جزئیات خدمات تجاری‌سازی به دانش‌بنیان‌ها در روسیه/تسهیلات معاونت علمی برای تولید اشتراکی

ظرفیت‌های اقتصادی روسیه

به گزارش ایسنا، مالک سعیدی در نشست لایو اینستاگرامی ستاد توسعه فناوری نانو، خانه نوآوری روسیه را محلی برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور به بازار کشورهای روسیه، اوراسیا و CIS دانست و گفت: از سال ۹۴ که من در کریدور توسعه صادرات معاونت علمی مشغول به فعالیت بودم، اقدام به برقراری ارتباط با واسط‌های صادراتی و پایگاه‌های صادراتی در خارج از کشور کردیم و در این ارتباطات سعی شد تا با توسعه این شرکت‌ها، زمینه صادرات محصولات دانش‌بنیان ایرانی را فراهم کنیم.

مدیر اجرایی خانه نوآوری و فناوری روسیه با بیان اینکه شرکت‌های متقاضی برای ورود به بازار روسیه می‌توانند از خدمات این خانه بهره‌مند شوند، افزود: یکی از روش‌هایی که می‌تواند به موفقیت شرکت‌ها در ورود به بازار این کشور مؤثر باشد، حضور آنها در نمایشگاه‌های فناوری است و پیشنهاد می‌شود شرکت‌ها در فراخوان‌هایی که ما منتشر می‌کنیم، مشارکت داشته باشند.

به گفته وی، ۵۰ درصد از شرکت‌های متقاضی برای این خانه در حوزه سلامت هستند.

مدیر اجرایی خانه نوآوری و فناوری روسیه، تجهیزات پزشکی، پلیمر و مواد، زیست فناوری و دارو را از نیازمندی‌های این کشور عنوان کرد و یادآور شد: ثبت محصولات مرتبط با حوزه‌های دارویی و تجهیزات پزشکی در روسیه با دشواری و در مدت زمان یک ساله انجام می‌شود، ولی ورود محصولات سایر حوزه‌ها به این کشور با سهولت بیشتری همراه است.

سعیدی اضافه کرد: در صورتی که شرکتی با ما قرارداد یک ساله بازاریابی منعقد کند، در مدت یک سال علاوه بر آنکه محصولات آنها در بخش نمایشگاه دائمی خانه نوآوری و فناوری روسیه به نمایشگاه گذاشته می‌شود، در نمایشگاه‌های مرتبط نیز عرضه خواهد شد.

وی با اشاره به اهداف توسعه شرکت‌های واسط برای صادرات محصولات دانش‌بنیان، ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان ایرانی محصولات های‌تک و یا بر لبه دانشی را تولید کرده بودند که با عرضه آنها به بازارهای داخلی، دیگر بازار ۸۰ میلیونی، جوابگوی توسعه بازار آنها نبود، از این رو آنها را ترغیب کردیم که نسبت به صادرات محصولات خود اقدام کنند.

سعیدی با تاکید بر اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکت‌ها برای صادرات محصولات دانش‌بنیان حمایت‌های ویژه‌ای دارد، تاکید کرد: این معاونت تسهیلاتی برای تولید اشتراکی به صورت نیمه‌صنعتی در بخش‌هایی از کشور روسیه در نظر گرفته، ولی تاکنون از این ظرفیت بهره برداری نشده است.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1401060302150/%D8%AC%D8%B2%D8%A6%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87-%D8%AA%D8%B3%D9%87%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%88%D9%86%D8%AA

وی نمایشگاه دیگر این کشور را در حوزه صنایع غذایی دانست و خاطر نشان کرد: این نمایشگاه از ۲۹ شهریور تا اول مهرماه برگزار خواهد شد و شرکت‌های فعال در حوزه‌هایی چون بسته‌بندی و صنایع غذایی می‌توانند درخواست خود را برای حضور در این نمایشگاه ارائه دهند. شرکت‌هایی که در این نمایشگاه حضور یابند، از حمایت‌های معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی برخوردار خواهند شد.

به گفته وی تاکنون این خانه‌ها در شهرهایی چون کنیا در آفریقا، دمشق سوریه، استانبول ترکیه، سلمانیه عراق و در کشور چین راه‌اندازی شده‌اند و نسبت به سایر دفاتر، گستردگی عملکردی بیشتری دارند.

سعیدی به بیان ظرفیت‌های اقتصادی روسیه اشاره کرد و گفت: روسیه دارای ۱۴۰ میلیون نفر جمعیت است و شرکت‌ها با ورود به بازار روسیه می‌توانند با بازار کشورهایی چون ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و سایر کشورهای حوضه CIS دسترسی داشته باشند.

