تولید سالانه ۵ میلیون بچه ماهی در مرکز تکثیر ماهیان دریایی بندرامام

وی ادامه داد: استان خوزستان طی چند سال متوالی جایگاه اول آبزی پروری خود را در سطح کشور حفظ کرده است. آمار تولیدات شیلاتی کشور به تفکیک ۶۰ درصد در حوزه صید و صیادی و ۴۰ درصد به بخش آبزی پروری اختصاص یافته است اما این آمار در خوزستان معکوس شده است و به سمت کاهش سهم فعالیت های صیادی و حفظ و بازسازی ذخایر آبزیان و رشد آبزی پروری با بهره مندی از روش ها و فناوری های روز دنیا پیش می رود.

ابوعلی با بیان اینکه باس دریایی از بازارپسندی بسیار خوبی در دنیا برخوردار است و در صورت تولید پایدار ارزآوری و مشتریان خوبی دارد، گفت: در صورتی که مرکز تکثیر ماهیان دریایی بندر امام (ره) راه اندازی شود ظرفیت تولید سالانه ۵ میلیون قطعه بچه ماهی باس دریایی، صبیتی، شانک و هامور فراهم می شود که کمک شایان توجهی به رهاسازی و بازسازی ذخایر آبزیان و پرورش این ماهیان می کند.

فتح الله ابوعلی در مراسم رونمایی از طرح مولدسازی ماهی باس دریایی که امروز، ۱۲ مردادماه در بندرامام برگزار شد، اظهار کرد: استان خوزستان تابلویی از کلیه فعالیت های شیلاتی است و در حال حاضر در حوزه پرورش ماهیان گرمابی، سردابی، خاویاری، میگو، زینتی و زالو اقدامات خوبی صورت گرفته و اخیرا مجوز پرورش کروکودیل نیز صادر شده است.

وی بیان کرد: شاید افرادی مدعی تولید بچه ماهی در کشور باشند اما مولدسازی برای اولین بار در سطح استان خوزستان تحقق یافته است که نیازمند تجاری سازی است.

مدیر کل شیلات خوزستان گفت: در سال گذشته ۱۱۰ تن میگو با استفاده از زه آب های کشاورزی و براساس استانداردهای مورد نیاز تولید و به کشورهای اروپایی صادر شده است و امسال در سطحی به مساحت ۸۶ هکتار پرورش میگو با استفاده از زه آب های کشاورزی ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، ابوعلی با اشاره به محدودیت های آب شیرین در استان اظهار کرد: این محدودیت ها منجر به ایجاد فرصت های جدیدی شده است و در همین راستا بر طرح های پرورش متراکم ماهیان، مباحث بهره وری، دو کشت در سال، سیستم بازچرخشی آب و … هدفگذاری شده است.

مدیرکل شیلات خوزستان گفت: با توجه به اینکه طی چند سال اخیر نیز بیش از ۱۰۰ تن ماهی باس دریایی در استان تولید شد اما به دلایل و مشکلاتی از جمله کمبود و گرانی بچه ماهی، امکان توسعه فراهم نشد. به همین منظور دستاورد امروز را به فال نیک می گیریم که نقطه عطف یک حرکت بزرگ در استان خوزستان خواهد بود.

این مقام مسئول تصریح کرد: باوجود کمبود منابع آب شیرین، ظرفیت بسیار بالایی در سواحل و دریا شناسایی شده است و بیشتر توسعه شیلات استان در این مناطق پیش بینی شده و در شهرهای ساحلی تاکنون حدود ۴۴ هزار و ۷۰۰ هکتار طرح شیلاتی در مراحل مختلف تهیه شده است.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1401051210003/%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%86%D9%87-%DB%B5-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%A8%DA%86%D9%87-%D9%85%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2-%D8%AA%DA%A9%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D8%A7%D9%87%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D9%86%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85

ایسنا/خوزستان مدیر کل شیلات خوزستان ضمن قدردانی از محققان و تبریک به همکاران پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشور در بومی سازی بیوتکنیک مولدسازی و تکثیر ماهی باس دریایی آسیایی در خوزستان، گفت: طبیعت و آب و هوای استان خوزستان متمایز است و این ظرفیت خاص باعث ایجاد تنوع در زمینه های شیلاتی شده است.

ابوعلی اظهار کرد: ۱۶۰ هزار هکتار کشت دایمی در استان وجود دارد و اگر به صورت کشت تلفیقی عمل شود رشد چشمگیر تولیدات شیلاتی قابل مشاهده است.