رئیس کمیسیون صنایع مجلس: بخش صنعت نیازمند سند راهبردی است/ حذف ۲۴۵ قانون دست و پاگیر

وی تصریح کرد: ما به‌جای حل مساله گرانی، با قیمت گذاری دستوری در انتهای زنجیره به دنبال جبران مافات هستیم، غافل از اینکه تا زمانی‌که در دولت و مجلس به سرکوب قیمت می‌پردازیم در انتهای زنجیر نمی‌توان انتظار سرمایه گذاری داشت.
طاهری یادآور شد: وقتی صنعتی همچون خودروسازی با زیان انباشته مواجه است، چگونه می‌تواند به سرمایه‌گذاری بپردازد؟

به گزارش ایرنا، نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۲ مسکو که از ۳۱ مرداد با حضور معاون نخست وزیر روسیه، سفیر ایران در روسیه و وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان افتتاح شد تا سوم شهریورماه ۱۴۰۱ (برابر با ۲۲ تا ۲۵ اوت ۲۰۲۲) در محل نمایشگاه‌های بین المللی مسکو (Expo Center) با حضور حدود ۶۰۰  شرکت از ۱۸ کشور از جمله چین و ترکیه و در ۳۰ هزار متر مربع فضای نمایشگاهی برگزار می‌شود.

تورم، گره کور اقتصاد کشور
این نماینده مجلس یکی از مشکلات امروز کشور را گم کردن جای علت و معلول عنوان کرد و گفت: تورم، گره کور اقتصاد کشور است که ریشه آن در کسری بودجه دولت و نحوه بانکداری ما است.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس: بخش صنعت نیازمند سند راهبردی است/ حذف ۲۴۵ قانون دست و پاگیر

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به روسیه، “مصطفی طاهری” شامگاه سه شنبه در جمع فعالان صنعتی حاضر در نمایشگاه “اتومبیلیتی ۲۰۲۲” مسکو در محل سفارت ایران از حرکت خوب، موثر و تحسین برانگیز خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی در این دوره از نمایشگاه تقدیر کرد.
وی بیان‌داشت: امروز در بخش صنعت، سند راهبردی که افق کشور را مشخص کرده باشد، نداریم و هر چند برنامه هایی نوشته شده اما هیچ‌یک مصوبه مجلس یا هیات وزیران را ندارد؛ این در حالی است که رهبر معظم انقلاب چند بار در سخنرانی های خود خواستار ایجاد سندهای راهبردی شدند.
وی ادامه داد: نخستین کاری که در مجلس پیگیری کردیم تنقیح قوانین بود، به طوری که اکنون در حال حذف ۲۴۵ ماده قانونی دست و پاگیر و قدیمی هستیم. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران دارای رتبه ۱۲۷ در بین کشورها در صدور مجوزهای کسب و کار است و در راستای بهبود این شاخص چند کار را در سال جاری آغاز کرده ایم که از جمله آنها کم کردن و الکترونیکی کردن فرایندها است.
طاهری اظهار کرد: در برخی مجوزها بین ۶۰ تا ۷۰ فرآیند باید طی می شد، اما با تسهیلاتی که ایجاد می‌شود رتبه بد ایران در سال‌های آینده بهبود خواهد یافت.

این بزرگترین حضور نمایشگاهی ایران در سطح بین‌المللی است، به‌طوری که جمهوری اسلامی ایران در پاویونی با یک‌هزار و ۷۰۰ متر مربع سالن اختصاصی و ۹۰۰ متر غرفه، بزرگترین کشور حاضر در این نمایشگاه است که در طول تاریخ نمایشگاه های برون‌مرزی بی‌نظیر است و شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز ایرانی آخرین دستاوردهای خود را در معرض دید قرار دادند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84864029/%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3-%DA%A9%D9%85%DB%8C%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%B5%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3-%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2%D9%85%D9%86%D8%AF-%D8%B3%D9%86%D8%AF-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%A8%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%AD%D8%B0%D9%81

وی به پیگیری طرح “شکست بازار” در مجلس اشاره کرد و گفت: اگر نحوه قیمتگذاری‌ها ساماندهی شود، در صنایع خودروسازی و قطعه سازی به سامان خوبی خواهیم رسید.

وی گفت: در حدود ۱۲ سال اخیر، هفت قانون پایه برای تولید داشتیم که هیچ‌یک از آنها به خوبی اجرایی نشده و مطابق گزارش دیوان محاسبات فقط ۳۵ این قوانین اجرایی شده است و امروز به طور جدی پیگیری اجرای آنها هستیم.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآورشد: در مقوله تجارت و صادرات، اکنون ۸۸ درصد تجارت ما از طریق دریا انجام می‌شود، اما در عین حال ضعف های جدی در صنایع کشتی و ریلی داریم.
وی، سهم جاده از تجارت و صادرات را هفت درصد و سهم راه آهن و صادرات ریلی را پنج درصد عنوان کرد.