مسیر تبدیل شدن به یکی از تولیدکنندگان پیشرو در صنعت خودرو همیشه برای این تعداد انگشتشمار از برندهای معروف ساده نبوده است؛ آنها پیش از تولید خودرو، از هواپیما، دوچرخه، اتاقک اضافه کنار موتورسیکلت گرفته تا تراکتور، وان حمام و آسیاب قهوه، تولید کردند.
به گزارش ایسنا، برخی از عجیبترین داستانهای پس زمینه فعالیت مشهورترین خودروسازان جهان، شامل مواردی است که در این مطلب قصد داریم به آنها اشاره کنیم؛ در بیشتر موارد، شرکتهای خودروسازی، شروع به ساخت چیزی غیر از خودرو کردند و بعدها به سمت ساخت خودرو رفتند و نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که بسیاری از شرکتها مجبور شدند در طول جنگ جهانی دوم، در ساخت ماشینآلات جنگی فعالیت داشته باشند و در آخر، فقط از یک مثال استفاده شده است که در آن بنیانگذار یک شرکت خودروسازی، کار دیگری خارج از حوزه خودرو انجام داده است.
۱. دلورین (DeLorean)
سایت «کارباز» گزارش کرد، مورد شماره یک، کمی متفاوت است؛ شرکت جان دلورین موتور (DMC)، خودروی اسپورت معروف با درهای بال پرنده (گالوینگ) را ساخت که در فیلمهای پرفروش «بازگشت به آینده» معروف شد، با این حال، دلورین قبل از اینکه تبدیل به یکی از جوانترین مدیران اجرایی جنرال موتورز شود، کار خود را بهعنوان فروشنده بیمه آغاز کرد و پس از آن بهعنوان مهندس در جنرال موتورز کار کرد.
برخی میگویند که این مهارت در فروش بیمه بوده است که به او کمک کرد تا بخش بزرگی از بودجه مورد نیاز برای پروژه جاهطلبانه خودروی اسپرت خود را به دست آورد. در میان حامیان مالی او، ستارگان هالیوود و دولت بریتانیا بودند. او همچنین دولت ایرلند و پورتوریکا را امتحان کرد، اما در آنجا موفق نشد. شرکت دلورین موتور در سال ۱۹۷۵ راهاندازی شد و اولین خودرو آن در سال ۱۹۸۱ از خط تولید خارج شد.
در پایان سال ۱۹۸۲، میزان فروش، بسیار کمتر از ۱۲ هزار دستگاه تخمین زده شده بود و نیاز به جستجوی سرمایهگذاران جدید را ایجاب کرد. هنگامی که همه از این شرکت روی برگرداندند، دلورین در اکتبر ۱۹۸۲ توسط پلیس فدرال آمریکا (FBI) طی عملیاتی به جرم توطئه برای قاچاق ۲۴ میلیون دلار کوکائین به آمریکا، دستگیر و متهم شد. دلورین در سال ۱۹۸۲ ورشکست شد و فقط ۹۰۰۰ مدل فروخت.
۲. استودبیکر (Studebaker)
یکی دیگر از مواردی که باعث ایجاد تمسخر و پوزخند از سوی مخالفانش شد، شرکت استودبیکر در منطقه غرب میانه است که در سال ۱۸۵۲ بهعنوان سازنده گاری، درشکه و واگن آغاز به فعالیت کرد. این داستان زیبا از موفقیت یک خانواده مهاجر در وطن جدید خود بود. خانواده بزرگ آلمانی استودبیکر به تجارت خود در اوایل دهه ۱۸۰۰ و ساخت گاری، واگن و درشکه ادامه دادند.
این شرکت در طول نسلها، رشد کرد و زمانی که وسیله نقلیه موتوری شخصی توجه عموم را به خود جلب کرد، استودبیکر میدانست که باید در اسرع وقت به این مسیر وارد شود. این شرکت برای اولین بار در سال ۱۹۰۲، شانس خود را در یک وسیله نقلیه الکتریکی امتحان کرد و به سرعت با یک مدل جدید در سال ۱۹۰۴ به رقابت موتورهای احتراق داخلی پیوست. این شرکت در طول سالهای پس از جنگ، فراز و نشیبهای خود را داشت و در نهایت در سال ۱۹۶۶ با بسته شدن کارخانه همیلتون در انتاریو، منحل شد.
