حمایت مالی صنعت برق از دانش بنیان ها

وی تأکید کرد: از نظر کیفیت و کارایی، نمونه‌های تولید داخل قابل رقابت با انواع نمونه‌­های پیشرفته مشابه خارجی هستند و عمدتاً در ارزیابی پروژه‌های تحقیقاتی خاتمه یافته‌ دستگاه‌های اجرایی سراسر کشور، عملکرد تحقیقاتی شرکت توانیر همواره حائز رتبه برتر بوده است.

مدیرکل دفتر تحقیقات و توسعه فناوری شرکت توانیر گفت: تمامی طرح‌های قانونی و تسهیلات مالی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت برق پیش‌بینی و اجرایی شده و خلأ و کاستی در این زمینه وجود ندارد.

تقوایی درخصوص اعتبارات تخصیص یافته به شرکت‌های زیرمجموعه در صنعت برق گفت: منابع مالی در حوزه تحقیقات در اختیار شرکت توانیر و شرکت‌های زیرمجموعه بر اساس برنامه‌های پژوهشی و عملکرد آنها تخصیص یافته و در صورت گستردگی فعالیت‌های تحقیقاتی شرکت‌ها و نیاز آنها، اعتبارات افزایش می‌یابد.

شرایط خرید تجهیزات دانش‌بنیان در توزیع برق

وی ادامه داد: بخش تحقیقات با کمک بازوهای اجرایی و فکری خود یعنی خبرگان حوزه‌های تحقیقاتی در دانشگاه و صنعت از جمله معاونت‌های تخصصی در بخش انتقال و توزیع، ایده‌ها و محصولات را بررسی و تایید می‌کنند و در نهایت با دانشگاه‌­ها، پارک‌­های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان قرارداد منعقد می‌شود.

وی در توصیف سامانه تحقیقات صنعت برق خاطرنشان کرد: در این سامانه تمام نیازمندی‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی صنعت برق سراسر کشور اطلاع‌رسانی شده است، از ثبت پروژه‌های تکراری جلوگیری شده و سعی می‌شود تحقیقات تکراری در صنعت برق صورت نگیرد.

به گزارش ایسنا، سید مسعود تقوایی با اشاره به نام‌گذاری امسال با عنوان “تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین” و دستور وزیر نیرو مبنی بر حمایت مستمر و حداکثری از شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت آب و برق گفت: اشراف و آگاهی دفتر تحقیقات و توسعه فناوری شرکت توانیر بر مسائل تحقیقاتی حوزه برق و قوانین و آیین‌نامه‌های مرتبط، سبب شده است که موضوعات تحقیقاتی مهم مورد نیاز صنعت برق مشمول حمایت شرکت توانیر قرار گیرند.

وی افزود: شرکت توانیر همواره به دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و محققان فعال در صنعت برق ارج نهاده و بخصوص شرکت‌های دانش‌بنیان را مورد حمایت خود قرار می­‌دهد، به گونه‌ای که شرکت‌های دانش‌بنیانی که در ابتدا نوپا بوده و مورد حمایت شرکت توانیر قرار گرفته‌اند، اکنون با تولید محصولات با کیفیت خود اقدام به صادرات آنها به خارج از کشور می‌­کنند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه شرکت‌های دانش‌بنیان به خوبی با نیازهای صنعت برق آشنا هستند و محصولاتی را تولید می‌کنند که متناسب با شرایط فنی و آب و هوایی کشور باشد، تا جایی که می‌توان اذعان کرد محصولات تولید شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان‌، قابلیت‌های فنی بیشتری را نسبت به انواع مشابه خارجی دارند.

مدیرکل دفتر تحقیقات‌ و ‌توسعه فناوری توانیر درباره پوشش این حمایت‌ها در بخش‌های مختلف زنجیره‌ی پژوهش و فناوری از ایده گرفته تا نمونه محصول و تجاری‌سازی، گفت: ورود شرکت‌های دانش بنیان به بخش تحقیقات صنعت برق به دو شکل است. محققان و شرکت‌های دانش‌بنیان یا بر اساس اولویت‌های تحقیقاتی توانیر در سامانه تحقیقات برق عمل می‌کنند و یا خود دارای ایده و محصولی هستند که آن را معرفی می‌کنند.

تقوایی افزود: محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان جهت ورود به چرخه بهره‌برداری باید از استانداردهای لازم و مورد قبول برخوردار باشند و تست‌ها و گواهی‌نامه تأیید صلاحیت محصول خود را از آزمایشگاه‌های مرجع از قبیل آزمایشگاه‌های مستقر در پژوهشگاه نیرو یا سایر آزمایشگاه‌­های معتبر دریافت کنند. همچنین پس از تأیید نهایی محصول، جهت استفاده در صنعت به شرکت‌های زیرمجموعه جهت بهره‌برداری معرفی می‌شوند. امروزه با توجه به توانمندی محققان دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان، از این تجهیزات در شرکت‌های زیرمجموعه صنعت برق بسیار استقبال می‌شود.

اختصاص اعتبارات بر اساس عملکرد شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌ای

تقوایی ادامه داد: دفتر تحقیقات و توسعه فناوری توانیر تقریباً از سال ۹۵-۹۴ به طور جدی و گسترده‌ بر حمایت از فعالیت و محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان متمرکز بوده و اِعمال‌ تحریم‌ها و نیاز کشور موجب حمایت جدی‌تر از شرکت‌های دانش‌بنیان شده است.

تقوایی با اشاره به اینکه بخش تحقیقات شرکت توانیر از دهه‌ ۷۰ به طور کاملاً علمی و فنی پایه گذاری شده است، افزود: تحقیقات در حوزه برق از گذشته ساختارمند بوده است و این رویه همچنان ادامه دارد، در این راستا سامانه‌ای تحت عنوان سامانه تحقیقات صنعت برق به آدرس  ایجاد شده است که استفاده از آن برای عموم محققان آزاد است و تمام پژوهشگران و دانشگاهیان با مراجعه به این سامانه می‌توانند از اولویت‌های تحقیقاتی برق که شامل شرکت توانیر و شرکت‌های زیرمجموعه است، مطلع شده و با توجه به تخصص خود، اولویت‌های ارائه شده را انتخاب و پیشنهاد پروژه‌های خود را ارسال کنند.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1401111411139/%D8%AD%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D9%82-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%A7

اعلام اولویت‌های تحقیقاتی در سامانه تحقیقات صنعت برق