دستاورد یکساله دولت؛ احیای ۳۳ واحد تولیدی خراسان جنوبی

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی به خبرنگار ایرنا گفت: در کمتر از یک سال‌ اخیر اقدامات خوبی برای فعال‌سازی واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل استان انجام شد که منجر به بازگشت ۳۳ واحد تعطیل به چرخه تولید شده است.

رئیس جمهور ۱۹ شهریور سال گذشته در سومین سفر استانی به خراسان جنوبی سفر کرد که رهاورد این سفر برای استان بیش از ۱۰۰ نوع مصوبه بوده و مبلغ ۱۱ هزار و ۷۲۵ میلیارد تومان در قالب مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی برای سه سال (۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲) اختصاص یافته است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84853540/%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%AF-%DB%8C%DA%A9%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%87-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%A7%D8%AD%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%DB%B3%DB%B3-%D9%88%D8%A7%D8%AD%D8%AF-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D9%86%D9%88%D8%A8%DB%8C

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: سال گذشته (مهر۱۴۰۰) سهم استان از محل بند الف تبصره ۱۸ به میزان ۳۵۰ میلیارد تومان، سرمایه در گردش ۲۵۰ میلیارد تومان و سرمایه ثابت ۱۰۰ میلیارد تومان بود که امیدواریم امسال بیشتر از این میزان را جذب کنیم.

حسن‌نژاد افزود: عمده دلایل تعطیلی واحدهای تولیدی استان شامل مشکل مدیریتی، تامین مالی سرمایه در گردش و بازار فروش بوده است البته برخی واحدها توسط بانک‌ها تملک شده بودند که با همکاری و مشارکت بانک‌های استان به چرخه تولید بازگشتند.

به گزارش ایرنا، برخی واحدهای تولیدی و کارگاهی در سال‌های گذشته به دلایل متعدد از جمله شرایط اقتصادی کشور، مدیریت نادرست واحد، کمبود نقدینگی یا سرمایه در گردش، تغییر ذائقه بازار فروش و در مجموع نبود ثبات شاخص‌های کلان اقتصادی دچار چالش یا تعطیلی شدند.

وی عنوان کرد: دور بودن از مراکز عمده مصرف کشور سبب افزایش هزینه‌های حمل و نقل می‌شود که این مساله به برخی فعالیت‌های صنعتی استان ضربه زده و منجر به تعطیلی واحد یا فعالیت زیر ظرفیت شده است.

جواد قناعت که شماری از مدیران استان وی را همراهی می‌کردند افزود: عمده مشکلات شرکت‌ها و فعالان اقتصادی استان، موضوعات بانکی است اگرچه مشکلات دیگری هم وجود دارد و بانک‌ها نیز یکسری دستورالعمل‌ها و محدودیت‌هایی دارند.

علیرضا اکبریان گفت: این واحد در گذشته توسط سرمایه‌گذار دیگری اداره می‌شد که از سال ۱۳۹۷ به دلیل مشکلات مالی تعطیل شد و الان با حداکثر ظرفیت مشغول به فعالیت هستیم.

نماینده هیات مدیره کارخانه برش انواع سنگ گرانیتی در نهبندان نیز یکی از سرمایه‌گذاران جدید در واحدهای تعطیل استان است که سال قبل این واحد را خریداری کرد.

وی افزود: از طرفی برای تغییر خط تولید یا بازسازی و نوسازی تجهیزات کارگاه، سرمایه ثابت در اختیار واحد قرار می‌دهیم تا به چرخه تولید بازگردند.

استاندار خراسان جنوبی عمده مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی را “سرمایه در گردش” عنوان کرد و گفت که باید بتوانیم با ارایه راهکارهایی نقدینگی مورد نیاز این واحدها را تامین کنیم تا از مرحله خاص فعلی عبور کنند.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی اضافه کرد: با این تسهیلات برای پنج هزار و ۴۰۰ نفر تثبیت اشتغال و برای هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال جدید ایجاد می‌شود، سال گذشته هم حدود ۳۸۰ میلیارد تومان در این زمینه پرداختی داشتیم.

