دلایل افزایش نرخ دلار از دیدگاه کارشناسی

گفتنی است؛ بانک مرکزی در راستای کاهش نرخ ارز و کنترل بازار اقداماتی از قبیل عرضه ارز سهمیه ای با کارت ملی به نرخ بازار متشکل ارزی، فروش اوراق ارزی در بانک ملی، افزایش عرضه در سامانه نیما، افزایش سهمیه ارز تجار و صرافی ها انجام داده است و تا حدودی بازار کنترل شد اما طی روزهای اخیر مجددا افزایش قیمت از سر گرفته شد و بازار روند افزایشی پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه عوامل کوتاه مدت افزایش قیمت دلار نیز به اخبار منفی داخلی و خارجی برمی‌گردد، گفت: در اخبار بین‌الملل  وضعیت برجام نامعین است و تحریم‌های جدیدی نیز اعمال می‌شود. در اخبار داخلی نیز اینکه هنوز لایحه بودجه سال آینده به مجلس تحویل داده نشده از عوامل تاثیرگذار بر بازار ارز است.

ندری استراتژی‌های داخلی و خارجی در سطح کلان را نامناسب دانست و گفت: از نظر اقتصادی به بن‌بست رسیده‌ایم و برای عبور از این بن‌بست باید اصلاحات جدی در سیاست‌ها انجام شود.

همچنین امروز رئیس بانک مرکزی معاون ارزی این بانک را برکنار کرد و تغییراتی در این بخش اعمال کرد که گویای اجرای سیاست های جدید از سوی این بانک برای کنترل بازار است که باید منتظر ماند و دید این امر نیز چقدر در بازار موثر خواهد شد.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1401092315911/%D8%AF%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%86%D8%B1%D8%AE-%D8%AF%D9%84%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C

کامران ندری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره افزایش نرخ دلار در بازار ارز اظهار کرد: عوامل بلندت مدت و کوتاه مدت در افزایش قیمت دلار تاثیرگذار هستند که رشد نقدینگی، کسری بودجه، پایین بودن رشد اقتصادی و سطح بهره‌وری، حکمرانی بد اقتصادی در دو دهه گذشته از جمله عوامل بلند مدت افزایش قیمت دلار است که در سال‌های اخیر تغییری در جهت رفع این موانع ایجاد نشده است.

یک کارشناس اقتصادی عوامل بلند مدت و کوتاه مدت افزایش قیمت ارز را عنوان کرد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: مجموعه عوامل ذکر شده چشم انداز اقتصاد را نامطمئن کرده که این نااطمینانی تاثیر خود را در بازار ارز نمایان می‌کند.