تولید و فروش خودروسازان نسبت به خرداد ماه کمتر شد

از تعداد خودروهای تولیدی پارس‌خودرو در تیر ماه سال جاری ۶۱۵۹ دستگاه مربوط به محصولات گروه Q۲۰۰ بوده و در آمار فروش نیز تعداد ۹۴۸۲ دستگاهی از این محصولات دیده می‌شود.

به تفکیک آمار، گروه خودروسازی سایپا در تیر ماه ۳۳۵۶ وانت پراید (سایپا ۱۵۱) تولید کرده و ۴۶۰۴ دستگاه از این محصول را تجاری‌سازی کرده است. همچنین ۱۴۹۲ دستگاه شاهین تولید و ۲۰۰۴  دستگاه از آن فروخته است.

ایران‌خودرو: ایران خودرو در تیر ماه سال جاری در مجموع ۴۶ هزار و ۸۲ خودرو (قریب به ۱۲ هزار دستگاه کمتر از خرداد ماه) تولید کرده و در مقابل برای ۴۳ هزار و ۴۹۰ دستگاه خودرو ( ۱۵ هزار و ۱۳۴ دستگاه کمتر خرداد ماه) فاکتور تجاری صادر کرده است.

پارس‌خودرو: همچنین در زیر مجموعه این گروه خودروسازی (پارس‌خودرو) در یک ماهه تیر ماه ۱۱ هزار و ۴۳۷ دستگاه خودرو تولید (۱۱۹۸ دستگاه کمتر از خرداد ماه) و ۱۴ هزار و ۷۶۰ دستگاه خودرو فروخته ( ۱۱۸۶ دستگاه بیشتر عرضه خرداد ماه) شده است.

به گزارش ایسنا، بررسی آمار تولید و فروش ایران‌خودرو و سایپا (و پارس‌خودرو) در تیر ماه امسال نشان می‌دهد که در مجموع ۸۴ هزار و ۹۹۳ دستگاه تولید داشته‌ و با تکمیل بخشی از تولیدهای ماه‌های گذشته خود در مجموع ۹۶ هزار و ۹۴۸ دستگاه خودرو فروخته‌اند؛ این در حالیست که این خودروسازان در سومین ماه از سال جاری در مجموع ۱۰۳ هزار و ۹۶۹ دستگاه خودرو تولید و برای ۱۱۱ هزار و ۲۴۵ دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر شده است؛ بر این اساس آمار تولید و فروش خودروسازان در تیر ماه کمتر از ماه پیش از آن بوده است.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1401052417375/%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%88-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%B3%D8%A8%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%AE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%A7%D9%87-%DA%A9%D9%85%D8%AA%D8%B1-%D8%B4%D8%AF

به تفکیک طبق آمار، ایران‌خودرو ۲۹ هزار و ۲۸۲ دستگاه محصولات گروه پژو و ۴۷۶۸ دستگاه از محصولات خانواده سمند در چهارمین ماه از سال ۱۴۰۱ تولید کرده و برای ۲۶ هزار و۸۳۲ دستگاه از انواع پژو و ۴۱۹۰ دستگاه محصولات سمند فاکتور فروش صادر کرده است.

بررسی عملکرد ایران‌خودرو و سایپا (و پارس‌خودرو به‌عنوان زیر مجموعه سایپا) در چهارمین ماه از سال نشان می‌دهد که این خودروسازان در مجموع بالغ بر ۸۴ هزار دستگاه تولید داشته‌ و در مقابل با تکمیل بخشی از تولیدهای ماه‌های گذشته خود، برای قریب به ۹۷ هزار دستگاه خودرو فاکتور مالی ثبت کرده‌اند. این آمار نشان می‌دهد که عملکرد این خودروسازان در تیر ماه کمتر از خرداد ماه بوده است.

آمار تولید کمتر از خرداد ماه سایپا و پارس‌خودرو با به پایان رسیدن تولید تیبا و ساینا در تابستان امسال مرتبط و تولید تعدادی به جهت رفع تعهدات مرتبط است.

سایپا: دیگر خودروساز بزرگ کشور (سایپا) نیز در چهارمین ماه از سال جاری در مجموع ۲۷ هزار و ۴۷۴ دستگاه خودرو (۵۸۱۹ دستگاه کمتر از تولید خردادماه) تولید کرده و در مقابل برای ۳۸ هزار و ۶۹۸ دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر کرده است.

همچنین در مدت مذکور ۴۹۳۴ دستگاه کوییک معمولی دنده‌ای و ۲۴۶ دستگاه کوییک پلاس اتوماتیک تولید شده که همه آن‌ها فروخته شده است.

در حالیکه ایران‌خودرو مدعی است از ابتدای خرداد ماه تمام خودروها را عبور مستقیم و بصورت کامل تولید می‌کند و هیچ خودروی ناقصی طی دو ماه گذشته تولید نکرده است،   آمار فروش این گروه صنعتی نشان می‌دهد محصولاتی همچون پژوها، سمندها، هایما و البته تارا، با وجود تکمیل تولیدهای ناقص گذشته، کمتر از میزان تولید در یک ماهه تیر ماه است؛   ایران‌خودرو در این رابطه اعلام می‌کند بخش عظیمی از این تعداد مربوط به تولید آخرین روزهای ماه است که در روز اول ماه بعد تجاری شده است.

پارس خودرو در خرداد ۱۴۰۱، ۹۸ ساینا تولید کرده که برای همه ۹۸ دستگاه فاکتور فروش ثبت کرده، اما در این ماه تولید و فروش کوییک S نداشته است.

در یک‌ماهه تیر ۱۴۰۱ سایپا در مجموع ۲۲ هزار و ۵۳۶ دستگاه از محصولات خانواده X۲۰۰ (تیبا، ساینا و کوییک) به تولید رسانده است. این خودروساز ۳۲ هزار و ۹۰ دستگاه از محصولات این خانواده را در این ماه تجاری‌سازی کرده است.

همچنین ایران‌خودرو به ترتیب ۶۰۰۱، دستگاه دنا و ۲۰۹۵ دستگاه رانا و ۱۹۵۰ دستگاه تارا تولید کرده است که به ترتیب ۶۹۱۳ دستگاه دنا، ۲۷۱۶ دستگاه رانا و ۱۹۱۰دستگاه تارا فروخته است. آمار فروش این خودروها نیز کمتر از میزان تولید آن‌هاست و احتمالا بایستی تولید روز آخر و شیفت آخر ۳۱ تیر ماه است.

این گروه خودروسازی در تیر ماه امسال همچنین ۱۹۸۵ دستگاه خودرو هایما تولید و ۹۱۸ دستگاه فاکتور کرده است. ضمن اینکه یک دستگاه از سایر محصولات این گروه خودروسازی در آمار تولید این ماه ثبت شده که با تکمیل تولیدهای ماه‌های گذشته هشت دستگاه فاکتور شده است.