۳. بیوک (Buick)
بیوک به عنوان قدیمیترین شرکت خودروسازی آمریکایی، کار خود را با تولید وان حمام آغاز کرد و البته، اگر شما از طرفداران بیوک نباشید، با تمسخر خواهید گفت که آنها تا به امروز، وانهای حمام چرخدار تولید کردند. اما سوابق دیوید دانبار بیوک، بنیانگذار بیوک، نشان میدهد که او نام و ثروت اولیه خود را به پشتوانه مهارت مهندسی خود، با ساخت وانهای مدرن و کاربردی در دهه ۱۸۸۰ به دست آورد. بیوک که در اسکاتلند به دنیا آمد اما در دیترویت بزرگ شد، اختراعات و راهحلهای هوشمندانهای برای مشکلات قدیمی داشت.
هنگامی که او بهعنوان یک مرد جوان در شرکت تولیدکننده کالاهای لولهکشی کار میکرد، راهی برای پوشاندن دائمی وانهای چدنی با لعاب پیدا کرد که امکان تولید حمامهای سفیدتر و زیباتر را با هزینه کمتر فراهم کرد. در دهه ۱۸۹۰، بیوک به خط جدید موتورهای احتراق داخلی علاقهمند شد. در سال ۱۸۹۹، او شرکت «بیوک اتو-ویم» (Buick Auto-Vim) و «پاور» (Power) را با هدف بازاریابی موتورها برای استفاده کشاورزی راهاندازی کرد. پس از چند شروع اشتباه برای تولید خودروی خانواده خود، شرکت بیوک موتور در سال ۱۹۰۳ تشکیل شد که بعدها به امپراتوری جنرال موتورز تبدیل شد.
۴. جگوار (Jaguar)
ساخت وسایل حمل و نقل کمتر پیچیده، مانند دوچرخه یا موتورسیکلت، همیشه یکی از راههای آغاز فعالیت شرکتها بوده است تا در نهایت از نردبان مهندسی بالا بروند و خودروهای خود را توسعه دهند. یک مثال خوب در این مورد، جگوار است که در سال ۱۹۲۲ شروع به کار کرد. دو دوست، ویلیام لیونز و ویلیام والمزلی، شرکت «سوآلو سایدکار» (Swallow Sidecar) را برای ساخت و بازاریابی اتاقک اضافه کنار موتورسیکلت جدید خود تشکیل دادند.
پس از خروج والمزلی از این شرکت در سال ۱۹۳۴، لیونز به فعالیت با نام «اساس کارز» (SS Cars) ادامه داد، اما، با پایان یافتن جنگ در سال ۱۹۴۵، در جلسه هیئت مدیره تصمیم گرفته شد که شرکت ترجیحا از نام «جگوار» استفاده کند زیرا «اساس»، معنی ناپسند مشخصی در آن سوی مرز آلمان داشت. لیونز اولین خودروهای خود را قبلا در سال ۱۹۳۵ ساخت، اما بعد از جنگ، زمانی که اولین خودرو جگوار XK۱۲۰ جدید در سال ۱۹۴۸ به خیابانها آمد و به دنبال آن خودرو XK۱۵۰ قدرتمندتر در سال ۱۹۵۷ وارد خیابانها شد، این شرکت واقعا مورد توجه قرار گرفت.
۵. بیامدبلیو (BMW)
اگر به لوگوی «بیامدبلیو» نگاهی دقیقی داشته باشید، احتمالا میتوانید ملخ هواپیما را در طرح مربع بلوکهای آبی و سفید مشاهده کنید. به این دلیل که «باواریای موتور ورکز» یا به اختصار «بیامدبلیو» در سال ۱۹۱۶، بهعنوان سازنده موتورهای هواپیما برای ماشین جنگی آلمان در طول جنگ جهانی اول شروع به کار کرد. پس از پایان جنگ جهانی اول، «بیامدبلیو» با تولید موتورهای موتورسیکلت، تجهیزات کشاورزی، اقلام خانگی و ترمزهای راه آهن در تجارت باقی ماند. سرانجام، در سال ۱۹۲۸، توانست بر روی ساخت خودروهایی مانند «آستین ۷» (Austin ۷) تمرکز کند.
