تولید آجرهای گیاهی با قابلیت کاهش تلفات ناشی از زلزله

به گفته وی، دستاوردهای این تحقیقات یکی از راهکارهای مؤثر در استان سیستان و بلوچستان است که طی آن علاوه بر رفع معضل ضایعات درخت نخل، از آن در تولید محصولات مورد نیاز استفاده شده است، ضمن آنکه موجب اشتغال زایی هم در این استان خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در این پروژه تحقیقاتی تلاش شد تا این معضل با استفاده از فناوری برطرف شود، خاطر نشان کرد: دلیل سبک بودن این آجر استفاده از ساختار پوشال است که وزن آن کمتر از رسی است که در آجرهای معمول مورد استفاده قرار می گیرد. این مساله موجب شده که وزن این محصول کاهش یابد.

وی با اشاره به مزیت های این آجر گیاهی، اظهار کرد: این آجر نسبت به آجرهایی که در حال حاضر در ساخت سازه‌ها استفاده می شود، از وزن کمتری برخوردار است، به گونه ای که وزن تمام شده آجرهای معمول یک کیلو و ۲۰۰ گرم و وزن این آجرهای گیاهی، ۳۰۰ گرم است.

ترکی زاده، یکی از ریسک فاکتورهای سازه ها در زمان وقوع زلزله را وزن سازه ها دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به این که ۹۰ درصد از مساحت ایران بر روی گسل ها قرار دارد، از این رو نیاز است که به دنبال ساخت سازه های سبک باشیم تا خطر ریزش ساختمان و همچنین تلفات جانی ناشی از آن را کاهش دهیم.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1401100100019/%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%A2%D8%AC%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%DB%8C%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84%DB%8C%D8%AA-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D8%AA%D9%84%D9%81%D8%A7%D8%AA-%D9%86%D8%A7%D8%B4%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B2%D9%84%D8%B2%D9%84%D9%87

ترکی زاده، ایران را یک کشور زلزله خیز توصیف کرد و یادآور شد: استفاده از این آجرها در سازه ها موجب می شود که تا حد زیادی، خسارات جانی ناشی از فرو ریختن آوار به دلیل زلزله کاهش یابد.

فاطمه ترکی زاده از محققان این طرح در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: طی اجرای پروژه مشترکی میان دانشگاه آزاد اراک و علوم پزشکی زابل، توانستیم از ضایعات درخت نخل، آجرهای گیاهی را به تولید برسانیم.

تحقیقات مشترک محققان دانشگاه آزاد اراک و علوم پزشکی زابل منجر به تولید آجرهای سبک از ضایعات درخت نخل شد که به گفته آنها استفاده از این آجرهای سبک در سازه ها موجب کاهش تلفات ناشی از زلزله خواهد شد، ضمن آنکه به رفع معضل سوزاندن ضایعات این درخت در استان کمک خواهد کرد.

این محقق دانشگاه آزاد اراک، کاهش وزن این آجر را به دلیل استفاده از ضایعات درخت نخل دانست و اظهار کرد: یکی از معضلاتی که استان های جنوبی کشور با آن مواجه هستند، وجود ضایعات این درخت است؛ چرا که این ضایعات به دلیل هرس درختان نخل، ایجاد می شود و سالانه آتش سوزی های وسیعی برای از بین بردن این ضایعات صورت می گیرد.

وی از تولید محصول دیگری از تفاله های درخت نخل خبر داد و اضافه کرد: با استفاده از این ضایعات، کوکوپیت تولید کردیم. این محصول به عنوان خاک گلدان استفاده می شود.

این محقق با بیان اینکه کوکوپیت از خارج به کشور وارد می شود، خاطر نشان کرد: در این طرح از ضایعات درخت نخل با دو مرحله آسیاب و تحت پرس قرار گرفتن، کوکوپیت به دست آوردیم که به عنوان خاک گلدان قابل بهره برداری است.