تمایل ایران و روسیه به تولید خودرو روی پلتفرم‌های مشترک

تمایل ایران و روسیه به تولید خودرو روی پلتفرم‌های مشترک


منبع: https://www.irna.ir/news/84869249/%D8%AA%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D9%BE%D9%84%D8%AA%D9%81%D8%B1%D9%85-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DA%A9به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، “آرش محبی نژاد” امروز در نشست خبری در حاشیه چهارمین روز از نمایشگاه تحول صنعت خودرو در جمع خبرنگاران درخصوص دستاوردهای نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۲ مسکو افزود: در این نمایشگاه همچنین در خصوص خودروهایی که در گذشته در روسیه تولید می‌شد، روی پلتفرم‌های مشابه آن توافق‌هایی انجام شد تا قطعات مشابه مبادله شده و تولید استقرار یابد.
این مقام صنفی بیان داشت: دو کشور چین و ترکیه به عنوان رقبای بزرگ تجاری ایران در روسیه حضور دارند و این نمایشگاه فرصتی خوب برای استفاده حداکثری از فضای پیش آمده بود.
وی یادآورشد: نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه از دو بعد اقتصاد داخلی و رونق اقتصادی دو صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی و همچنین در بعد بین‌المللی برای کشورمان اهمیت داشت.
محبی نژاد خاطرنشان‌کرد: توسعه صادرات خودرو و قطعات از ایران، واردات قطعات مورد نیاز، تولید مشترک خودرو و قطعه در خاک روسیه و خاک ایران و تبادل فناوری و دانش فنی، چهار هدف اصلی حضور در این نمایشگاه بود.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور ادامه‌داد: بازدید مقام‌های عالی کشور روسیه و ایران (در صدر آنها وزیر صمت) از نمایشگاه، برگزاری جلسه مشترک معاونان وزیر با همتایان روسی از جمله مهمترین دستاوردهای نمایشگاه بود و علاوه بر آن، قطعه‌سازان و خودروسازان ایرانی نیز با همتایان روسی نشست‌های B TO B برگزار کردند.
وی، انجام نخستین تراکنش ریالی- روبلی در خلال برگزاری نمایشگاه، همچنین انعقاد ۱۲ تفاهم‌نامه همکاری مشترک به ارزش بیش از ۷۰۰ میلیون یورو در سال را از دیگر دستاوردهای نمایشگاه برشمرد.
محبی نژاد گفت: خودروهای ایرانی تارا و شاهین در روسیه با استقبال بسیار خوبی همراه شد و توانمندی‌های صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی در معرض دید عموم قرار گرفت.
وی اضافه کرد: شناخت فضای کسب و کار روسیه و طرف‌های ایرانی- روسی در نخستین مواجهه بسیار خوب بود و در مجموع استقبال بی نظیری از پاویون ایران در فضایی به وسعت یک هزار و ۷۰۰ مترمربع و ۹۰۰ متر مربع غرفه سازی ۵۰ شرکت انجام شد.
این مقام صنفی خاطرنشان کرد: در کشورمان مزیت نسبی در تولید قطعات پلیمری و حتی های قطعات هایتک نظیر ای. سی.یو (کامپیوتر خودرو)، ایربگ و غیره وجود دارد و در نمایشگاه چند تفاهم نامه همکاری در همین خصوص با طرف‌های روسی امضا شد.
به گزارش ایرنا، نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۲ مسکو از ۳۱ مرداد تا سوم شهریورماه ۱۴۰۱ (برابر با ۲۲ تا ۲۵ اوت ۲۰۲۲)
با حضور معاون نخست وزیر روسیه، سفیر ایران در روسیه و وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان افتتاح شد که در محل نمایشگاه‌های بین المللی مسکو (Expo Center) با حضور حدود ۶۰۰  شرکت از ۱۸ کشور از جمله چین و ترکیه و در ۳۰ هزار متر مربع فضای نمایشگاهی برگزار شد.
این بزرگترین حضور نمایشگاهی ایران در سطح بین‌المللی بود، به‌طوری که جمهوری اسلامی ایران در پاویونی با یک‌هزار و ۷۰۰ متر مربع سالن اختصاصی و ۹۰۰ متر غرفه، بزرگترین کشور حاضر در این نمایشگاه است که در طول تاریخ نمایشگاه های برون‌مرزی بی‌نظیر است و شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز ایرانی آخرین دستاوردهای خود را در معرض دید قرار دادند.