این شرکت به سرعت بهعنوان سازنده ماشینهای مسابقهای خارقالعاده، مانند ۳۲۸ که در سال ۱۹۳۷ برنده رالی «میله میلیا» (Mille Miglia) شد، مسیر خود را پیدا کرد. اما با شروع جنگ جهانی دوم در یک سال بعد، مجددا دولت سفارش داد تا ساخت خودرو را متوقف و تولید هواپیماهای جنگی لوفتوافه (Luftwaffe) را آغاز کند. پس از جنگ، این شرکت برای فروش خودروهای جدید خانواده تلاش کرد و با سرمایهگذاریهای جدید خانواده فوقالعاده ثروتمند کواندت که در طول جنگ ثروت خود را به دست آوردند، این شرکت، تولید سدانهای «کلاس جدید» خود را در اوایل دهه ۱۹۶۰ آغاز کرد و در دهههای بعد به سدانها سری سه، پنج و هفت و کوپه گسترش یافت.
۶.ساب (Saab)
در حالیکه بسیاری از شرکتهای خودروسازی با دستور دولتهای خود در طول جنگ جهانی دوم برای کمک به جنگ، مامور ساخت تانکها، وسایل نقلیه، موتورها و هواپیماهای نظامی شدند، اما گروه سوئدی ساب بهعنوان شرکت خودروسازی، در بحبوحه جنگ در سال ۱۹۴۵ تاسیس شد. این شرکت زمانی که جنگ تقریبا یک دهه بعد به پایان رسید، جستجوی بازارهای جدید را برای متنوعسازی، شروع کرد. اولین خودروی این شرکت، پروژه ۹۲ (Project ۹۲) بود؛ یک خودروی خانواده کوچک که در سال ۱۹۴۵ شروع به کار کرد اما فقط در سال ۱۹۴۹ به شکل نهایی تولید خود رسید و سپس با نام ساب ۹۲ (Saab ۹۲) به بازار عرضه شد.
ساب در طول تاریخ خود، به تاریخچه هواپیماهای خود توجه داشت و در لوگویش نیز این مورد مشاهده میشود. همانطور که در مدلهای ویگن با کارایی بالا دیده میشود، نام مدلها نیز بازتاب تاریخ هواپیما است (ساب ویگن، یکی از جنگندههای جت مدرن ساب است). در داخل سابهای بعدی، سوئیچ «پنل شب» نصب شد که کل جلو آمپر به جز سرعتسنج را تیره میکند، این ویژگی نیز در هواپیماهای جت یافت میشود. کلید استارت نیز به قسمت وسط، در کنار دسته دنده منتقل شد تا در صورت تصادف، از زانوی راننده دور باشد.
ساب با وجود تمام میراثش و یادآوری این موضوع، هرگز نتوانست آنطور که میخواست به یک فروشنده با حجم تولید بالا تبدیل شود. این شرکت ابتدا بهطور جزئی و سپس بهطور کامل متعلق به جنرال موتورز بود، سپس در سال ۲۰۱۰ به گروه هلندی اسپایکر (Spyker) و در نهایت به یک کنسرسیوم چینی-سوئدی به نام نیو (NEVS) فروخته شد. در حال حاضر در حالت خواب زمستانی است و هیچ خودرویی تولید نمیکند.
۷. پژو (Peugeot)
پژو، قدیمیترین شرکت خودروسازی جهان است که از سال ۱۸۱۰، وارد کسب و کار تولید شده است. تجارت خانوادگی فرانسوی با ساخت تیغههای اره فولادی شروع شد و سپس در دهه ۱۸۴۰ به آسیابهای قهوه و فلفل و در نهایت به ساخت دوچرخه در دهه ۱۸۸۰ تغییر یافت. این زمانی بود که گوتلیب دایملر اولین خودروی خود را در آلمان ساخت که گروه صنعتی پژو را بر آن داشت تا این پدیده جدید را بررسی کند. اولین خودروی پژو، یک خودروی سه چرخ و با موتور بخار، در سال ۱۸۸۹ تولید شد.
از آنجایی که موتور بخار سنگین، حجیم و دیر گرم میشد، به نفع موتور احتراق داخلی کنار گذاشته شد و اولین چهارچرخ در سال ۱۸۹۰ به پایان رسید. این گروه خودروی خود را بهطور مداوم توسعه داد و در سال ۱۹۱۳، در مسابقه «ایندیاناپولیس ۵۰۰» پیروز شد و به دنبال آن، پیروزیهای بیشتری در سالهای ۱۹۱۶ و ۱۹۱۹ کسب کرد. امروز، پژو بخشی از مجموعه «استلانتیس» (Stellantis) و شامل برندهایی مانند اوپل، جیپ، کرایسلر و سیتروئن است.