وی اظهار داشت: جلساتی قبل و بعد از این بازدیدها برگزار می‌شود که امید است منجر به رفع موانع شده و واحدهای تولیدی موفق به اخذ تسهیلات مورد نیاز شوند.

شریعتی‌فر ادامه داد: در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، سال گذشته ۶۴ پرونده و امسال نیز تاکنون ۵۰ پرونده بررسی شده است.

دستاورد یکساله دولت؛ احیای ۳۳ واحد تولیدی خراسان جنوبی

وی بیان کرد: در این واحد تولیدی که دستگاه‌ها به‌صورت اتوماتیک و سه شیفت فعالیت می‌کنند، اقدامات لازم برای صادرات محصولات را نیز انجام داده‌ایم ولی به دلیل مشکلات جذب سرمایه در گردش هنوز این اقدام عملی نشده است.

وی گفت: با برگزاری این جلسات سعی کردیم واحدهای تعطیل را به چرخه تولید بازگردانیم و طرح‌های نیمه تعطیل را نیز به ظرفیت کامل تولید برسانیم.

دولت سیزدهم که دغدغه رفع مشکلات اقتصادی را داشته از زمان شروع به کار، پایش و فعال‌سازی واحدهای تعطیل یا نیمه‌تعطیل را در اولویت قرار داده، به طوری که بازدید از این گونه واحدها یکی از برنامه‌های ثابت رئیس جمهور در اغلب سفرهای استانی بوده است.

واحدهای تولیدی چرا تعطیل شدند؟

با توجه به اینکه ایجاد اشتغال از اولویت‌های اساسی کشور بوده، یکی از سریع‌ترین مسیرها برای اشتغالزایی در مناطق مختلف کمک به بنگاه‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل برای راه‌اندازی مجدد از طریق تامین سرمایه در گردش، رفع موانع همچنین اعطای تسهیلات بانکی است.

حسن‌نژاد اظهار داشت: برای تامین سرمایه واحدهای تولیدی می‌توانیم از تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه یا رونق تولید استفاده کنیم و سرمایه در گردش مورد نیاز واحد متقاضی تامین شود.

وی گفت: بخش عمده این تسهیلات سال ۱۴۰۱ در چند طرح بزرگ توسعه کویر تایر، پنج طرح فرآوری معدنی و طرح‌های صنایع تبدیلی کشاورزی همچنین در زمینه اجرای طرح‌های تکمیلی سه مجتمع گردشگری سرمایه‌گذاری می‌شود.

اختصاص هزار و ۹۷۶ میلیارد تومان برای احیای واحدهای نیمه‌تمام

احیا با حل مشکلات بانکی و تغییر کاربری

وحیدنیا با اشاره به اینکه تامین نقدینگی یکی از مهمترین مشکلات و چالش‌های این مجموعه است افزود: مجموعه ما یک بار زمین خورده است ولی فعل «توانستن» را صرف کردیم و دوباره شروع به فعالیت کردیم.

خراسان جنوبی نیز با دارا بودن ۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی، هرچند از یک نگاه منطقه کشاورزی شناخته می‌شود اما بیش از ۵۲۷ پروانه بهره‌برداری صنعتی در این استان صادر شده که زمینه اشتغال حدود ۱۳ هزار نفر را فراهم کرده است.

این سرمایه‌گذار با اشاره به کمبود نیروی کار ماهر در شهرستان نهبندان بیان کرد: مسوولان برخی مقررات را باید در منطقه تسهیل کنند زیرا برای اینکه شهر نهبندان صنعتی شود نیاز به تلاش مضاعف دارد.

بازدیدهای میدانی از واحدهای تولیدی و صنعتی خراسان جنوبی به منظور پایش وضعیت آنها از برنامه‌های مدیریت عالی استان بوده که نتایج خوبی نیز در تحقق اهداف مدنظر دولت برای رونق تولید داشته است.

این تولیدکننده با بیان اینکه دستگاه‌ها اجاره به شرط تملیک خریداری شده است اظهار داشت: با راه‌اندازی دستگاه‌های جدید به‌زودی ظرفیت پنج تن ورودی دانه‌های روغنی به بیش از ۱۰ تن خواهد رسید.

