولات SP۰ و بن سازه اختصاصی سایپا از جمله شاهین اتوماتیک، آریا، آریای برقی و دو محصول کاملاً جدید دیگر مبتنی بر مگا پلتفرم سایپا است؛ همچنین بن سازه تندر ۹۰ و محصولات داخلی سازی شده بر اساس آن، بن سازه تارای ایران و خودرو مشترک با بن سازه محصول سیتروئن سایپا کاشان، بن سازه آفرود ملی خودروی شاسی بلند، وانت و SUV با مشارکت شرکت‌های مختلف بخش خصوصی، بن سازه خودروی بخش خصوصی در کلاس متوسط و خودروی برقی مبتنی بر آن  با داخلی سازی بالای ۵۰ درصد قرار دارد.

به گفته وی، در این نمایشگاه، بن سازه‌هایی به نمایش درمی‌آیند تا از طریق توسعه محصولات بر روی آن‌ها بتوان به مقیاس اقتصادی تولید در زنجیره تأمین دست یافت.