جزییات تصویب طرح کهکشان تعاون

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1401100603462/%D8%AC%D8%B2%DB%8C%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%A8-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%DA%A9%D9%87%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D9%88%D9%86

به گزارش ایسنا، در سال‌های اخیر موضوع کسب و کارهای خوشه محور و گرایش به خوشه سازی با تاکید بر رقابت پذیری مورد توجه قرار گرفته است.
امروزه رشد و توسعه فرصت‌های شغلی از طریق گسترش خوشه‌های کسب و کار، نقش بارزی در سیاست‌های اقتصادی برای کاهش نرخ بیکاری در مناطق شهری و روستایی ایفا می کند، به همین منظور یکی از راهکارهایی که بسیاری از کشورها برای توسعه فرصت های شغلی در مناطق شهری و روستایی دنبال کرده اند، حمایت از توسعه خوشه های کسب و کار است.

به اعتقاد کارشناسان، تعاونی‌ها به عنوان کسب و کارهای خوشه محور، سهم بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی، تولید ناخالص داخلی و ایجاد اشتغال مولد و پایدار دارند که ضمن خلق فرصت‌های شغلی به کاهش نرخ بیکاری و توزیع عادلانه درآمد در جامعه منجر می شوند.

معاون وزیر تعاون از تصویب طرح کهکشان تعاون در سازمان برنامه و بودجه و اختصاص ۱۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این طرح خبر داد.

به گزارش ایسنا، کسب و کارهای خوشه ای موجب ایجاد فرصت‌های شغلی می‌شوند و مزیت‌های بسیاری دارند که افزایش ارزش افزوده برای یک منطقه یا روستا و کاهش نرخ بیکاری از جمله آنها به شمار می رود.

در حال حاضر بخش تعاون از ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی بسیاری در زمینه کسب و کارهای خوشه محور برخوردار است.
مهدی مسکنی – معاون امور تعاون وزارت کار – اخیرا از تصویب طرح “کهکشان تعاون” به عنوان یکی از طرح‌های جدید در دولت در بخش تعاون خبر داده که هفته گذشته در سازمان برنامه و بودجه مصوب شده است.
او در توضیح جزییات طرح “کهکشان تعاون” می‌گوید: این طرح در راستای توسعه کسب و کارهای خوشه‌محور و شبکه‌ای است. در بخش تعاون شبکه‌ای از تعاونی‌های تولیدی، تامین اعتبار مورد نیاز و اتحادیه‌ها را داریم که طبق این مصوبه، ۱۱۰۰ میلیارد تومان بودجه برای آن مصوب شده و تاکنون چهار استان برای اجرای این طرح هدفگذاری شده است.

خوشه کسب‌وکار به واحدهای کسب‌وکار متمرکز در یک منطقه جغرافیایی گفته می شود که با همکاری و تکمیل فعالیت‌های یکدیگر، محصولات و یا خدمات مشابه و مشترکی را تولید و ارائه می کنند. خوشه‌های کسب‌وکار می توانند در هر یک از زیربخش‌های تولیدی، صنعتی، خدماتی، کشاورزی، هنری و صنایع دستی فعال باشند.

به گفته مسکنی، در راستای زنجیره‌سازی و خوشه‌سازی برنامه های خوبی پیش بینی شده است. وی آموزش را لازمه توسعه چرخه اشتغال به ویژه در بخش تعاون دانسته و می گوید: هر کشوری که در حوزه اشتغال موفق بوده روی اشتغال پایدار و مهارت‌آموزی کار کرده و در این راستا برندینگ و مارکتینگ جزو لاینفک اشتغال است.

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شهرستان ملایر به عنوان یکی از شهرستان‌های دارای ظرفیت نام برد که در قالب طرح کهکشان تعاون ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص یافته است.