حامد حسن‌نژاد افزود: ۲۴ واحد سال قبل و ۹ واحد در چهار ماه نخست امسال احیا شده است و این واحدها با تغییر نوع تولید، تغییر مالکیت یا افزایش ظرفیت همان واحد فعال شده و به چرخه تولید بازگشتند.

آرش وحیدنیا افزود: بعد از پیگیری‌های متعدد تصمیم به تغییر کاربری گرفتیم و با تلاش مجدد و حل مشکلات بانکی مجموعه را احیا کرده و در حال حاضر روغن‌گیری از کنجد و کلزا و دانه‌های روغنی را انجام می‌دهیم.

در زمینه شناسایی ظرفیت‌های تولید در کشور، استان خراسان جنوبی با تولید سالانه بیش از ۲.۵ میلیون تن کنسانتره زغال‌سنگ رتبه اول، تولید سالانه ۲۶ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مربع کاشی و سرامیک رتبه دوم و با تولید بالغ بر ۳۱ هزار تن انواع لاستیک خودرو رتبه چهارم کشور را دارد.

آمادگی برای تامین سرمایه در گردش

وی با بیان اینکه سال گذشته تسهیلاتی از محل بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه و رونق تولید به واحدهای تولیدی اختصاص یافت افزود: در مجموع ۸۵۰ میلیارد تومان تسهیلات از این محل تخصیص پیدا کرد که عمده آن سرمایه در گردش بوده است.

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر نیز برای واحدهای متقاضی راه‌اندازی مجدد و استفاده از ظرفیت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اعلام آمادگی می‌کنیم.

وی افزود: برای خریداری و تعمیر این واحد ۱۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و زمینه اشتغال ۱۱ نفر به‌صورت مستقیم فراهم شده است.

وی با بیان اینکه قوانین حاکم بر نظام بانکی محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند گفت: در عین حال باید در این شرایط خاص دست فعالان اقتصادی را گرفت لذا هدف از این بازدیدها حل مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی است که بخشی از مشکلات آنها را حل کنیم.

شرکت تولیدی صنعتی سپهر خاوران (روغن‌کشی) یکی از این واحدهاست که اخیرا به چرخه تولید بازگشته و در حال حاضر فعال است.

همچنین مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی اوایل مرداد امسال از اختصاص هزار و ۹۷۶ میلیارد تومان اعتبار برای احیای واحدهای نیمه‌تمام این استان از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور خبر داد.

بازگشت به تولید ۳۳ واحد تولیدی در یک سال

حسن‌‎نژاد گفت: از سال گذشته سعی کرده‌ایم واحدهایی که قابلیت مصرف در داخل استان را دارند، شناسایی کنیم و محصولات این واحدها توسط دستگاه‌های دولتی یا از طریق بازاریابی خریداری شود ضمن اینکه از ورود محصولات با کیفیت مشابه یا رقابتی به استان نیز جلوگیری کنیم.

بنا بر اعلام اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در حال حاضر از ۵۲۷ پروانه بهره‌برداری، ۲۵ درصد واحدها تعطیل و راکد است، ۴۰ درصد زیر ظرفیت و نیمه‌فعال بوده و ۳۵ درصد فعال و یا بالای ۶۰ درصد ظرفیت مشغول به تولید هستند.

حسن‌نژاد گفت: از سال گذشته تاکنون استاندار خراسان جنوبی و تیم اقتصادی این مجموعه بازدیدهای دوره‌‍‌ای از واحدهای تولیدی را در دستور کار داشته‌اند همچنین جلساتی در مرکز با حضور استاندار برگزار شده تا مشکل واحدهای تولیدی عمده از مرکز پیگیری شود.

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار داشت: برای راه‌اندازی واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل از سال گذشته تاکنون ۶۶ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با ۳۳۹ مصوبه برگزار شده است.

