ذخیره‌سازی ۱.۵ میلیون مترمکعبی آب باران در تهران

بهرامی ادامه داد: تمام این شبکه روددره ها را در بارش اخیر رصد کردم که ظرفیت‌ها پر بود و قبل از این بارندگی ها طرحی را اجرایی کردیم که ماهانه لایروبی ها انجام می شود و منتظر فصل تابستان و یا پاییز و زمستان نمی شویم و مدام این لایروبی ها را انجام می دهیم.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران درباره لایروبی مسیل‌ها و رودخانه‌های تهران برای مقابله با وقوع سیل در تهران هنگام بارش گفت: در سیل های اخیر که اکثر شهرستانهای اطراف تهران و استان البرز را درگیر کرد ما هم به امداد و کمک آنها رفتیم و هم مدیریت شهر تهران را توانستیم انجام دهیم.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1401051008108/%D8%B0%D8%AE%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%DB%B1-%DB%B5-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D9%85%D8%AA%D8%B1%D9%85%DA%A9%D8%B9%D8%A8%DB%8C-%D8%A2%D8%A8-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86وی درباره اقدامات مشترک با وزارت نیرو نیز گفت: توافقی با وزارت نیرو در کلان داریم و توافقی نیز با آبفا تهران داریم که طی برنامه‌ای ۱۰ ساله دو موضوع کاهش مصرف و ساماندهی مصرف را پیگیری کنیم چرا که با همین مصرفی که امروز داریم ۱۰ سال آینده باید پیش بینی تقریبا بیش از سه برابری را برای مصرف آب داشته باشیم؛ درحالی که ما کمتر از ۱.۵ برابر را در برنامه پیش بینی کرده‌ایم.

جلال بهرامی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح تلاش شهرداری تهران برای مهار روان آب‌ها و استفاده بهینه از این آب‌ها گفت: شبکه و زیرساخت لازم برای استفاده بهینه از این آب‌ها در تهران فراهم شده است و در حال حاضر تقریبا نزدیک به ۱.۵ میلیون متر مکعب آب بارانی که می‌آید در مخازن احداث شده جمع آوری و نگهداری می‌شود و در حال توسعه و افزایش ظرفیت این مخازن برای نگهداری بیشتر این روان آب‌ها هستیم.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران افزود: در بخش ساماندهی مصرف نیز باید چاه های خود را از مدار کار خارج کنیم و روی بحث استفاده از پساب های تصفیه خانه ها به عنوان آب خام حساب باز کنیم. طبق برنامه توافقی که با آبفا انجام دادیم پنج تصفیه خانه در برنامه امسال مورد استفاده قرار می‌گیرد که عدد و رقم استفاده از پساب آنها ثابت و تعریف شده است که متناسب با هریک از این تصفیه خانه های لوکال که با آبفا تهران توافق کردیم قسمتی از چاه های خودمان را در اختیار آنها برای بستن و تعطیل کردن قرار می دهیم تا در موضوع فرونشست زمین هم ما تشدید کننده مسئله نباشیم.

وی افزود: اگر بخواهیم شاخصی برای لایروبی‌های شهر تهران تعیین کنیم که اقدامات لازم انجام شده یا خیر؟ باید برویم روددره‌هایی که انتهای مسیر آنها در جنوب است را نگاه کنیم و مشاهده کنیم خروجی آب در آن محل چطور است؟ اگر ظرفیت خروجی آب پر باشد و آبگرفتگی در سطح شهر نباشد یعنی همه مسیل‌ها کار خود را درست انجام داده‌اند که آب در انتهای مسیر پر شده است ولی ظرفیت شبکه بیشتر از این نیست.

معاون خدمات شهری شهردار تهران با تاکید بر اینکه شهرداری در تلاش است برای توسعه ظرفیت بهره گیری بهینه از روان آب‌ها در تهران اقدام کند از ذخیره ۱.۵ میلیون مترمکعبی آب باران در تهران خبر داد.

وی افزود: آب ذخیره شده در این مخازن از محل آب باران و روان آب‌ها برای زمان هایی که در فصل تابستان استفاده از چاه ها و آب های خام به مشکل برخورد می‌کند مورد بهره برداری قرار می گیرد. این ذخیره را به شکل شبکه احداث کردیم که به راحتی قابل استفاده باشد.