رتبه سوم تولید انار دنیا در اختیار ایران است

وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های جهاد کشاورزی به بحث الگوی کشت معطوف شده که گندم محور آن است، افزود: تنها راه رسیدن به امنیت غذایی افزایش بهره‌وری است.

آقاگلی، بخشدار شهرستان محلات نیز، هدف از برگزاری جشنواره را معرفی روستای تاریخی و باستانی خورهه و انار این دهستان به عنوان یکی از باکیفیت‌ترین انارهای کشور و همچنین ایجاد اشتغال و نشاط اجتماعی برای مردم این روستا دانست.

رتبه سوم تولید انار دنیا در اختیار ایران است

وی در مورد آفات انار گفت: ۳۰ درصد تولید انار به واسطه آفتاب سوختگی از بین می‌رود، راهکار این مسئله ایجاد سایبان است که با پرداخت تسهیلات در این زمینه، حمایت‌های صورت می‌گیرد که پرداخت تسهیلات در ساوه آغاز شده است.

علی صفری در مراسم افتتاحیه سومین جشنواره انار خورهه، تامین امنیت غذایی کشور را وظیفه اصلی جهاد کشاورزی دانست و اظهار کرد: امنیت غذایی یکی از مولفه‌های اصلی قدرت هر کشور است که اتفاقات امسال، مثالی برای آن بود چراکه جهان در تامین گندم با چالش مواجه شد و کشورهای دارای گندم نیز به کشورهای دیگر گندم نمی‌دادند.

رتبه سوم تولید انار دنیا در اختیار ایران است

وی با بیان اینکه در اقلیم خشک قرار گرفته‌ایم گفت: بحث خشکسالی مربوط به امسال و سال‌های گذشته نیست و همواره به این شکل بوده است. باید به فکر اصلاح الگوی کشت باشیم که امسال آغاز شده است و حتما باید به سمت مکانیزه کردن باغ‌ها و افزایش بهره‌وری با استفاده از روش‌های نوین حرکت کنیم.

وی ادامه داد: متوسط تولید گندم ۴ تن در هکتار بوده است اما در محلات ۱۲ تن در هکتار نیز برداشت داشته‌ایم.

ایسنا/مرکزی مدیرکل جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: ایران با یک میلیون و ۲۰۰ هزار الی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن، پس از هند با ۲ هزار و ۴۰۰ میلیون تن و چین با هزار و ۶۰۰ میلیون تن، در رتبه سوم تولید انار دنیا قرار دارد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم خودمان را نقد کنیم، یکی از ضعف‌های ما بهره‌وری است که به اندازه کافی وجود ندارد، زیرا این تصور را نداشتیم که به این نقطه از بحران آب خواهیم رسید. با وجود چالش آبی، ۳۰ میلیون تن تولید محصول در استان داشتیم که به سختی حاصل شده است.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1401081813015/%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D9%88%D9%85-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D9%86%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%AE%D8%AA%DB%8C%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

امام جمعه شهرستان محلات نیز گفت: خداوند در آیه ۹۹ سوره انعام، عظمت و هنرنمایی خود را در پرورش گیاهان بیان کرده ‌ و از ما خواسته در این باره شکرگزار بوده و تامل و اندیشه کنیم.

حجت‌الاسلام دکتر مهدی ربانی با اشاره به انتخاب نام جشنواره با عنوان شکرگزاری، اظهار کرد: ما همه باید شکرگزار خداوند به خاطر نعمت‌های گوناگون باشیم.

رتبه سوم تولید انار دنیا در اختیار ایران است

صفری افزود: ایران با یک میلیون و ۲۰۰ هزار الی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن، پس از هند با ۲ هزار و ۴۰۰ میلیون تن و چین با هزار و ۶۰۰ میلیون تن، در رتبه سوم تولید انار دنیا قرار دارد. متوسط عملکرد انار در کشور ۱۵ الی ۱۷ تن در هکتار است که کشاورزان نمونه ما ۱۲۰ الی ۱۳۰ تن برداشت در هکتار را در کارنامه دارند و اگر به نصف همین عملکرد هم برسیم، می‌توانیم در تولید کل محصولات خودکفا شویم.

صفری ضمن تشکر از کشاورزان محلاتی گفت: اگر چه مساحت زیر کشت محصولات کشاورزی محلات کم است اما از نظر عملکرد، یکی از شهرهای نمونه استان است. اگرچه محلات شهر گل و گیاه است و در زمینه ماهیان زینتی رتبه‌دار است اما در مسیر افزایش بهره‌وری، کار بسیار است.

در پایان، از تعدادی از خیرین شجره طیبه روستای خورهه با اهدای لوح، تقدیر شد.