وی گفت: میزان سرمایه‌گذاری ما به قیمت روز ۱۴ میلیارد تومان بوده است همچنین مجوز بسته‌بندی انواع روغن‌های گیاهی تحت برند را نیز گرفته‌ایم.

عمده فعالیت‌های صنعتی در این استان شامل تولید انواع تایر، لوله‌های پلی اتیلن و پی وی سی، سیمان، کاشی، سرامیک، صنایع شوینده و پاک‌کننده، چینی بهداشتی، اکسید منیزیم، شمس منیزیم، صنایع سنگ، صنایع نساجی، عایق‌های رطوبتی، خوراک دام و طیور، کنسانتره زغال‌سنگ و تولید کک از زغال، صنعت چاپ و بسته‌بندی است.

وی گفت: بر مبنای ارزیابی وزارت کشور و نهاد ریاست جمهوری، خراسان جنوبی به لحاظ واحدهای غیرفعال که با حمایت این کارگروه فعال شده‌اند با ۱۰۸ واحد بعد از اصفهان در رتبه دوم کشور است که ۸۰ درصد این کار هم از بهمن سال گذشته انجام شده است.

مجتبی شریعتی‌فر گفت: در سفر رئیس جمهور به استان (۱۹ شهریور سال گذشته) ۲ مصوبه در حوزه اقتصادی داشتیم که براساس یکی از آنها هزار و ۹۷۶ میلیارد تومان برای احیای واحدهای نیمه‌تمام اختصاص یافته است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی گفت: از ظرفیت تسهیلات تکلیفی بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه هم تاکنون ۴۹۹ طرح به میزان ۳۲۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده و ۲۷۰ میلیارد تومان در بانک‌های عامل برای پرداخت به ۲ هزار و ۳۱۴ واحد مصوب شده است.

وی افزود: بدون شک این بازدیدها و جلسات کمک بزرگی به واحدهای تولیدی و صنعتی استان کرده است زیرا دستگاه‌های مربوطه مشکلات واحد را به‌صورت میدانی بررسی کردند و برای رفع مشکلات تصمیم‌گیری می‌شود.

وی بیان کرد: با راه‌اندازی این واحدها حدود ۷۰ میلیارد تومان به چرخه تولید برگشت و ۴۶۰ نفر جدید نیز مشغول به کار شدند.

وی تاکید کرد: برای بازگشت واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل استان به چرخه تولید، دستگاه‌های اداری مربوطه از جمله امور مالیاتی، کمیسیون هماهنگی بانک‌ها، تامین اجتماعی و سایر ادارات به معنای واقعی پای کار هستند و با همکاری این دستگاه‌ها می‌توانیم مشکل واحدهای تولیدی را حل کنیم و آنها را به چرخه تولید بازگردانیم.

مدیرعامل این شرکت گفت: سال ۱۳۸۸ یک واحد صنعتی با محوریت صنایع فلزی افتتاح کردیم که به‌واسطه تحریم‌ها و مشکلاتی که بعد از آن رخ داد، تعطیل شد.

به گفته وی در مجموع سه هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای ۶۸۳ واحد تولیدی در نظر گرفته شده است.

دستاورد یکساله دولت؛ احیای ۳۳ واحد تولیدی خراسان جنوبی

از جمله استاندار خراسان جنوبی تیر امسال در بازدید از چند واحد تولیدی شهرک صنعتی بیرجند گفت: برنامه در دستور کار مجموعه مدیران استان است که از واحدهای راکد یا واحدهایی که با نیمی از ظرفیت خود فعالیت می‌کنند، سرکشی کنیم و جلساتی برگزار می‌شود تا حداکثر ظرفیت آنها به کار گرفته شود و بتوانیم واحدهای راکد را نیز فعال کنیم.

وی عنوان کرد: تاکنون جزو استان‌های برتر در زمینه جذب تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ معرفی شده‌ایم و سال گذشته دو برابر سهمیه استان را جذب کردیم، امسال نیز با چهار بانک عامل آینده، ملت، توسعه تعاون و صنعت و معدن ۱.۵ تا ۲ برابر تسهیلات را جذب خواهیم کرد.