در متروپل از ظرفیت سازمان نظام مهندسی استفاده نشده بود

در متروپل قانون دور زده شد

ایسنا/خوزستان رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: در متروپل از ظرفیت سازمان نظام مهندسی استفاده نشده بود.

زمانبر شدن صدور پروانه‌های ساختمان به شهرداری‌ها برمی‌گردد

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: مشکلی که اکنون در بحث مدت زمان زیاد صدور پروانه‌های ساختمان وجود دارد به شهرداری‌ها و بروکراسی‌های این مجموعه برمی‌گردد.

ساختمان‌هایی مثل متروپل در کشور زیاد است

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1401092315710/%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%BE%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%D8%B8%D8%B1%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D9%85%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%86%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D9%88%D8%AF

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: یکی از دلایل این بروکراسی‌ها و زمانبر شدن صدور پروانه ساخت این است که هنوز این اراده وجود ندارد که مالک و سازنده باید به طرح تفضیلی پایبند باشد و بداند چیزی غیر از آن نباید انجام شود.

شکیب عنوان کرد: بعضا برای پروانه ساخت چانه‌زنی‌هایی از سوی مالک یا سازنده انجام می‌شود که این چانه‌زنی‌ها باعث زمانبر شدن صدور پروانه ساخت می‌شود.

وی ادامه داد: اخیرا اقدامات و تلاش‌های فراوانی انجام شده تا زمان صدور پروانه ساخت به حداقل ممکن برسد. آنچه مربوط به سازمان نظام مهندسی است را تلاش می‌کنیم در کمترین زمان انجام دهیم و مهندسان، طراح و ناظران را به سرعت معرفی کنیم.

وی اظهار کرد: ساختمان‌هایی مثل متروپل در کشور زیاد وجود دارد و علت اصلی این مساله نیز این است که نظام‌های اداری و قانون متاسفانه رعایت نمی‌شوند. همچنین از ظرفیت‌های مهندسان کشور به درستی استفاده نمی‌شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تصریح کرد: اگر نظام اداری انجام و از توان و دانش مهندسان استفاده شود هرگز در زمان ساخت و یا بهره‌برداری شاهد فجایعی مثل متروپل و پلاسکو نخواهیم بود. دانش و علم مهندسان و آیین‌نامه‌ها در تراز جهانی هستند اما عدم توجه به این مسایل و دور زدن قانون است که باعث بروز چنین مشکلاتی شده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: پس از اعطای پروانه، طراح و مجری مشخص و پس از آن مالک می‌تواند نسبت به ساخت ساختمان موردنظر خود اقدام کند. این روند در شهرها و استان‌ها مختلف است به شکلی که پروانه ساخت در برخی از استان‌ها به سرعت صادر می‌شود اما در برخی از استان‌ها صدور پروانه ساخت در بروکراسی‌های اداری متوقف می‌شود.

شکیب بیان کرد: سازمان نظام مهندسی آمادگی دارد در کنار دستگاه‌های درگیر در بحث صدور پروانه ساخت و ساز کمک کند تا در حداقل زمان صدور پروانه‌های ساختمانی انجام شود.

حمزه شکیب در حاشیه سمینار آموزشی واکاوی فنی ساختمان متروپل آبادان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یک مالک وقتی تصمیم می‌گیرد که یک ساختمان را بسازد، باید به مرجع صدور پروانه ساخت که شهرداری‌ها هستند مراجعه ‌کند و آنجا براساس ضوابط طرح تفضیلی به مالک پروانه ساخت اعطا می‌شود.

شکیب ادامه داد: در متروپل از ظرفیت سازمان نظام مهندسی استفاده نشده بود. نظامات اداری در مراحل ساخت و پیش از ساخت در این ساختمان رعایت نشد و قانون دور زده شد.