۸. تویوتا (Toyota)
بزرگترین شرکت خودروسازی جهان با فروش سالانه بیش از ۱۰ میلیون دستگاه خودرو و یکی از بزرگترین شرکتهای جهان، مانند بسیاری دیگر از شرکتهای ژاپنی در دوران صنعتی شدن ژاپن در دهه ۱۹۲۰، شروع به کار کرد. ساکیچی تویودا، ماشین بافندگی خودکار برای صنعت نساجی کشور ژاپن اختراع کرد که یکی از ویژگیهایش، این بود که در صورت بروز خطا میتوانست بهطور خودکار متوقف شود. ماشین بافندگی مدل جی (G) از زمان آغاز به کار این شرکت در سال ۱۹۲۴ به تعدادی از کارخانهها فروخته شد اما پسر ساکیچی، کیچیرو متوجه شد که صحنه خودرو در سراسر جهان در حال رونق است و به این سمت گرایش پیدا کرد و خودرو کرولا به بازار آمد.
یک بخش خودرو در سال ۱۹۳۳ ایجاد شد و شرکت شروع به توسعه موتور نوع A خود کرد. با تمرکز بر صحنه صنعتی، این شرکت اولین کامیون خود، «تویوتا G۱» را در سال ۱۹۳۵ ساخت و پس از آن اولین خودروی سواری در سال ۱۹۳۶ با نام مدل AA، معرفی شد. تا سال ۱۹۶۶ کرولا بهعنوان یک خودروی خانوادگی جمع و جور، مقرون به صرفه و قابل اعتماد تولید شد و امروزه با بیش از ۵۰ میلیون فروش در سرتاسر جهان، پرفروشترین نام در جهان است.
۹. مزدا (Mazda)
میتوانید مزدا را با موتورهای دوار مرتبط بدانید، زیرا در خودروی اسپورت محبوب دهه ۱۹۷۰، مزدا RX-۷ از این موتور استفاده شده است، اما آیا میدانستید که این شرکت در سال ۱۹۲۰ بهعنوان یک کارخانه تولید چوب پنبه شروع به کار کرد. این شرکت همچنین برای کارخانههای دیگر ماشینآلات ساخت، زیرا ژاپن در سالهای بین جنگ، شروع به صنعتی شدن در مقیاس وسیع کرد. در سال ۱۹۳۱، زمانی که این شرکت با شرایط مالی سختی مواجه شدند، قدرت خود را در صحنه خودرو امتحان کرد.
اولین وسیله نقلیه تولید انبوه این شرکت، یک خودروی سه چرخ بود که جایگزینی بسیاری از خودروهای دو چرخ شد. پس از جنگ، مزدا به فناوری موتور وانکل که خودروساز آلمانی اناسیو (NSU) استفاده میکرد، روی آورد تا خود را از دیگر خودروسازان بزرگ ژاپنی، متمایز کند. بین سالهای ۱۹۷۴ و اوایل دهه ۲۰۰۰، مزدا توسط فورد کنترل میشد، اما امروزه مستقل است و دیگر برای متمایز کردن خود از بقیه دنیای خودرو، به موتور چرخشی متکی نیست.
۱۰. لامبورگینی (Lamborghini)
امروزه، لامبورگینی مترادف با ابرخودروهای کونتاش (Countach) و گایاردو (Gallardo) و میورا (Miura) است، اما چند نفر میدانند که فروچیو لامبورگینی، موسس آن، قبل از اینکه به ساخت ابرخودروهایی با موتور V۱۲ بپردازد در واقع دههها، تولیدکننده تراکتور برای جامعه کشاورزان ایتالیا بوده است؟
لامبورگینی یک صنعتگر واقعی بود، از زمانی که شرکت خود را درست پس از بازگشت از جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۷ راهاندازی کرد، مجموعهای از اقلام صنعتی دیگر مانند دیگهای بخار و تهویه مطبوع را ساخته بود و ثروت خود را از آنجا به دست آورد و پس از آن در سال ۱۹۶۳، با تولید ۳۵۰ GTV موفق شد.
انتهای پیام
منبع: https://www.isna.ir/news/1404012412561/%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%88%D9%81-%D9%BE%DB%8C%D8%B4-%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%DA%86%D9%87-%D8%A7%D8%A8%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86%D8%AF