دهقانی: شناور بودن تعرفه گمرکی واردات خودرو از ایجاد رانت جلوگیری می‌کند

وی با بیان این‌که «شناور بودن تعرفه حقوق گمرکی دارای مزیت است»،‌ تصریح کرد:‌ مزیتی که این روش دارد این است که چون این خودروها قرار است در بورس به فروش برسند، درصد سود بازرگانی یا عوارض گمرکی معقول برای آن بگذارند تا ‌قیمت تمام شده ای مشخص شود. مثلا اگر خودرویی را وارد می کنیم بر فرض قیمت آن ۱۵۰ میلیون تومان می شود و معادل این خودرو در داخل مثلا ۲۰۰ میلیون تومان است. بنابراین خودروساز داخلی مجاب می شود که خودرویی را در همین سطح و ارزانتر و اقتصادی تر ارائه کنند.

الله وردی دهقانی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با مشخص نبودن تعرفه گمرکی خودروهای وارداتی و این‌که این موضوع چقدر فسادزا خواهد بود، بیان کرد:‌ اگر مبلغ و درصد قطعی برای تعرفه گمرکی تعیین شود درست نیست؛ چراکه ‌اگر مبلغ پایینی تعیین کنند رانت ایجاد می‌شود و اگر مبلغ بالایی بگذارند مشکلات دیگری ایجاد خواهد شد و در واقع تفاوتی نخواهد داشت.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/00062108037/%D8%AF%D9%87%D9%82%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%86-%D8%AA%D8%B9%D8%B1%D9%81%D9%87-%DA%AF%D9%85%D8%B1%DA%A9%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF-%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%AA-%D8%AC%D9%84%D9%88%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت:‌ شناور بودن تعرفه گمرکی واردات خودرو باعث می شود که قیمت خودرو کنترل شده و رانت در این حوزه ایجاد نشود.

نماینده مردم ورزقان گفت: حال این اختلاف قیمتی در بورس نقد می شود و این اختلاف بر اساس قانون به خزانه دولت واریز می شود. یعنی برای واردکننده سود مشخص مثلا ۱۵ تا ۲۰ درصد در نظر می گیرند و مازاد آن باید به خزانه دولت واریز شود که اینگونه قیمت کنترل می شود و رانت نیز ایجاد نمی‌کند.