رشد ۳۰ درصدی صادرات به قطر در مهر ماه

مشاور وزیر صمت از اعزام رایزن جدید بازرگانی به دوحه، تاسیس مرکز تجاری در پایتخت قطر، برگزاری نمایشگاه اختصاصی و توافق بر سر سازوکار تسویه مالی به‌عنوان مهمترین اقدامات ساختاری برای توسعه مناسبات بازرگانی ایران و قطر نام برد.

سخنگوی وزارت صمت گفت: سازمان توسعه تجارت به‌عنوان بازوی این وزارتخانه در حوزه تجارت خارجی علاوه بر استفاده حداکثری از ظرفیت تجاری جام جهانی، در بلندمدت نیز با ایجاد بستر و ساختار لازم برای توسعه تجارت با قطر برنامه ریزی کرده است.

«امید قالیباف» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در تشریح اقدامات تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت با قطر افزود: روند تجاری دو کشور مسیر رو به رشدی را طی می‌کند، به‌طوری‌که در هفت ماهه امسال صادرات اقلامی نظیرمحصولات نیمه تمام فولادی، انواع شیشه، میگو و ماهیان زنده، گوجه فرنگی گلخانه ای، سیمان سفید، شیرینی و شکلات و انواع فراورده های غلات از رشد ۱۰۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار شده است.

قالیباف، همچنین از معافیت ۷۰ درصدی کالاهای صادراتی به قطر از تعهد ارزی به‌عنوان مشوقی برای صادرکنندگان خبر داد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84954626/%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%DB%B3%DB%B0-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D9%82%D8%B7%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%87%D8%B1-%D9%85%D8%A7%D9%87

وی خاطرنشان‌کرد: طبق توافق دو کشور قرار است حجم تجارت از رقم اندک ۲۰۰ میلیون دلار در سال به سه میلیارد دلار در چهار سال آینده افزایش یابد.

وی گفت: در نمایشگاه اخیر جمهوری اسلامی ایران در دوحه توافق شد ماهانه ۲۵۰ تن انواغ مواد غذایی به قطر صادر شود و با تجهیز «بندر دیر» به ایکس ری، صادرات از این بندر از روزی ۳۰ کانتینر به ۸۰ کانتینر افزایش یافت.