مدیر اجرایی خانه نوآوری و فناوری روسیه با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان و غیر دانش‌بنیان می‌توانند برای توسعه بازار خود از خدمات این خانه بهره‌مند شوند، گفت: معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری تسهیلاتی برای تولید اشتراکی به صورت نیمه صنعتی در بخش‌هایی از کشور روسیه در نظر گرفته، ولی تاکنون از این ظرفیت بهره‌برداری نشده است.

ثبت شرکت در روسیه

وی اضافه کرد: همچنین کشور روسیه تمایل دارد نیازهای فناورانه خود را از کشورهایی که آنها را تحریم نکرده‌اند، تامین کند و یا تولید در این کشور صورت گیرد.

مدیر اجرایی خانه نوآوری و فناوری روسیه، ادامه داد: ازد سوی دیگر مشاهده کردیم که شرکت‌های ایرانی که در نمایشگاه‌های خارجی شرکت‌ می‌کنند و به تفاهم اولیه با طرف‌های خارجی نایل می‌شوند، نیاز است تا پیگیری‌های لازم تا رسیدن به نتیجه مطلوب صورت گیرد؛ بر این اساس از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، خانه‌های نوآوری در کشورهایی چون شرق آفریقا، امریکای جنوبی، جنوب شرق آسیا و کشورهای همسایه راه‌اندازی شد.

وی راه‌اندازی خانه نوآوری و فناوری روسیه را در این راستا عنوان کرد و یادآور شد: این خانه در شهر مسکو در مساحت ۲۰۰ متر مربع در بخش‌هایی چون “نمایشگاه دائمی”، “میزهای کار اشتراکی”، “اداره‌ای برای سرمایه‌گذاری برای شرکت‌ها”، “اتاق جلسات” و “آموزش” راه اندازی شده است.

وی تاکید کرد: بر این اساس توصیه نمی‌کنیم که شرکت‌هایی که برای بار اول است که وارد بازار روسیه می‌شوند و به فروش پایداری نرسیده‌اند، به سمت ثبت شرکت بروند.

خدمات توسعه بازار به شرکت‌ها

وی تاکید کرد: شرکت‌ها برای ورود به بازار روسیه نیاز دارند که بدانند کشش بازار این کشور برای محصولات آنها به چه میزان است و پس از برآوردهای اولیه می‌توانند نسبت به بازاریابی محصولات خود اقدام کنند.

سعیدی در خصوص ثبت شرکت در کشور روسیه، توضیح داد: ثبت شرکت در این کشور امکان پذیر است، ولی سختی‌های خاص خود را دارد؛ چرا که شرکت‌ها باید از موانعی چون تامین فضای کار، اخذ کد اقتصادی، مالیات و غیر عبور کنند، ضمن آنکه باید نسبت به حضور فرد روسی در مدیریت شرکت و یا عضو هیات مدیره تصمیم بگیرد.

وی اعزام هیات‌های تجاری را از دیگر خدمات این خانه نام برد و گفت: علاوه بر اینها هر شرکتی که با ما قرارداد منعقد کند، مشمول خدمات حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی می‌شود، به این صورت که بخش زیادی از هزینه‌های مربوط به غرفه، ویزا، ترانسفر داخلی و هتل پرداخت می‌شود، ضمن آنکه ما خدماتی در زمینه ثبت محصولات شرکت‌ها در کشور روسیه ارائه می‌دهیم.

سعیدی با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان و فناور با مسایلی چون بازرگانی، ترخیص کالا از گمرکات، شیپینگ و مالیات آشنایی ندارند، افزود: عدم آشنایی شرکت‌ها با چنین مسائلی موجب شد تا آنها با مشکلات زیادی در حوزه صادرات مواجه شوند و به منظور کاهش این چالش‌ها اقدام به توسعه پایگاه‌های صادراتی تحت عنوان “خانه‌های فناوری یا (Ihit) شد.

وی مبلغ این قرارداد را ۳ هزار یورو عنوان کرد که ۲ هزار یورو آن از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی تامین می‌شود و شرکت‌ها تنها هزار یورو پرداخت خواهند کرد.

سعیدی با اشاره به برگزاری نمایشگاهی در حوزه دارو، گفت: این نمایشگاه در شهر مسکو از اول آذرماه برپا می‌شود و شرکت‌های فعال در حوزه دارو و افزودنی‌ها می‌توانند در این رویداد شرکت کنند.

سعیدی ادامه داد: اخیرا نمایشگاهی در حوزه قطعه‌سازی خودرو در مسکو برگزار شده است و شرکت‌هایی که در حوزه‌های قطعه سازی فعال هستند، می‌توانستند محصولات خود را در این نمایشگاه عرضه کنند. بسیاری از شرکت‌های اروپایی قطعه‌ساز در این کشور یا از این کشور خارج شده‌اند و یا در حال خروج از آن ‌هستند و شرکت‌های خودروسازی روسیه به شدت نیازمند خرید قطعات هستند.