دوران برداشت آسان نفت به پایان رسید

استفاده از پیشرفته‌ترین ابزارها برای افزایش تولید نفت و گاز در کشورهای همسایه
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: هم‌اکنون در برخی کشورهای نفتی همسایه از پیشرفته‌ترین ابزارها و ایده‌ها برای افزایش برداشت نفت و گاز استفاده می‌کنند، بنابراین ضرورت دارد برای ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز حتماً پژوهش‌های فناورانه را توسعه دهیم.

براساس گزارش وزارت نفت، خجسته‌مهر با طرح این پرسش که اگر از من درباره دو چالش صنعت نفت بپرسند به‌طور قطع از منابع انسانی و ازدیاد برداشت نام خواهم برد (در یک سال اخیر اقدام‌های خوبی در این زمینه‌ها انجام شد)، اظهار کرد: نیاز است افراد زیادی برای اداره صنعت نفت در آینده تربیت شوند.

وی به ذخایر نفت و گاز کشور اشاره کرد و با بیان اینکه با این ذخایر باید یک برنامه توسعه یکصد ساله داشته باشیم، یادآور شد: یکی از میدان‌های نفتی ما که هم‌اکنون در حال تولید است ۱۱۵ ساله است، در حالی که توسعه میدان سه الی چهار سال طول کشیده است. این به ما دیکته می‌کند که برنامه ما برای تداوم و پایداری تولید نفت و گاز باید ۱۰۰ ساله باشد.

وی ضمن تبریک هفته پژوهش با بیان اینکه مسیر توسعه صنعت نفت از تحقیق و پژوهش فناورانه می‌گذرد، اظهار کرد: به‌دلیل وزن و ارزشی که تحقیق و توسعه دارد می‌توانیم صنعت کشور را ارزش‌آفرینی کنیم و صنعت نفت را روی ریل قرار دهیم.

ادامه دارد


منبع: https://www.isna.ir/news/1401092214872/%D8%AF%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D8%A2%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D9%86%D9%81%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF

وی با بیان اینکه می‌توانیم واگن‌های نوآورانه بسازیم و شرکت نوآور خلق کنیم، تصریح کرد: اگر چنین کاری کردیم می‌توانیم ادعا کنیم صنعت نفت پیشران اقتصاد کشور است، وگرنه اگر تحقیق و توسعه و پژوهش فناورانه را از صنعت نفت جدا کنیم چیزی برای صنعت نفت باقی نمی‌ماند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه پژوهش فناورانه پشتیبان اصلی تولید نفت و گاز کشور است، گفت: فرآیند تولید نفت و گاز با گذشت زمان از پیچیدگی بیشتری برخوردار شده و در واقع دوران برداشت آسان نفت به پایان رسیده و نیاز است از روش‌های ازدیاد برداشت استفاده کنیم.

به گزارش ایسنا، محسن خجسته‌مهر صبح امروز در نخستین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری محصولات دانش‌بنیان در صنعت نفت ایران وی منابع انسانی و ازدیاد برداشت را دو چالش مهم صنعت نفت دانست و گفت: پژوهش فناورانه پشتیبان اصلی تولید نفت و گاز کشور هستند.

خجسته‌مهر با بیان اینکه پژوهش فناورانه پشتیبان اصلی تولید نفت و گاز هستند و ما باید به مدد پژوهش فناورانه، سطح قابلیت صنعت نفت را بالا ببریم، تصریح کرد: امروز اگرچه وزن پژوهش بالاست، اما سهم پژوهش‌های فناورانه کم است، ما باید سطوح قابلیت صنعت نفت را با افزایش پژوهش فناورانه ارتقا و افزایش دهیم.

به گفته وی، ازدیاد برداشت هم یک چالش اساسی صنعت نفت است و باید به‌عنوان یک اقدام اساسی برای آن برنامه‌ریزی کرد.