تلاطم‌های بازار ارز، عملیات روانی است/ تقدیر از عملکرد اصناف و تولیدکنندگان در جنگ روانی دشمن

وزیر صمت اظهار داشت: شاخص سرمایه‌گذاری نیز در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵.۸ درصد رشد داشته است، همچنین در ۶ماهه نخست امسال رشد ۱۳ درصدی صادرات به ثبت رسید و بر این اساس روندها مطلوب است.

وی ادامه داد: در بهار امسال صنعت رشد ۵.۱ درصدی تولید را ثبت کرد، در حالی که رشد اقتصادی کشور کمی بیش از سه درصد بوده است.

تولیدکنندگان می‌توانند از بازار نیمایی ارز مورد نیازشان را تامین کنند

رشد ۵.۱ درصدی تولید صنعتی در بهار امسال

فاطمی امین تاکید کرد: با توجه به اینکه همه واحدها به ویژه تولید کنندگان به راحتی می‌توانند از بازار نیمایی ارز مورد نیازشان را تامین کنند، بر این اساس افزایش قیمت‌ها به هیچ عنوان قابل قبول نیست و باید تمرکز کنیم که این جو روانی که بازار ارز را متلاطم می‌کند اثر خود را به صورت گرانفروشی نشان ندهد.

رشد ۶.۵ درصدی تولید شرکت‌های بورسی در شهریورماه

فاطمی امین یادآور شد: در نخستین گام پس از شروع به کار در مهرماه سال گذشته در این وزارتخانه، بر اصلاح ساختارها و ساز و کارها و حل ریشه‌ای مسائل تمرکز کردیم.

فاطمی امین خاطرنشان کرد: امروز بررسی شاخص تولید حاکی از روند بسیار خوبی است و در اکثر محصولات افزایش تولید به ثبت رسیده است.

اقدامات تامین مالی زنجیره‌ای به کارت‌های اعتباری متصل می‌شود

فاطمی امین خاطرنشان کرد: باید لوکوموتیو صادرات را مهیا می‌کردیم تا تولید به حرکت بیفتد و در نتیجه اشتغال و درآمد مردم افزایش یافته و بازار رونق یابد که در بخش صادرات با رشد ۱۳ درصدی جواب گرفتیم.

فاطمی امین بیان داشت: رشد تولید این شرکت‌ها در خردادماه ۲.۵ درصد، تیرماه ۵.۸ درصد، مردادماه ۶.۴ درصد و شهریورماه ۶.۵ درصد بوده است.

به گفته وی، این آمارها نشان‌دهنده روند بسیار مناسب تولید بود و به همین ترتیب رشد اشتغال و سرمایه‌گذاری را به دنبال خواهد داشت.

وزیر صمت اضافه کرد: شاخص دیگر تولید شرکت‌های بورسی است که بیش از ۵۰ درصد تولید کشور را در اختیار دارند که در مهرماه امسال در هم‌سنجی با سال گذشته ۷.۷ درصد رشد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: اصناف و تولیدکنندگان با وجود همه تحریکات و عملیات رسانه‌ای دشمن، تاکنون عملکرد بسیار خوبی داشته و تحت تاثیر القائات و جنگ روانی قرار نگرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، “سید رضا فاطمی امین” امروز (سه‌شنبه) در نشست هم‌اندیشی با منتخبی از اصناف و اتحادیه‌های سراسر کشور، افزود: رصد ثبت سفارش‌ها و تخصیص ارز نشان می‌دهد که به هیچ عنوان در بازار نیمایی کمبود ارز وجود ندارد و به ویژه واردکنندگان می‌توانند شهادت دهند در مقایسه با ۶ ماه قبل یا حتی یک سال قبل وضعیت تخصیص ارز بسیار بهتر شده است.

وی اضافه کرد: به طور نمونه تمرکز بر موضوع صادرات در سال گذشته نتیجه داد و در بازاری همچون آفریقا رشد ۱۰۰ درصدی صادرات به ثبت رسید.

وی گفت: با این وجود حرکت نرخ ارز بازار آزاد به سمت ۳۶ هزار تومان کاذب بوده و چیزی جز عملیات روانی نیست.

فاطمی امین بیان داشت: اصلاح برخی زیرساخت‌ها سبب شد تا اتفاقات خوبی را در حوزه تولید شاهد باشیم؛ از جمله همه سهمیه‌ها در فلزات و فولاد برداشته شد و مشکل مواد اولیه را در حوزه فولاد به طور کلی حل کردیم.

وی بیان کرد: امروز امیدی در فعالان اقتصادی شکل گرفته که باید تقویت شود و بر این اساس سال آینده را سالی بهتر نسبت به امسال می‌دانم، زیرا بسیاری از کارها در نیمه راه هستند.

وزیر صمت ادامه داد: در زمینه تسهیلات و کارت‌های اعتباری پروژه‌ای را در مراحل آغازین کار داریم که بر اساس آن در نظر داریم تا به قشری وسیعی از مردم کارت اعتباری برای خرید بدهیم که جزئیات آن اطلاع رسانی خواهد شد.

باید لوکوموتیو صادرات را مهیا می‌کردیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه، محوری‌ترین موضوع اقتصاد کشور را تولید برشمرد و گفت: تاکنون حدود ۲ هزار شاخص و ۳۰۰ داشبورد مدیریتی تعریف شده و با پیش‌بینی یک اتاق پایش، تا پایان سال قادر به رصد همه متغیرها و شاخص‌ها خواهیم بود که این مهم پیش‌بینی پذیری در تولید و اقتصاد کشور از سه ماه قبل را به دنبال خواهد داشت.

وی به پایین بودن قدرت خرید مردم اشاره کرد و گفت: قدرت خرید تابعی از درآمدهای شغلی و غیر شغلی، یارانه، تسهیلات و کارت‌های اعتباری است.

فاطمی امین گفت: امروز بیش از ۱۱۰ شهرستان در کشور شناسایی شده که از نظر تولیدی حرفی برای گفتن ندارند و تمرکز کردیم تا با استفاده از توان شرکت‌های بزرگ به راه‌اندازی تولید در این مناطق اقدام کنیم.

وی گفت: امروز در مناطقی همچون رباط کریم، سیرجان، زرندیه، ساوه، شهرک محمودیه قم و غیره مشکل کمبود نیروی کار داریم.


منبع: https://www.irna.ir/news/84943580/%D8%AA%D9%84%D8%A7%D8%B7%D9%85-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D8%B2-%D8%B9%D9%85%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%AA%D9%82%D8%AF%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%B9%D9%85%D9%84%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D8%B5%D9%86%D8%A7%D9%81

وزیر صمت گفت: تحلیل ما در این زمینه این بود که با توجه به کاهش قدرت خرید خانوار، اگر تولید را گسترش دهیم؛ اما کسی توان خرید نداشته باشد فایده‌ای نخواهد داشت، بنابراین بر صادرات تمرکز شد.

عضو کابینه دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: از جمله این اقدامات تامین مالی زنجیره‌ای است که در نظر داریم آن را به کارت‌های اعتباری متصل کنیم و اصناف در به ثمر نشستن آن نقش ویژه خواهند داشت.