تغییر مسیر بازار سکه و طلا/ کاهش حباب سکه

در این زمینه نادر بذرافشان – رئیس اتحادیه طلاو جواهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا،‌ اظهار کرد: بازار جهانی طلا در روزهای پایانی هفته روند افزایشی را آغاز کرد که منجر به افزایش قیمت طلا و سکه در بازار داخل شد. نرخ ارز در بازار هم کمی در نوسان بود اما علت اصلی این موضوع افزایش قیمت هر اونس طلای جهانی به میزان میانگین ۲۳ دلار بود.

اما این هفته با تغییرات قیمت طلا در بازار جهانی به‌ویژه در روزهای پایانی هفته به‌عنوان عامل اصلی، بازار سکه و طلا مجدد در مسیر صعود قرار گرفت.

وی افزود: این در حالی است که تقاضا در بازار تشدید نشد و بازار روال عادی خود را بدون التهاب طی کرد و نوسان‌ها در رابطه با نوسان ناچیز نرخ ارز و بطور عمده نوسان قیمت طلا در بازار جهانی بود. قیمت‌ها طی هفته گذشته به ثبات نسبی خوبی رسیده است.

درپی رویکرد بانک مرکزی در توزیع ربع سکه‌ در بورس و اعلام خبر راه‌اندازی بازار معاملات ارز و طلا از هفته ابتدایی بهمن ماه، قیمت‌ها در بازار سکه و طلا روند کاهشی را در پیش گرفت اما این روند در طول یک هفته اخیر، متوقف شد و مسیر قیمت سکه و طلا تغییر کرد. باتوجه به اینکه نوسان نرخ ارز در یک هفته چندان قابل توجه نبود و بازار از منظر تقاضا، در تعادل به سر می‌برد علت اصلی رشد قیمت سکه و طلا در بازار این هفته، افزایش بالغ بر ۲۰ دلاری قیمت طلا در بازارهای جهانی بوده است.

این کارشناس بازار سکه و طلا پیش‌بینی کرد که با توجه به شرایط فعلی بازار و تعطیلی فردا، بازار طی روزهای پیش‌رو (حداقل تا روز یکشنبه) تغییر چندانی نداشته باشد.

کشتی‌آرای خاطر نشان کرد: تقاضای کاذب در بازار دیده نشد و از همین روی حباب سکه در این هفته با کاهش همراه شد. البته یکی از دلایل کاهش حباب سکه ادامه واگذاری ربع سکه توسط بانک مرکزی در بورس کالا است که سبب ایجاد تعادل در بازار شده است. حباب سکه با۱۵۰ هزار تومان کاهش، در آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنبه) در محدوده سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قرار گرفته است.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1401111411045/%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B3%DA%A9%D9%87-%D9%88-%D8%B7%D9%84%D8%A7-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D8%AD%D8%A8%D8%A7%D8%A8-%D8%B3%DA%A9%D9%87

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: این در حالی است که نرخ ارز با توجه به سیاست‌های بانک مرکزی و تزریق ارز و واگذاری ارز به متقاضین از طریق صرافی‌ها، در بازار تغییرات چندانی را تجربه نکرد. بنابراین با توجه به افزایش قیمت جهانی طلا در اواخر هفته، قیمت سکه و طلا در پایان هفته مجدداً سیر صعودی به خود گرفت و در نتیجه آن قیمت‌ سکه و طلا با افزایش همراه شد.

به گزارش ایسنا، بازار سکه و طلای داخلی در هفته نخست بهمن ماه روند کاهشی را آغاز کرد که از جمله دلایل این کاهش، رویکرد جدید بانک مرکزی در ارائه ۴۵۰ هزار قطعه ربع سکه در بورس کالا و همچنین اعلام خبر راه‌اندازی بازار مبادلات ارز و طلا در آینده نزدیک بود که منجر به کاهش یک میلیون تومانی قیمت سکه در روز نخست عرضه ربع سکه‌ در بورس شد و در روز دوم ۹۰۰ هزار تومان دیگر از بها و ارزش آن ریخت. این روند کاهشی چند روز پس از آن، به دلیل نوسان نرخ ارز متوقف و با کمی با افزایش روبرو شد که البته این افزایش چندان هم دوام نداشت و مجدد قیمت‌ها کاهشی شد.

وی افزود: در این هفته باتوجه به در پیش بودن روز پدر و اعیاد ماه رجب، طبیعتا بازار با رونق بهتری همراه و از حالت رکود خارج شده و عرضه و تقاضا در تعادل است، اما افزایش قیمت‌ها در روزهای پایان این هفته منجر به افزایش تقاضای کاذب نشد که قیمت‌ها تحت تاثیر تقاضا قرار گیرد. در حقیقت قیمت‌ها براساس دو شاخص اصلی نرخ ارز و قیمت جهانی طلا در نوسان بود.

همچنین محمد کشتی‌آرای – کارشناس بازار سکه و طلا – در رابطه با تحلیل یک هفته اخیر بازار سکه و طلا داخلی به ایسنا، گفت: در یک هفته گذشته بیشترین تاثیر را در قیمت‌ها، قیمت جهانی طلا داشت. اوایل هفته هر اونس طلا ۱۷۲۸ دلار بود تا اواسط هفته تغییرات چندانی نداشت اما پس از آن، باتوجه به تغییراتی که در حوزه سیاست بین‌الملل پیش آمد، هر اونس طلا در بازار جهانی با افزایش ۲۸  دلاری به ۱۹۵۶ دلار رسید و این افزایش تا روز پنجشنبه نیز حاکم بود.